Inscheuren

Hallo,

Ons dochtertje is 7,5 maand geleden geboren. Ik was 36 weken zwanger. Het was een supersnelle bevalling, binnen 2 uur. Maar omdat het zo snel ging en ik een nare gyneacoloog had (naar ons gevoel) ben ik van voor naar achteren (suptotaal ruptuur) ingescheurd. Gelukkig ben ik prima gehecht (heb er geen last van gehad en nu is ook alles weer prima, ik had nl kan op om incontinent te blijven).
Nu begint het bij mij weer te kriebelen om weer zwanger te raken, maar ik ben nu oooh zo bang om weer zo in te scheuren met ergere complicaties.
Heeft iemand hier ervaringen mee?

Ps. Ik hoop dat een eventueel volgende kindje tot 37 weken blijft zitten zodat de vk de bevalling kan doen, heb ik toch meer vertrouwen in.

Een keer een totaalruptuur wil gelukkig niet zeggen altijd een totaalruptuur. Er zijn verschillende manieren om het te trachten te voorkomen. De ene verloskundige is er wat handiger in dan de ander, dat is vaak een kwestie van ervaring. In het begin van mijn loopbaan heb ik meer totaalruturen meegemaakt dan de laatste paar jaren. Sommigen vinden dat primair inknippen een totaalruptuur kan voorkomen, maar hierover zijn de meningen verdeeld. Je kunt zelf aan de slag met perineumolie in de zwangerschap al, om te proberen het perineum soepel te maken. Een andere baringshouding, bij voorbeeld op je knieen en handen kan helpen. Langzaam persen, eigenlijk zuchten tijdens de laatste weeen zodat het heel geleidelijk gaat kan helpen. De verloskundige kan met een warm nat washandje het perineum steunen. Dit verbetert de doorbloeding zodat het weefsel soepeler wordt.
Je ziet er is een hoop mogelijk. Bespreek met je vk, eventueel al voordat je weer zwanger wordt, wat zij de beste preventie vindt. Succes.

Hallo,

Mijn bevalling is gedaan door de gyneacoloog omdat ik 36 weken zwanger was.
In het ziekenhuis hoefde ik tijdens de laatste wee niet te puffen maar met alle kracht persen, terwijl daar eigenlijk geen reden voor was, want ons kleine meissie deed het nog prima. Ik ben echt heel erg bang voor het eventueel scheuren bij de volgende, daarom hoop ik onder 1 van de 3 eigen verloskundigen te bevallen.
Ik zal het ook zeker bespreken als het weer zo ver is.

Terug
Bovenaan