Intake Kraamzorg

Hallo dames!

Ik vroeg mij af of jullie al een intake gesprek van de kraamzorg hebben gehad.
Hoe gaat zoiets, en wat zijn belangrijke dingen om te vragen... Kan me er namelijk niks bij voorstellen...

Gr,

Sabine
27,1 wk

Dag Sabine,

Ik ben inmiddels 39 weken zwanger en heb, geloof ik, bij 25 weken iemand van de kraamzorg op bezoek gehad voor het intakegesprek. Zij heeft ons uitgelegd hoe zij werken (zoals dat bij een thuisbevalling de verloskundige de kraamzorg belt en bij een ziekenhuisbevalling moet je dit zelf doen als je weer naar huis gaat).

Zij stellen je wat vragen, zoals over je gezondheid of dat zich tijdens de zwangerschap tot nu toe bijzonderheden hebben voorgedaan. Op basis hiervan maakt zij een indicatie van het aantal uren kraamzorg die je krijgt. Ook heeft ze uitgelegd wat wij van de kraamhulp kunnen verwachten wat betreft het doen van huishoudelijke taken etc.

Als laatste heeft ze de babykamer bekeken en nog zaken opgenoemd die we moesten aanschaffen voor de baby en voor de thuisbevalling. Verder geeft ze tips.
Rond week 34 heeft ze me nog gebeld om te vragen hoe het ging en of ik toch nog vragen had.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groetjes Anna

Wat gaat het overal anders zeg!
Bij mijn vorige zwangerschap, heb ik me bij 12 weken aangemeld en kreeg ik enkele weken voor de uitgerekende datum een telefoontje van de kraamzorg.
Dat was de intake, hihi.

Ik verwacht dat het deze keer precies hetzelfde gaat. Alleen ga ik nu wel vragen of ik dezelfde kraamhulp kan krijgen (als het rooster het toelaat). Zij was zo geweldig en paste precies bij ons.

Ik vond het vorige keer wel belangrijk om aan te geven hoe ik over de hulp dacht. Het was mijn eerste kindje en ik wilde wel graag iemand met wat meer ervaring en iemand die mij 'aankon'. Dus op tijd naar bed sturen enzo. Ik ken mezelf namelijk.
Stagiaire vond en vind ik geen probleem: zij moeten het ook leren.

Denk dat je voor jezelf moet nadenken wat je belangrijk vindt bij het hebben van een kraamhulp. Voor ons was het belangrijk dat zij ons leerde hoe we moesten omgaan met zo'n klein prulletje. Het huishouden hoeft ze van mij echt niet te doen hoor, daar is ze niet voor (deed ze trouwens wel, als ik in bed lag).

Wij hebben het heel goed getroffen, de vorige keer. Nu wordt het weer afwachten.

Succes!

D.

hoi,

Bij mij zijn ze ook in week 25 ongeveer langsgeweest en bij mijn eerste kindje iets later geloof ik.
Bij mij vertelde ze wat de taken van de kraamhulp zijn en ze had zelf nog een hoop vragen.
Ik heb nu (na ervaring van de vorige keer) her en der wat briefjes in huis geplakt.
Bv dat de emmer in dat ene kastje echt alleen voor aquariumwater gebruikt mag worden. Dus niet voor schoonmaakmiddelen.
En een briefje op de droger dat ik alles altijd op lage temp droog en dat er altijd gekeken moet worden of er geen kat ligt te slapen in de wasmachine of droger! (het zal je maar gebeuren!)
je denkt namelijk dat zeg ik dan allemaal wel, maar ik was de eerste dagen echt een beetje van de wereld en had nergens erg in.
En verder loopt het vanzelf wel hoor! Ik zag er erg tegen op dat er een vreemde in mijn huis zou komen, maar achteraf is dat heel erg mee gevallen.

groeten Elke

Haha, briefjes ophangen zal ik onthouden, is wel erg handig!

Het is wat ik zo lees wel verschillend per kraamzorginstelling.
Vind het wel vreemd dat ik nog niks heb gehoord, de meeste van jullie hadden bij 25 wk al een intake...

Hoi hoi
Ik ben nu 25 weken zwanger maar heb nog niets gehoord hoor. Bij ons stond er op de papieren dat ze rond de 7 maanden contact opnemen dus dat duurt nog even.

't is de eerste dus afwachten maar!

groetjes

Macka

Terug
Bovenaan