<p>Komende maandag ben ik 38 weken zwanger. Ivm complicaties voor mijn eigen gezondheid hebben ze met 34 weken besloten dat ik met 38 weken ingeleid ga worden. Een dag eerder moet ik komen om een ballonnetje te laten plaatsen. Ik hoor dan of ik naar huis mag of moet blijven.</p><p>Mijn eerste zwangerschap ben ik ook ingeleid, toen met 39 weken. Ik heb toen ook een ballon gekregen die ik binnen een uur kwijt was.</p><p>Nu vraag ik mij af of ik er nu weer vanuit kan gaan dat de ballon zijn werk doet en of ik een beetje hetzelfde kan verwachten qua bevalling.</p><p>De inleiding is nu natuurlijk een week eerder, dus wellicht dat alles wat moeilijker gaat? Maar je hoort vaak wel dat de 2e bevalling wat sneller gaat. <br /><br />Ik heb overigens de eerste keer een ruggenprik gehad omdat ik een weeenstorm kreeg. Ik had toen geluk dat er redelijk snel een anesthesist beschikbaar was, maar ik heb ook gehoord dat men soms best een paar uur moet wachten voor iemand beschikbaar is. Ik twijfel daarom ook heel erg of ik direct om een ruggenprik zal vragen, zodat ik zeker op tijd ben. Maar aan de andere kant wil ik geen ruggenprik als het niet nodig is.</p><p>Heeft iemand ervaring met bovenstaande? Ik merk dat ik mij toch wel een beetje druk ga maken door alle spanningen rondom de bevalling . </p>