Inslapen ‘s avonds

<p>Hi allemaal,</p><p>mijn dochter is 9.5 maand en heeft moeite met inslapen ‘s avonds. Inslapen is altijd al een ding geweest, ze heeft tot 4 mnd ingebakerd gelegen en kon daarna niet meer met armen “los” slapen, en gaat sinds een paar weken eindelijk beter. Ze valt zelf in slaap (met even mopperen en/of kletsen en een paar keer terug voor de speen) en slaapt overdag meestal met 10 minuten. Maar ‘s avonds wil het maar niet lukken. Kletsen/jengelen afgewisseld. Meestal moppert ze eerst even als ik d’r in bed lig, dan gaat ze een tijdje kletsen wat vervolgens weer overgaat in jengelen (als haar speen uit is doe ik die weer in) en dan begint het weer opnieuw. Vaak is het zelfs even 10/20 minuten stil en lijkt ze (op de babyfoon) te slapen maar uit het niets begint ze dan weer te kletsen. Ik probeer er niet te vaak heen te gaan, want dat ziet ze weer als kans om te gaan keten. Ik heb ook gelezen dat baby’s vaak hun dag moeten verwerken op deze manier, maar het duurt vaak 1/1.5 uur en ik vind het wel vermoeiend..</p><p>Is dat normaal? En hoe kan het dan dat het overdag, meestal, wel goed gaat? (We doen hetzelfde ritueel overdag als ‘s avonds)</p><p>Ik heb al verschillende dingen geprobeerd; later naar bed, overdag niet meer na een bepaalde tijd slapen, overdag niet langer dan een bepaalde tijd slapen, strak ritme, juist meer op gevoel, 1 slaapje overdag (dit leek eerst te werken, maar dit slaapje werd steeds korter waardoor ze ontzettend moe en humeurig werd). Iemand tips?</p><p>Liefs</p>

De gouden tip heb ik helaas niet voor je denk ik, maar misschien kun je iets met hoe wij het aanpakken
Onze zoon is 10 maanden, bij ons is het ritueel in de avond juist anders dan overdag. Overdag geef ik hem een schone luier, leg hem in bed, kus en weg.
In de avond kleden we hem beneden rustig om, even wassen met een washand, tandenpoetsen enz. Altijd op dezelfde manier, dan naar boven, flesje drinken en naar bed.
Wij hebben een luchtbevochtiger op zijn kamer staan, deze zoemt zachtjes en hoor je druppelen, ook brand er een heel zacht klein lampje bij de aanknop. Hij draait gelijk op zijn zij en ligt daar heel rustig naar te kijken en valt dan ook binnen 15 minuten in slaap, zonder al teveel gerommel 

Uit je verhaal begrijp ik dat ze nooit in de paniek/krijg stand gaat? Waarom laat je het dan zelf niet los. Wij hanteren altijd; geen paniek is even laten gaan. Als onze dochter (9mnd) teveel prikkels heeft gehad en te weinig slaap overdag wilt het jengelen nog wel eens overslaan in paniek en dan ga ik gelijk naar haar toe. Maar ik geef haar ook de ruimte om tot rust te komen zelf. 
Als het enkel kletsen is, zou ik zeggen; lekker laten gaan. Babyfoon geluid heel zacht of uit en als ze je nodig heeft, hoor je het wel... 

Terug
Bovenaan