Internet & GPS trackers

<p class="”p1″">Hallo (aanstaande) ouders en andere geïnteresseerden,<span class="”Apple-converted-space”"> </span></p><p class="”p2″"> </p><p class="”p1″">Ik heb (nog) geen kinderen, maar fantaseer wel vaak hoe het zou zijn om kinderen op te voeden in de tijd van nu. Welke uitdagingen krijg je als ouder in het digitale tijdperk, wat verschilt er met vroeger? Ga ik mijn kind later net zo kunnen opvoeden als dat mijn ouders bij mij hebben gedaan?<span class="”Apple-converted-space”"> </span></p><p class="”p2″"> </p><p class="”p1″">Ik had gisteren een discussie met mijn moeder (59) over opvoeding, voornamelijk over de mogelijkheden van hedendaagse technologieën om je kind te kunnen tracken. Denk daarbij aan gps trackers om locatie te achterhalen, maar ook services als netnanny om de internethistorie te kunnen checken of toegang tot bepaalde websites en content te blokken.<span class="”Apple-converted-space”"> </span></p><p class="”p2″"> </p><p class="”p1″">Zij vertelde mij dat zij met de mogelijkheden van nu, mij misschien wel liever had willen tracken op jonge leeftijd. En dan heb ik het vooral over het tracken van locatie. Ze vertelde dat ze vaak in spanning had gezeten of ik vanuit muziekles wel veilig thuis was aangekomen, en dat het handig zou zijn geweest wanneer ze weer in tranen aan het zoeken was in de intratuin of op de skipiste. Dat kan ik mij dan nog best goed voorstellen.<span class="”Apple-converted-space”"> </span></p><p class="”p2″"> </p><p class="”p1″">Een stapje verder gaat toch wel het internet tracken. Ik had het als 11 jarige en aanstaande puber toch echt niet prettig gevonden als mijn moeder kon meekijken met mijn scherm, de websites die ik bezocht en de berichtjes ik naar mijn vriendinnetjes stuurde. Alhoewel mijn moeder het blokken van websites voor de echt jonge ogen misschien wel prettig had gevonden, vond ze het meelezen van berichten toch ook echt te ver gaan. Zij maakte daarbij wel het onderscheid tussen een kind van 6 en een kind van 11. Blijkbaar heeft privacy dus een leeftijdsgrens. Interessant.<span class="”Apple-converted-space”"> </span></p><p class="”p2″"> </p><p class="”p1″">Nu ben ik ook wel heel erg benieuwd wat de algemene ouders van nu op dit forum van deze kwestie vinden. Wie heeft ervaring met het tracken van hun kinderen. Mag je een kind van 6 wel tracken, maar een kind van 12 niet? Wat kan je tracken en wat niet? Welke andere uitdagingen biedt het ouderschap in het digitale tijdperk. Welke grenzen stel je, en welke niet? Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen en ervaringen.<span class="”Apple-converted-space”"> </span>  </p><p class="”p1″">Liefs,<span class="”Apple-converted-space”"> </span></p><p class="”p2″"> </p><p class="”p1″">R.<span class="”Apple-converted-space”"> </span></p>
 
Haihai! 
goed onderwerp! Het is een wonder hoe die moeders dat vroeger deden. Ik vind de gps track een uitkomst.
Sinds mijn stiefdochter in groep 7 zit en alleen naar school en terug fiets hebben we haar een gps track horloge gegeven. Soms gaat ze door naar vriendinnetjes en vergeet ze te bellen of is haar batterij van de telefoon leeg. Via het horloge kunnen we ook bellen waardoor we altijd weten waar ze is en contact kunnen hebben. Pubers zijn nogal vergeet achtig en die batterij vd telefoon is zo leeg door al die filmpjes. Tracking is dus top! Ze vind het zelf ook een heel prettig idee, vooral omdat ze zelf ook steeds meer meekrijgt hoeveel kindjes worden ontvoerd of erger..
Qua telefoongebruik zijn we heel erg open. We controleren haar telefoon niet, want ja ze heeft ook gewoon recht op haar privé gesprekken. Ze geeft zelf gelukkig aan als ze een gek berichtje krijgt of er iets voor krijgt wat ze niet wilt. We praten hier als gezin regelmatig over zodat ze zich ook veilig voelt om het tegen ons te zeggen. 


Het was vroeger idd een stuk simpeler, het heeft zo zijn voor en nadelen vind ik.
Xo Lisa
 
Terug
Bovenaan