Inslaapproblemen: Wie o wie gouden tip? Baby 6 mnd nog steeds inslaapproblemen

Hallo allemaal,

Wie o wie heeft voor mij de gouden tip? Mijn dochter is bijna 6 maanden en heeft nog steeds inslaapproblemen. Ze hoeft haar bed maar te zien en begint al te huilen. Dit doet ze al vanaf een paar weken oud. Het huilen duurt dan minimaal een uur. Bij een half uur troost ik haar. Ik weet dat zo lang huilen niet goed is voor haar (en wij zitten ook super gespannen op de bank met de hoop dat het huilen deze keer niet zo lang duurt). We hebben alles al geprobeerd:

Het boek droomritme gelezen
10 min troosten
Erbij blijven
Ritueel
Slaapzak en goed instoppen
Badje voor het slapen gaan
Boekje in bed voorlezen
Borstvoeding voor het naar bed gaan
Een nachtlampje
Op een vast tijdstip naar bed
Wachten tot slaapsignalen en dan pas naar bed

Niks werkt.

Ze heeft overdag een vast ritme slapen~voeden-spelen-ffrust-ritueel-slapen. Ze slaapt overdag voldoende (meestal ochtend drie kwartier, middag 2 uur, namiddag half uur). Overdag stop ik haar ook in bed (behalve het half uurtje in de namiddag), dan huilt ze zich ook in slaap maar dat is meestal maar 10 min.

Alleen in slaap wiegen zou kunnen werken maar dat doen we niet omdat het overal wordt afgeraden. En Ik snap het afraden ook want ik wil dat ze leert zelf in slaap te vallen. Ik weet dat het in slaap wiegen werkt omdat wanneer we ergens op bezoek zijn en ze aangeeft dat ze moe is, dan wiegen we haar in slaap en is ze meteen weg (zonder huilen), hetzelfde bij auto rijden.

Naja ik had gehoopt dat de inslaapproblemen wel zouden overwaaien naar mate ze ouder werd. Inmiddels zijn we 6 maanden verder en huilt ze zichzelf nog steeds iedere avond een uur in slaap. Ik zou willen dat het anders was. Wie heeft voor mij de gouden tip?

Hallo, 
Ondertussen is mijn zoontje bijna 2 maar ik heb hetzelfde probleem gehad. Laten huilen was tegen mijn principe in. Dus ik heb tegen alle adviezen in gewoon gewiegd. Ik weet niet precies hoe de overhang is gegaan. Maar toen meneer ongeveer 1 werd lukte het zonder wiegen, maar moesten we wel bij hem blijven zitten. Dit vonden wij allang verandering dus geen probleem. Toen hij zon 20 maanden was zijn we dit af gaan bouwen door steeds wat verder te gaan zitten met een stoel, tot op de gang. Nu eindelijk een kind dat alleen makkelijk in slaap valt en na 20 maanden ook eindelijk doorslaapt. Maar ik zou me niet te druk maken over dat wiegen hoor. Als ze wat ouder zijn, leren ze vanzelf anders!
Misschien niet de gouden tip, maar toch.

Hoii!
Oooow ik herken je probleem zo! Heb het ook gehad. Mn zoontje is nu ook 6 maanden maar de eerste drie maanden was zelf In slaap vallen er echt niet bij. Hysterish zodra hij zn bedje raakte. Ik vond hen laten huilen verschrikkelijk en werkte voor geen meter. Hij werd er alleen maar meer overstuur van. Wiegen hielp bij mij goed, maar werd daar op gegeven moment zo moe van. Hier heeft een combinatie van dingen gewerkt. Ik heb hem iedere x in slaap gewiegd maar dit met stapjes afgebouwd. Ik had de tip van cijfers geven aan het slaap stadium in je hoofd gehad. 10 is diep in slaap en 1 is klaarwakker. Ik wiegde hem dan eerst tot een 9. Dan 3 dagen later tot een 7 als dat goed ging dan tot een 5 enz. Cijfers geef je dus op je gevoel. Nog steeds knuffel ik hem rustig voor ik hem neerleg maar wiegen hoeft niet meer. Ook heb ik een projector gekocht. Mn zoontje is geobsedeerd door lichtjes. Ik heb de goedkoopste van choco gekocht met licht en geluid. Als ik hem in bed legde en hij ging huilen dan deed ik zn lampje aan en hield het recht voor zn neus. Hij stopte dan gelijk met huilen en dan legde ik het lampje rustig naast hem en hij bleef kijken en viel zo in slaap. Dit was wel pas na het wiegen afbouwen. 
Ook haal ik hem eruit als hij huilt tegen alle adviezen in. Als hij huilt troost ik hem en leg hem terug als hij rustig is. Dit heeft paar dagen zeker half uur geduurd maar uiteindelijk begon hij het te snappen en werd hij eerder rustig en hoefde ik hem minder vaak op te pakken. Nu nog steeds gebeurd hem wel eens dat hij nog even laatste knuffel wilt. Dus dat huilt hij als ik net beneden ben, ik pak hem op knuffel nog ff en dan is het vaak goed.

Inmiddels doe ik zn ritueeltje, leg ik hem neer, kletst hij wat en valt in slaap. Maar geloof me dit heeft echt veel werk gekost. 
Jr kan ook eens lezen over slaap associaties, als je dat al niet hebt gedaan.
Succes ermee en als je vragen hebt hoor ik het wel.
En owja luister naar je gevoel ook al gaat dat tegen alle adviezen in! 
Hs

Tsja wij hebben het met ons ventje ook niet altijd verantwoord aangepakt maar hadden uiteindelijk wel een ventje dat goed sliep, niet gestresst was en waarbij wij niet “met pijn in het hart” elke keer moesten wachten tot hij van moeheid omviel. Ik zou zeggen, vooral bij deze leeftijd gewoon te doen wat werkt. Om dat weer af te leren is een probleem voor later. Vooral gezien je a zoveel hebt geprobeerd zou ik me nu niet te druk maken over alle adviezen betreft wiegen. Blijkbaar heeft je dochtertje dat nu gewoon even nodig. Als ze wat ouder wordt kun je het misschien gaan afbouwen door steeds wat minder kang te wiegen zodat ze jet niet helemaal in slaap valt. En dat je haar dan “half wakker” in bedje legt terwijl je erbij blijft zitten. Zo kun je de overstap uiteindelijk geleidelijk maken. Maar voor nu, niet te druk om maken en ga gewoon voor wat werkt bij jullie :) zij blij, jullie blij! 

Ons zoontje is trouwens echt een buikslaper en wou ook echt niet in zijn eigen bedje in slaap vallen. Wat bij ons uiteindelijk heel goed hielp was om gewoon een hand op zijn rug te leggen. Zo voelde hij onze aanwezigheid fysiek en kon hij rustig met zijn speentje blijven liggen. Viel hij bijna in slaap dan kon je hem heel voorzichtig van hem af tillen. Misschien werkt iets dergelijks ook wel voor je dochter. Daneels met de hand op de rug, Danwel op haar buik. Zo is er toch fysiek contact zonder dat het voor jullie heel vermoeiend is en je uiteindelijk misschien problemen krijgt met wegleggen na het wiegen.

Mijn dochtertje van 3,5 maand huilt soms bij het naar bed gaan. Ik kijk het meestal heel even aan maar na een minuut of 2 a 3 ga ik er heen, leg haar op haar zij, stevig instoppen, paar x over bolletje aaien en ze slaapt. Via babyfoon met camera hou ik goed in de gaten dat ze niet op haar buik draait. 
Een half uur laten huilen zou ik echt niet doen. Ik weet dat dat wel geadviseerd wordt maar volgens mij gaan kindjes het bedje/slapen dan alleen maar meer associeren met narigheid. Daardoor nog meer huilen, etc. Als het bij ons een keer echt niet gaat dan neem ik haar in mijn bed en leg ik haar lekker dicht tegen me aan. Ze slaapt dan heerlijk in. Ook tegen alle adviezen in maar zij slaapt lekker, ik geniet enorm en later zien we wel verder. 
Succes

Hoelang heb je echt geprobeerd een ritme vast te houden? Heel moeilijk het huilen idd, gaat door merg en been. Een timer helpt echt.
stephanie lampe baby in droomritme hielp enorm hier! Onrustige baby hadden we (inbakeren in begin/maaiende armen. Hij is nu 1 en sinds 4 maanden ging het inslapen top door ritme en geruststellen. Kleintje moet exht vertrouwen krijgen in zijn/haar bedje. Zeker als het gewend is bij je te slapen.
wij waren er vroeg mee begonnen omdat we merkten dat onze zoontje ook overdag amper sliep. Achteraf dacht ik aaah had ik maar langer bij mij gelaten maar dat had ik niet getrokken om nu nog slapeloze nachten te hebben pfoe
ritueel verzinnen, wat ook voor jezelf helpt. Bijv boek voorlezen, pyjama aan. Fles in de stoel geven met een sterrenlamp (werd er zelf ook enorm rustig van haha) boertje doen en in slaapzak en knuffeldoekje erbij. Ik wist zelf precies hoelaat het was en wat we gingen doen . Vooorspelbaarheid.
en in begin was ht zeker heeeeel veeel en heeeel vaak heen en weer. 
Eff tijd geven, 10 min aai over de bol , speentje en knuffel geven en dat echt blijven doen. En dan trok
denateess vaker speendoekje lkkr bij zijn gezicht en hoorde
ik het gejammer Zachter worden, en viel
die in slaap.

ik zeg het nu makkelijk maar ik weet welke onrust en onzekerheid het meebrengt. Succes! En vooral elkaar ondersteunen hierin! 

Terug
Bovenaan