intake kraamhulp.....wie kan me helpen..........

A

Anoniem

Guest
hallo dames.... nu weet ik niet meer waar ik het gelezen heb dus open ik maar een nieuw bericht....

er was een discussie over kraamhulp wat die allemaal nog deden en hoe een intake zou gaan....

nou gaat t om t volgende... ik kreeg  giisteren een brief van de icare dat ze me 16aug.. een telefonische intake willen laten doen... ik vind dit niet fijn ik ben zwanger van mn eerste... en kreeg bij de 1e brief van icare een boekje met info daar stond een verhaaltje in over huisdieren en roken van visite, man, vrouw tijdens de uren dat de kraamverzorgster er is... en aangezien ik een hond heb en veel familie vrienden die roken... en ik wil gewoon dat als ze op bezoek zijn dat ze dan buiten kunnen roken...

maar er stond ook in dat als dit je eerste zwangerschap was dat ze dan een huisbezoek aflegde bij de intake... nu vind ik t dus raar dat uitgerekend ik weer een telefonische krijg... ik wil graag weten wie er in huis komt... de assistente vd icare die gisteren aan de foon had zei ook mevr. als u thuis bevalt en u wilt bostrvoeding geven is t van belang dat u de 1e week lekker rustig aan doet en alleen maar boven op bed lligt....

ma als ik me goed voel mag ik toch zelf wel bepalen of ik in bed lig of op de bank.. en bovendien mn schoonvader is gehandicapt kan niet ma boven dan zou ik hem helemaal niet zn kleindochter kunnen laten zien dan moet een ander dat doen dat wil ik niet ....

wie heeft hier ervaring mee en wat zouden jullie doen??????????????

dankjullie wel........

liefs miranda
30wk,6dag

sorry voor mn warrige zinsverdeling hoop dat julllie een beetje snappen waar t om gaat

quote: mirandatje1985 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('14-07-2007 23:39:51'));

Hallo,

Je verhaal klinkt mij wel bekend in de oren...
Ik wordt ook altijd een beetje opstandig als ik al die "richtlijnen" lees... Maar het zijn enkel richtlijnen; Jij bent baas over lichaam, huis en kind, dus als jij iets anders wilt dan de kraamzorg is dat jouw goed recht!!! Ze kunnen alleen maar advies geven (vaak weten ze er ook wel iets van)

Bij mijn  vorige heb ik zo goed mogelijk naar de adviesen geluisterd en vervolgens gedaan wat ik goed vond en wat goed voelde (altijd goed naar je lichaam luisteren).
Ik was bijv al meteen op (tegen het advies in), vaak de hele dag met maar een klein rust uurtje voor mij en mijn kind, en ja ook ik heb gewoon borstvoeding gegeven, nooit problemen mee gehad (tot 2,5jaar)!!!

En wat betreft de telefonische intake: Jij bent klant dus als je persoonlijk iemand wilt spreken kan je dat (volgens mij) gewoon eisen!!! Ik heb alleen de ervaring dat degene die de intake doet iemand anders is dan dat je daadwerkelijk voor de kraamzorg krijgt, dus ff kennismaken is er helaas vaak niet bij. Bij mijn zoontje had ik zelfs twee verschillende hulpen in een week tijd      

Ik hoop dat ik zo een beetje een antwoord op je vraag heb gegeven, als er nog iets wil weten dan lees ik het hier wel...

Liefs Nika (23w)

Hoi Miranda,

Als jij graag de intake wil bij jou thuis, zou ik dat gewoon aangeven. Het is idd. wel normaal dat dit bij de eerste persoonlijk gebeurt.
Maar degene die de intake doet is echt niet altijd de kraamverzorgster die je in je kraamtijd zal hebben. Bij mij was er iemand die alleen maar intakes deed. En administratief werk. De kraamverzorgsters deden dat werk niet.
Bovendien is het niet spectaculair hoor, wat er gebeurt. De mevrouw die hier kwam legde de werkwijze uit. Dat ze de eerste dag afspraken maakte over de verdeling van de uren. Wat er allemaal genoteerd werd tijdens de kraamtijd. En  ze vroeg bijv. of mijn man thuis zou zijn, of er gerookt werd en of ik borstvoeding wilde geven. Daarnaast vroeg ze of we dachten dat de babykamer op tijd klaar zou zijn. En dat was het wel.
En hoe je kraamtijd verloopt, daar zou ik me nog helemaal geen zorgen over maken. Misschien heb je wel de behoefte om een dag of 3 op bed te blijven, misschien loop je de tweede dag alweer rond. Dat kan je van tevoren niet zeggen. Het ligt ook erg aan de bevalling. Natuurlijk wil de kraamhulp waarschijnlijk wel dat je overdag wat rust, maar volgens mij hebben de meeste moeders daar ook wel behoefte aan. Je hoeft echt niet een week lang in bed te liggen, als je dat niet wil.
Het voeden van je kindje zou ik wel lekker op een rustig plekje doen. Of je nou borstvoeding of flesvoeding geeft. Dat is voor jezelf lekker, maar ook voor je kindje.
Ik zou als ik jou was proberen zoveel mogelijk te genieten van je kraamtijd. Laat je verwennen en geniet zoveel mogelijk van je kindje!!!
Veel succes de laatste weken!!!

Groetjes

Hi,

Of jij je intake gesprek telefonisch of via een persoonlijk gesprek krijgt heeft meestal niks te maken met de kraamorganisatie, maar met je zorgverzekeraar. Waarschijnlijk heb jij een zorgverzekering die het intakegesprek niet vergoedt. dat had ik ook. Op zich maakt het niet zo veel verschil uit, ze gaan gewoon een vragenlijstje af: of er mantelzorg aanwezig is (of kan zijn), of je van plan bent bv te geven (ivm extra uren waar je dan recht op hebt), of je alle spulletjes in huis hebt voor een thuisbevalling 9als je dat zou willen). De vragen mbt huisdieren en roken zijn er enkel om  te checken wie ze het best kunnen sturen. Als jij een kat of hond hebt, is het niet zo handig dat jij een kraamverzorgster krijgt die daar allergisch voor is en de hele dag loopt te niezen langs je bed :)) Hetzelfde met roken. Als jij toch absoluut een persoonlijk gesprek wil, zal dat vermoedelijk wel kunnen, maar dan draai je zelf voor de kosten op.

Wat betreft het rondlopen na de bevalling: het is niet zo dat  ze je willen pesten en op bed gaan vastbinden, maar uit ervaring weten zij gewoon dat veel vrouwen zichzelf de eerste paar dagen voorbij rennen en daarna helemaal moe en uitgeput raken (vaak tegen dat de kraamhulp er niet meer is). Doe de eerste dagen rustig aan, forceer niks en luister goed naar je lichaam!

Heel veel succes!
Saskia
41 wkn + 5

hoi dames.....

bedankt voor jullie reacties en heb er zeker weten wat aan....ga gewoon deze week even bellen naar ze... en na mijn weten vergoed mn zorgverzekering gewoon intake maja dat zal ik van de week wel horen...

liefs miranda....
31wk!

Wij hebben afgelopen maandag het intakegesprek gehad. Het betreft ons 1e kindje. Het gesprek vond bij ons thuis plaats. Natuurlijk prettig om iemand in de ogen te kunnen kijken bij zo'n gesprek, maar er werd gewoon een standaard vragenlijst afgewerkt. En ook mijn eigen vragen had ik  telefonisch kunnen stellen. Wel prettig dat de partner alles mee kon krijgen en ook hij direct kon reageren. De dame in kwestie was overigens niet degene die uiteindelijk de kraamverzorging gaat doen. Dat zal organisatorisch ook niet handig zijn. Taakverdeling in zo'n organisatie is praktischer. Ook wij zijn niet zeker dat we de gehele kraamperiode dezelfde hulp zullen hebben. Tsja, mensen kunnen met vakantie zijn of plotseling zelf ziek. Er wordt wel al het mogelijke gedaan om 1 en dezelfde persoon toe te wijzen.
Wij hebben expliciet aangegeven geen rokende kraamhulp te willen. Zelfs niet iemand die dan buiten gaat staan roken. Mocht er wel een rokend iemand komen, dan zullen wij om een andere hulp vragen. Huisdieren, ja, dat is idd vooral belangrijk als de hulp zelf allergisch is, maar mijn partner is ook allergisch voor bepaalde dieren en (in dit geval gelukkig niet) het kan voorkomen dat iemand het zelfs zo erg heeft dat als een ander thuis huisdieren heeft, hij/zij dit meeneemt.
Er werd idd ook gevraagd naar mantelzorg, of we alles klaar hadden staan of in ieder geval voor week 36. We kregen nog wat tips ook over een ziekenhuisbevalling (vluchttasje) ook al willen we graag thuis bevallen. Je weet het immers nooit. Verder uitleg over hoe het bevallingsbed het beste opgemaakt zou kunnen worden (dit op een vraag van ons). Daar en ook over het ledikantje krijgen we nog verdere info thuisgestuurd.
Verder nog een vraag of we bezwaar hebben tegen een stagiaire die meeloopt bij bevalling en/of kraamweek. Hierop onze vraag uiteraard of er dan niet veel aandacht naar die persoon gaat ipv naar moeder en kind. Want in het laatste geval zouden we natuurlijk bezwaar hebben. We weten dat zo iemand het ook moet leren, maar de kraamhulp is er voor ons die week! Dan zouden ze er extra uren aan moeten plakken voor de opleiding van die stagiaire. We hebben overigens aangegeven geen s. bij de bevalling te willen. Verloskundige, kraamhulp en partner aan mijn bed is ruim voldoende drukte.
Over de hulp die we krijgen werd aangegeven dat het met name is voor (medische) verzorging van moeder en kind + onderhoud sanitair + was. Daarnaast kan ter plekke bekeken worden of zij tijd over heeft en wat er nog meer gedaan kan worden. Wij hebben aangegeven dat wij het ook belangrijk vinden dat de vader van de kraamhulp leert. Hij zal die periode thuis zijn (ook erna nog trouwens). Een groot gedeelte van het huishouden komt overigens op zijn schouders neer in die tijd.
Zelf heb ik aangegeven bepaalde rusturen te willen. Niet eens perse om te willen slapen, maar wel dat er dan geen kraamvisite is en er rust en tijd is om even tot jezelf te komen. Waarschijnlijk is de kraamhulp op die momenten ook nog wel aanwezig, maar dat is misschien zelfs wel prettig. Tsja, en de rest zullen we moeten afwachten. Je weet toch niet hoe het allemaal precies gaat. Ik beval op de begane grond in de keuken. Bed komt op de plek van de eettafel en blijft daar dan eerst staan. Ik hoop dat ik 's nachts boven kan slapen, maar voor overdag als ik eventueel rust wil of borstvoeding geef, kan ik gebruik maken van dit bed. Ook als er visite is. Is me dat te druk, dan sturen we de visite weg of ga ik naar boven met kind. Komt tijd, komt raad. Je kunt veel vantevoren regelen, maar overregelen is ook niet goed.

Terug
Bovenaan