Inslapen duurt lang

Hallo,
Ik ben nieuw hier en ik heb een vraag. Ik heb een zoontje van bijna 3. Heeft s nachts nachtangsten en sinds hij geen spenen meer heeft (zelf weggegooid) is hij zijn veiligheid kwijt. Nu is het zo dat ik al 6 weken op de gang zit als hij naar bed gaat totdat hij slaapt. Hij kletst nog een hele tijd en rolt zijn hele bed (grote jongens bed) door. Hij blijft aandacht vragen door de deur open te doen. Of ik hem streng aanspreek of negeer en de deur dicht doe zonder iets te zeggen gaat hij nog verder door met uitproberen. Ik wil graag mijn avond beneden doorbrengn maar ik zit nu alweer ander half uur boven. Hebben jullie tips??
 
Klinkt eigenlijk alsof hij nog niet moe genoeg is om te slapen.
Misschien eerst een ommetje doen, of even ravotten zodat hij moe naar bed gaat.
Onze dochter vindt het soms leuk om voor het slapen gaan, met de kussens van ons bed, op een grote paddestoel ? te spelen. Reuze lollig vindt ze dat. 
Daarna nog wel het volledige slaapritueel om ook weer tot rust te komen. Maar soms is het uitrazen echt even eerst nodig.
Of middagdutje inkorten/afschaffen. Maar dan wel opletten dat hij dan weer niet te moe wordt.
 
Hij slaapt alleen nog een uurtje als hij bij de gastouder is waar hij meer prikkels krijgt. Ik vind het heel lastig inschatten wanneer hij over zijn vermoeidheid heen is of niet. Het maakt namelijk niet uit hoe laat ik hem naar bed breng. 
 
Terug
Bovenaan