intens verdriet, gemis en woede

Ik ben 22augustus 2011 bevallen van onze zoon Daniël.Het is allemaal zo snel gegaan dat ik nu pas een beetje begin te beseffen wat er is gebeurd.Op 30mei kregen wij onze eerste echo, ik was toen 9weken zwanger. (Ik was al heel blij dat het gelukt was,mijn moeder heeft veel problemen met haar baarmoeder gehad en er 4jaar over gedaan om zwanger te worden. Bij ons lukte het in 6maanden.) Met 9weken zagen we ons kleintje al vrolijk rond dansen en echt alles bewoog mee. Het hartje klopte, het was goed. Op 5juli hebben we voor het eerst het hartje horen kloppen, we waren zo blij. Ik was ontzettend bang dat er iets was en was hierdoor behoorlijk opgelucht. Op 2augustus hebben we met de controle weer het hartje horen kloppen. De vk liet ons uitgebreid horen wat mijn hartslag was en welke die van de baby was. Hadden we die dag geweten wat ons te wachten stond, dan had ik nog uren willen luisteren naar het geklop van zijn hartje. Op 18augustus gingen we voor de 20weken echo, ik had mijn moeder ook meegevraagd. Het is haar eerste kleinkind en ik wou haar er ook erg graag bij hebben. Op 16augustus werd ik 's nachts wakker, ik was onrustig en de gedachte spookte door mijn hoofd dat als er iets met je kindje zou zijn je dat als moeder toch moest voelen. Ik vond het erg vervelend en heb het met moeite uit mn hoofd gekregen. Toen we aankwamen bij de vk vroeg ze gelijk of we het geslacht wilden weten, mijn vriend was er heel stellig in, hij vond dat het een verrassing moest blijven, ik twijfelde nog, maar zei dat ik het na de echo dan wel zou vragen als ik het echt wou weten.11 weken na de eerste echo kregen we nu eindelijk ons kindje weer te zien. toen hij op het scherm verscheen was ik zo blij, hij was echt al zo groot geworden. vlak daarna zat ik al te zoeken naar het hartje, met 9weken zagen we die ook heel duidelijk, dus die moest nu toch ook niet moeilijk te vinden zijn. Ik werd ongerust, de vk zoefde echt over mijn buik heen met het echo apparaat, dus veel kon ik niet wijs uit worden. Wel vond ik dat de baby wel heel stil lag en toen werd ik echt bang. Alsof ik eigenlijk al die tijd al wist wat er nu komen ging. De vk kon het hartje niet vinden en de gyn werd erbij geroepen, wat er allemaal besproken is weet ik niet meer, maar ik moest bellen voor een pil om de zwangerschap af te breken.20 augustus zijn mijn vriend en ik samen naar het zk gegaan. De verpleegkundige heeft alles heel rustig uitgelegd en ik heb de pil ingenomen. Het inleiden van de bevalling stond voor maandag ingepland. Het weekend ben ik als in een roes doorheen gekomen. maandag 22augustus gingen we naar het zk. Mijn vriend, moeder en zusje waren gelukkig allemaal mee. Om half 10 kreeg ik de weeen opwekkers ingegebracht en om 16.35 is onze zoon geboren.ik heb hem gelijk vast mogen houden en dankzij de foto's die zijn gemaakt kan ik dat ook zien, want echt herrinneren kan ik het niet. Ik weet het, maar ik kan het niet voor me halen. Ik weet heel veel niet meer van wat er die dag allemaal gebeurd is, soms herrinner ik me flarden, Ik denk dat het te pijnlijk is, dat je hersenen daar zo op reageren dat ze dat wegstoppen ofzo. We hebben obductie laten doen, in de hoop dat je dan iets weet, iets te horen krijgt zodat je zelf een beetje rust krijgt. Ik denk niet dat we ooit te horen krijgen waarom hij niet heeft mogen leven.
We hebben op vrijdag 26augustus onze zoon gecremeerd, met z'n tweeen. We hebben alles kunnen doen zoals wij dat wilden en dat gaf voor mij ook al wat rust.
Na de eerste week kwam het wachten, het wachten op de uitslag van de obductie, die voor volgende week vrijdag gepland staat en het wachten tot we onze zoon mee naar huis konden nemen. Dat wachten is gelukkig voorbij, vanmiddag hebben we hem opgehaald en hij is nu eindelijk thuis. Heel anders thuis al waar wij op gehoopt hadden, maar hij is nu tenminste wel bij ons. Voor de afspraak in het zk ben ik heel zenuwachtig, aan de ene kant hoop ik dat ze een oorzaak hebben kunnen vinden, maar aan de andere kant ben ik heel bang voor wat de oorzaak kan zijn. Wat als er een genetische afwijking word gevonden, hoe gaan we daar mee om als we in de toekomst weer zwanger willen worden? De laatste paar dagen voel ik alleen maar heel veel gemis, verdriet en woede. En dat alles reageer ik af op mijn vriend. Ik weet gewoon niet hoe ik hier mee om moet gaan,maar ik ben ook doodsbang om hem kwijt te raken, dan heb ik helemaal niks meer. Kan iemand mij vertellen hoe je hier enigzins bovenop kunt komen en hoe je met je verdriet en woede om moet gaan in deze situatie?

Beste Oostraatje,

wat een relaas. Ik wil je heel veel sterkte en kracht toewensen voor het gesprek as vrijdag.

Als ik het laatste stukje zo lees zou ik toch eens een keertje met een huisarts gaan praten over een postnatale depressie. Met depressies heb ik zelf helaas teveel ervaring en ik herken een aantal dingen in je verhaal waarvan ik zelf zou denken vraag erna bij je huisarts. Misschien is het iets om doorverwezen te worden voor een paar gespreken met je man of alleen naar een soort psycholoog. Daar kun je onbeoordeeld je verhaal kwijt en krijg je misschein andere inzichten in je eigen reactie en in die van je man. Laat je in iedergeval niet gelijk allerlei medicijnen aansmeren, praten is 10x belangrijker, was mijn eigen ervaring.

Houd vol en blijf bij jezelf. Put kracht uit kleine dingen en ga veel sporten/wandelen. Schijnt serotonine aan te maken. Of ga winkelen met een niet te volle portemonaie!

Laat weten hoe het is afgelopen als je eraan toe bent,

Sterkte

Fokan

Lieve Oostraatje,

Als eerste gefeliciteerd met jullie ongetwijfeld prachtige zoon Daniel. En tegelijkertijd helaas ook gecondoleerd met het verliezen van jullie kleine man. Wat een vreselijk nieuws om te krijgen tijdens je 20-weken echo. Ik weet hoe je je voelt. Wij kregen tijdens de echo te horen dat ons dochtertje niet-levensvatbaar was. Ze leefde nog wel, maar zou zeker komen te overlijden na de geboorte. We hebben toen de hartverscheurende keuze moeten maken om haar te laten gaan. Dat is nu 4 jaar geleden en nog dagelijks ervaar ik het gemis. De gevoelens die je hebt zijn heel normaal. Ik zou zelf niet denken aan een postnatale depressie, je bent immers je kind verloren, de meest belangrijke persoon in je leven. Een mens zou van minder diep ongelukkig worden. Dat gemis vul je niet aan met winkelen, medicatie of sporten helaas, al snap ik dat het advies heel lief bedoeld is. Ik denk dat het heel belangrijk is om met je man te blijven praten. Dit is iets dat jullie samen doormaken. En ook al rouw je niet op dezelfde manier, jullie hebben wel allebei hetzelfde verdriet. Mij heeft het erg geholpen om heel bewust te rouwen. Ik heb veel met lotgenoten gepraat (via fora, maar ook via lieve engeltjes) en heb me ook gestort op het maken van een mooi babyalbum over onze kleine meid. En uiteindelijk, en daar gaat een flinke tijd overheen moet ik je helaas erkennen, zul je merken dat je boosheid afneemt. Het verdriet gaat nooit weg, maar je leert ermee leven. En op een dag zal de trots en liefde voor Daniel gaan overheersen. Echt waar. Maar dat is nu gewoon nog even heel ver weg. Ik wens jullie heel veel sterkte om hier samen uit te komen. Hou je vast aan elkaar.

Liefs mama van een engel en een bengel

Ik wil jullie graag allemaal bedanken voor de lieve berichtjes en jullie steun.
Vrijdag 14 oktober hebben we de uitslag van de obductie gekregen. De bloedonderzoeken waren allemaal goed en Daniel was verder ook gezond. Het enige wat ze hebben kunnen vinden was een vernauwing in de aanhechting van de navelstreng en dat heeft dan weer negatieve gevolgen voor de stuwing. Daniel zou dus te weinig zuurstof en voeding door de navelstreng binnen hebben gekregen.
Mijn vriend en ik waren toch best opgelucht, wat misschien heel raar klinkt. Ik was heel bang dat ze niks zouden kunnen vinden en dat Daniel dan echt voor niks zou zijn gestorven en aan de andere kant was ik heel bang dat er misschien iets genetisch uit zou komen.
Al met al heb ik nu wat meer rust gevonden doordat we toch enigzins een antwoord op ons waarom hebben gekregen. Lang niet iedereen krijgt dat en er komt tijdens een obductie vaker geen oorzaak naar voren dan dat er één naar voren komt.
Ik heb contact gezocht met mijn huisarts en ik zou 20 oktober mijn eerste afspraak hebben bij de psycholoog in ons dorp, maar ze is helaas al enige tijd ziek dus word er nu gezocht naar een andere in de buurt. Het lijkt mij wel prettig om met iemand te kunnen praten, mijn verhaal kwijt te kunnen.
Bij mijn vriend lukt dat ook steeds meer, maar ik merk dat hij het zelf ook heel moeilijk vind om er over te praten. Ik hoop dan eigenlijk ook dat hij misschien een keer met me mee wil zodra ik een afspraak heb bij een psycholoog.
Ik had nog een vraag aan jullie, weten jullie nog andere sites en fora waar ik in contact kan komen met moeders/ ouders die het zelfde hebben meegemaakt?
Vlindermama, ik wens jou ook nog veel sterkte, zelfs na 4jaar lijkt het me nog heel pijnlijk. Ik hoop dat het goed gaat met jou en je bengel;) geniet van je kleine, elke dag!

Beste Oostraatje,

Wat heftig je verhaal!
Maar ondanks alles toch fijn te horen dat er niets genetisch uit het onderzoek is gekomen.

7 maanden geleden is ons zoontje in het ziekenhuis overleden, destijds hebben we via het ziekenhuis een Medisch Maatschappelijk Werker toegewezen gekregen. Wanneer we daar behoefte aan hebben bellen we hem voor een afspraak voor gesprek, en ik moet zeggen dat we dat als heel prettig ervaren! Deze persoon heeft door de koppeling met het ziekenhuis ook veel ervaring met rouwverwerking van jonge ouders. Misschien kan jij via jullie ziekenhuis een goed iemand vinden...

In iedergeval wens ik je heel veel sterkte met jullie verlies. Ben er voor elkaar, en ben lief voor jezelf!

Liefs,
huggy.

Beste Huggy,

Dat is inderdaad wel een goed idee. Als je een afspraak hebt betekent het niet dat je op dat moment ook echt met iemand wil praten. dan is het wel makkelijker om iemand op te kunnen bellen wanneer je het moeilijk hebt en even wil praten.
wat heftig, dat jullie kindje in het ziekenhuis is overleden. Je hoopt op een goede zwangerschap en een gezond kindje wat je lekker met je mee naar huis kunt nemen en dan gebeurt er heel wat anders.

Ik weet zelf sinds maandag dat ik weer zwanger ben, we zijn blijkbaar niet voorzichtig genoeg geweest, maar ik ben ontzettend zenuwachtig en bang. Wat als het weer mis gaat, ik weet niet of ik dat wel aankan.
Ik vraag me heel erg af hoe andere moeders die ook hun kindje zijn verloren hier mee omgaan.
Hoop dat het deze keerwel helemaal goed gaat.

Liefs Oostraatje

Lieve oostraatje,

Ik heb in 2008 onze dochter Lieke* moeten laten gaan met 15 weken ze was ongeneeselijk ziek en zou alleen maar veel pijn gaan lijden.
Daarna nog 2 miskramen gehad!
Maar 22augustus 2010 is onze zoon Peter geboren en ik ben nu zwanger (15,5 week) van waarschijnlijk weer een jongen.
10december de geboorte en sterfdag van Lieke is onze Peter gaan lopen en ik ben uitgerekend in de week dat Lieke eigenlijk geboren had moeten worden.Ik denk dat het allemaal geen toeval is het moet zo zijn hoe verdrietig het soms ook is.
Ben zelf een jaar depressief geweest en heb daar veel van geleerd.
Lieve meid heb vertrouwen in je nieuwe kindje en probeer een beetje te genieten hoe moeilijk dat ook is!
Dit kindje wat je nu bij je draagt kan er niets aan doen hoe het bij Daniël is gegaan en je zult merken dat je meer rust krijgt als je wat verder bent in je zwangerschap.
Peter heeft mij er ook doorheen geloost door lekker veel te bewegen.
Hoop dat dat bij jou ook gebeurd en vraag om extra echo's dat geeft rust heb ik ook.

Liefs Pupke

Terug
Bovenaan