Insulatard ervaringen

Ik ben nu zwanger van de derde, en heb voor de tweede keer zwangerschapsdiabetes. Overdag hou ik alles prima onder controle met wat aanpassingen aan mijn voeding. Maar mijn nuchtere waarde krijg ik deze keer niet laag genoeg. Het zit steeds tussen 5.5 en 6. Dus ook niet enorm hoog.

Dus ik spuit nu al een maand elke avond insulatard (langwerkende insuline voor de nacht)
Ik ben begonnen met een lage dosis van 4 eenheden. En inmiddels spuit ik er al 15.
Het heeft nog steeds geen enkel effect.
De diabetesverpleegkundige blijft maar meer meer meer roepen. En is nogal ontwijkend over in welk kader ik de hoogte van de dosis moet zien. Is dit hoog? Is dit laag? Geen idee.
Ik heb zelf het gevoel dat het niet het middel voor mij is, en mijn baby wordt ondertussen al 1,5 maand blootgesteld aan te hoge nuchtere waardes.

Is er iemand die insulatard voor de nacht gebruikt? Wat is jouw ervaring? Hoeveel gebruik je?
Zijn er mensen die wat anders gebruiken, bestaat dat?
 
Er bestaan zeker andere vormen van langwerkende insuline (bijvoorbeeld Lantus). Heb je goede instructies gekregen hoe en waar te spuiten? Niet elke keer op dezelfde plek etc? Kun je nog iets aanpassen aan je voedingspatroon in de avond/voor de nacht? Wat je eens zou kunnen doen, mocht je s nachts wakker worden, dan eens meten hoe je suikerwaarde is. Soms hebben mensen last van lage suikers in de nacht waardoor ze reactief in de ochtend hoger zitten
 
Ja heb ik een paar keer geprikt, en ik zit de hele nacht net iets te hoog.
Het werkte bij mijn vorige zwangerschap goed om vlak voor het slapen iets met volkorengranen te eten (tip van de dietiste). Dan zat ik sochtends een halve punt lager. En die krijg ik er nu ook wel vanaf. Maar dan zit ik nog steeds net iets te hoog deze keer.
Nu een andere dietiste en die zegt juist geen koolhydraten eten savonds. Nou als ik dat doe stijgen mijn nuchtere waardes juist richtig 6.5. Al een keer of 5 getest en geen uitzonderingen.
Dus ik eet nu toch zoals ik gewend was die volkorencracker. En hoopte dat de insulatard het nog iets lager zou krijgen. Maar op dit tempo hebben we het onder controle als ik ingeleid ga worden zeg! Ben nu al 32 weken.

Weet jij hoe hoog ik deze dosis van insulatard moet zien? Het voelt zo vervelend dat ze geen ander middel overwegen en alleen maar hoger hoger hoger roepen.
 
Ik heb alleen ervaring met diabetes buiten de zwangerschap. Daar vind ik 15 EH niet heel hoog, maar ik weet niet of dit bij een zwangerschap wel als hoog wordt gezien. Ingewikkeld die tegenstrijdige adviezen, wel goed dat je het een aantal keer gecontroleerd hebt en merkt wat voor jou werkt. Je zou eens kunnen overleggen of een ander middel voor jou beter werkt. Insulatard is een zogeheten middellang werkend insuline, waarbij het effect 11-20 uur aanhoudt. Je hebt ook langwerkende insulines zoals Lantus waarbij het effect 24 uur aanhoudt. Maar ik ben geen diabetes verpleegkundige en heb ook geen expertise binnen de zwangerschap.
 
Mijn zus heeft ook zwangerschapsdiabetes (is nu 33 weken ongeveer) , die moet elke avond/nacht ook langwerkende spuiten.. momenteel moet zij 29 eenheden spuiten geloof ik ook met de reden dat haar nuchtere suiker niet wilde zakken. Als ze savonds niet te laat eet zit ze nu ong tussen de 5.1 en 5.4. En zij moet ook in dr buik zetten omdat het niet goed werkt als ze t in de benen doet.. Zei had ook gevragen voor andere insuline.. maar kreeg te horen dat andere insulines niet getest zijn ( oid) met zwangere vrouwen dus weten niet wat dat doet met de baby.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het mijn eerste zwangerschap ook gehad. Uiteindelijk op 48 eenheden geëindigd langdurig en bij ontbijt en lunch ook kortdurend gespoten. Nuchter suiker heb je helaas geen invloed op. Ik heb uiteindelijk in mijn zwangerschap 4x een goede nuchter suiker gehad, moest onder de 5,3 zijn bij mij.
 
Terug
Bovenaan