Hallo,
Ik zou je meteen inschrijven bij een paar kinderdagverblijven!
Bij de eerste wilden we wachten tot we een echo gezien hadden (dus tot we echt geloofden dat ik zwanger was ;-)) dus hebben we hem ingeschreven toen ik ongeveer 3 maanden zwanger was. We hebben 18 maanden (!) moeten wachten op alle dagen. Dat is echt lang. Omdat we een eigen bedrijf hebben, kwamen we niet in de knoei met werkgevers, maar natuurlijk wel een beetje met onszelf, de werkdruk blijft tenslotte. Dus werkten we zoveel mogelijk ook als hij sliep en regelmatig in avonduren en weekenden. Terwijl we juist op de dagen met hem natuurlijk liever ook eventjes wilden liggen of gewoon ontspannen of bijvoorbeeld het huishouden doen als hij sliep... Ik gaf ook borstvoeding en al met al was het zwaar om niet meteen alle gewenste dagen te hebben.
We kregen in eerste instantie 2 maanden na zijn geboorte een reactie van twee kinderdagverblijven (tegelijk) voor 1 van onze dagen. Heel fijn voor ons was dat het kinderdagverblijf waar we het liefste hem heen wilden hebben hierbij zat. Dat kozen we uit. We hebben de meeste van de verlbijven waar we ons inschreven bezocht (dat kan eigenlijk altijd, gewoon bellen met de manager en je krijgt een rondleiding), maar we hadden ons al ingeschreven voor we ze bezochten.
Wij wonen in Utrecht en hier is de druk op kinderdagverlbijven groot, maar ik zou er rekening mee houden dat ook in steden met minder druk op kinderdagverblijven het waarschijnlijk drukker gaat worden nu de gastouderopvang grotendeels op de schop gaat. Er waren tenslotte ook veel ouders die hiervoor kozen en die zullen toch voor een deel nu ook reguliere opvang moeten zoeken en op de wachtlijst terechtkomen.
Van de tweede ben ik nu 15 weken zwanger. Hij of zij staat al een tijdje ingeschreven bij hetzelfde kinderdagverblijf waar we in elk geval een voorrangspositie hebben, maar of we meteen al onze dagen krijgen is afwachten!
Groetjes, Sara