In's en outs van het kinderdagverblijf

Na de herfstvakantie ga ik weer aan het werk. En dat betekent dat Renske voor het eerst naar het kinderdagverblijf gaat. Emma is nooit geweest, omdat wij allebei 3 dagen werkte en mijn vader 1 dag oppaste.
Ik denk dat het voor Renske erg leuk is om lekker met andere kinderen te spelen, al zal het voor haar wel even wennen zijn dat mama weggaat en haar later weer komt ophalen.
Ik zou graag willen weten van jullie, de mama's met kindjes die naar het kdv gaan of als je leidster bent of was, hoe gaat het precies in zijn werk. Hebben jullie voor jullie kinderen nog een crecheschrift? Als jullie kindje uit een antilekbeker drinkt geef je die dan mee? Is 1 stel extra kleding genoeg? Merken jullie alles met naam? Slaapt je kindje in een dikke of dunne slaapzak?

Hoihoi,

Myrthe gaat sinds ze 9 maanden is naar kdv.
Het is beetje per bedrijf verschillend. Maar toen Myrthe nog alleen uit rietjesbeker dronk moest ik de beker iedere keer meegeven (met naam)
nu ze uit tuit drinkt hoeft t niet meer, die hebben ze daar ook.
Ik geef altijd 1 set extra kleren mee, 2 rompers.
Maar als ik weet dat ze spuitluiers heeft, geef ik meer kleren mee.
Verder krijgt ze slaapzakje van daar, die ze altijd wassen.
Ik geef altijd speen en favo knuf mee. Zit luchtje van thuis aan, dat is erg prettig.

Verder weet ik uit ervaring (ben zelf leidster) dat kinderen soms hartverscheurend kunnen huilen als ouders weggaan, (ouders voelen zich rot)
Maar je kan beter als dat gebeurt gewoon gaan, want binnen 5 min is verdriet over, ook al lijkt t op dat moment niet zo.
Soms helpt t ook wie kind wegbrengt. Als mn man Myrthe wegbrengt gaat het veel beter dan als ik haar wegbrengt. (Huilen enzo)
Maar een ritueel van afscheid nemen, maakt het ook makkelijker.

Verder hebben ze hier tot 1 jaar een schriftje voor gebeurtenis op de dag, na 1 jaar niet meer.

Kleding doe ik overigens geen naam in, ze heeft eigen bakje waar ze haar spullen indoen als ze gaat slapen.
Haar beker en rugzak doe ik wel (www.goedgemerkt.nl)

Hoop dat je zo beetje op je gemak voelt. Succes ermee en vooral ook veel plezier voor Renske.

Liefs Irene

Hoi Reisa,

Spannend voor je zeg! Een hele stap.
zoals je misschien weet werk ik op een kinderdagverblijf, op de peutergroep.
Ik denk wel dat Renske nu een lastige leeftijd heeft ivm afscheid nemen. Ligt natuurlijk wel aan haar karakter, maar mijn ervaring leert dat veel kindjes van deze leeftijd heel erg bewust zijn dat mama weg gaat, en angst dat ze niet terug komt. het enige wat je dan kan doen is kort en duidelijk afscheid nemen. Ga NOOIT stiekem weg, ook al zit ze lekker te spelen. Ga vrij snel na het brengen, klets bij als je gaat ophalen.
Drinkbeker hoef je niet mee te nemen als het goed is hebben ze die daar.
ik zou nu een winterslaapzak meenemen, maar je kan ook met de leidsters overleggen.
Een set reserve kleding is meestal genoeg, de meeste dagverblijven hebben voor nood ook nog reserve kleding.
Wij werken alleen bij baby's met schriftjes, en ik zou dr jas en slaapzak merken met naam.

Als je meer wil weten vraag gerust de leidsters daar, maar je zal vast nog wel een intake gesprek krijgen toch??

Groetjes

Donderdag heb ik het intake gesprek. Maar ik ben erg nieuwsgierig. Het afscheid nemen zal wat worden. Ze huilt soms al als ik weg ga en ze bij Dennis blijft. Aan de andere kant ging ze de laatste keren dat ik Emma naar de psz bracht al bij het raam staan zwaaien. Ze snapt het idee van wegbrengen en ophalen al wel, maar als mama echt weg gaat is het wel anders natuurlijk.
Het schriftje is niet echt nodig, maar Renske moet nog steeds iedere dag 2 uur haar rechteroog afplakken, wat wij altijd 's ochtends doen. De tijd dat die pleister eraf moet wisselt nog wel eens. Maar misschien is het makkelijker om die pleister op vrijdag dan maar 's middags te plakken.

Hoi hoi,
Ik was altijd wel zo van: kdv als het moet, dan geen probleem. Maar ik merk dat ik nu toch wel blij ben dat ze er niet heen hoeft. Niet omdat het kdv niet goed is ofzo, maar toch omdat ik het toch niet fijn vind om haar daar zo achter te laten. Voor ouders is het afscheid misschien wel moeilijker dan voor het kindje zelf, want zoals Irene al zei...bij veel kindjes is binnen 5 minuten het "verdriet" al weer over. Ik werk niet bij een kdv maar wel met kinderen, dus ken dat verschijnsel.
Je moet er wel vertrouwen in hebben dat als iets echt niet goed gaat, dat dit eerlijk tegen je wordt gezegd. Ga op je gevoel af als je naar een kdv gaat om daar kennis te maken.
En als je Laura eenmaal naar het kdv gaat: Als je iets wilt weten; gewoon vragen. En als jij iets (wat naar jou menig belangrijk is) kwijt wilt, moet je dat ook gewoon zeggen.
Succes!

nathalia heeft nog geen maand op het kdv gezeten.
ik moest extra kleertjes in een rugzakje doen en haar knuffeltje. verder niks.
geen luiers, geen eten, geen drinken, geen beker, helemaal niks.
nu is dit per kdv verschillend dus moet je gewoon vragen aan hun wat je mee moet nemen.
ook had ik 2 pasfoto's in haar tasje gedaan van mij en erwin.
dit zijn de personen die haar op mogen halen, en niemand anders! en een briefje met belangrijke telefoon nummers.
(die van mij, erwin en van mn ouders)

het kdv was erg goed, de mensen erg aardig.
alleen ik kon het niet over mn hart verkrijgen, dus vandaar dat ze maar 3 weken daar heeft gezeten.
(3 woensdagen)
zit ook eigenlijk best wel op te kijken, als ze straks 2 is, en naar de creche gaat. slik.

succes met je nieuwe baan en hopelijk vindt renske het heel erg leuk op t kdv.

liefs, do

Wij hoeven alleen een schone set kleertjes, een slaapzak en een knuffel mee te geven. Tot 18 maanden gebruikten we een crecheschriftje. Een collega van mij gaat naar een andere creche en die moet ook luiers, fruit en warm eten meegeven, dat laatste omdat die creche tot 19.00 open is.

Ze huilt wel eens als we weg gaan, maar wat de laatste tijd vaak gebeurd is dat ze niet naar huis wil om dat ze het spelen daar zo leuk vindt!

Het is wat laat, maar ik wilde toch nog even laten weten dat de eerste keer wennen heel goed gegaan is. Ze is twee uurtjes geweest. En na een uur even gehuild, maar ze was goed te troosten. En toen papa haar op kwam halen had ze het eigenlijk te druk met spelen met de kassa, ze liep hem zo voorbij.
Deze vrijdag gaat ze de hele ochtend en de week daarop gaat ze heel de dag.

Terug
Bovenaan