Introductie nachtoppas

Goedemiddag,

Mijn naam is Brigitte van Wanrooij, ik ben 32 jaar oud en woon in Den Haag. Ik ben moeder van twee prachtige kids, Esmee van bijna 8 en Fedde van bijna 3.

In 2004 heb ik mijn diploma SPW 3 behaald met als doel in de kinderopvang aan de slag te gaan. Door wijzigingen in de wetgeving, een terugloop van aanmeldingen in de kinderopvang en het uitsluitend kunnen aangaan van een 0-uren contract ben ik destijds niet in de kinderopvang aan de slag gegaan. In plaats daarvan ben ik begonnen aan de PABO. Helaas door omstandigheden ben ik daar na 6 maanden mee gestopt.

Uiteindelijk ben ik als secretaresse (advocatuur) aan de slag gegaan en in die branche ben ik nu inmiddels al meer dan 11 jaar werkzaam. Ik ben een echte ondersteuner pur sang. Mijn passie voor kinderen is eigenlijk altijd wel gebleven. Recent is bij mij de gedachte ontstaan of die twee zaken te combineren zouden zijn. Hoe zou ik het werken met kinderen nou kunnen combineren met ondersteunend werk? Al snel kwam ik bij het ondersteunen van ouders; dat wil zeggen het oppassen op een baby en/of jonge kind(eren). Maar eerlijk is eerlijk, er zijn al zoveel mensen die die dienst aanbieden. Een volgende vraag die dan opkomt is: hoe kan ik mij daarin onderscheiden? Het antwoord op die vraag denk ik gevonden te hebben. Namelijk door het aanbieden van een nachtelijke oppas.

Mijns inziens zijn er genoeg ouders die door allerlei omstandigheden niet meer toekomen aan voldoende nachtrust met alle gevolgen van dien. Uit eigen ervaring weet ik dat het ook heel bezwaarlijk kan zijn om steeds mensen uit je omgeving te vragen een nachtje op te passen. Zeker wanneer de oorzaak van de slapeloze nachten bijvoorbeeld is gelegen in het feit dat de baby veel huilt.

Ik zou deze ouders graag uit de brand willen helpen door deze dienst aan te bieden. In eerste instantie is het idee om bij het gezin thuis te overnachten en daarbij al het nachtelijke werk uit handen te nemen, zodat de ouders eens een volledige nacht rust kunnen hebben. Ik kan me echter ook goed voorstellen dat er ouders zijn die graag een nacht elders overnachten om even écht uit te kunnen rusten en daarbij ook nog aandacht voor elkaar te hebben. Aangezien ik zelf moeder ben van 2 kids en ook nog 32 uur in de week werk, zou ik hierbij in eerste instantie denken aan de vrijdagen en de zaterdagen.

Op dit moment ben ik nog niet veel verder dan het idee dat in mijn hoofd zit. Ik heb dit idee echter wel met een aantal mensen gedeeld en hier veel positieve reacties op ontvangen. Om die reden heb ik besloten de markt te gaan verkennen en te gaan onderzoeken of er animo zou zijn voor deze dienst.

Dit forum lijkt me daar zeker een geschikte plek voor. Hierbij dan ook mijn vragen:
1. Zou u bereid zijn een dergelijke dienst af te nemen?
2. Vanwege allerlei organisatorische en wettelijke zaken kan ik mij niet registreren als gastouder? Wel zou ik mij als ZZP-er kunnen inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Zou dit voor u dan een probleem zijn?
3. Wat zou u een redelijk uurtarief vinden voor een dergelijke dienst?

Uiteraard is mijn doel niet om ouders een oppas aan te bieden, zodat zij even gezellig een avondje weg kunnen, maar ligt mijn focus echt bij ouders die (door welke omstandigheden dan ook) dit écht even nodig hebben.

Bij voorbaat dank ik u hartelijk voor de tijd die u hebt willen besteden aan mijn verhaal en ik hoop van harte dat u bereid bent mij verder te helpen. Ik ben erg benieuwd naar de reacties.

Met vriendelijke groet,

Brigitte van Wanrooij
 
Het idee vind ik persoonlijk super! Alleen bij ouders in huis lijkt mij voor de ouder ook weer moeilijk. Ik weet bijvoorbeeld van mijzelf als ik even ga rusten en mijn partner let op onze zoon en ik hoor hem huilen of stout zijn dat ik niet rustig lig. Meestal gaat mijn partner nu ook de deur uit met hem. Maar goed misschien zijn er ouders die hier minder moeite mee hebben haha.

puntje 2 zou geen probleem zijn, alleen de vraag is dan inderdaad wat is een realistisch uurtarief, gezien je belasting gaat afdragen en er ook nog wat op wilt verdienen. En aangezien een nachtelijke oppas toch al gauw 8 uur of meer zal zijn... zou ik niet weten of ik €10 per uur over zou hebben voor een nachtje rust. Dat is dan wel een punt wat je goed moet uitzoeken zodat natuurlijk beide partijen tevreden zijn.

Succes ermee!
 
hoi Brigitte 
inderdaad een erg mooi initiatief!! Of ik er zelf gebruik van zou maken weet ik niet Maar de moeders van huilbabies die ik ken zou ik het zeker adviseren. 
Op zich is zzp-en denk ik geen bezwaar, mits de kosten niet te hoog worden.. Max 75,- zou ik denken Maar zoals gezegd bij ons is de noodzaak er niet dus ben ik misschien wat kieskeurig tav prijs
 
succes!!
 
Hey brigitte!
 
het is dat wij op dit moment in California wonen maar op dit moment zou een nacht oppas geweldig geweest zijn! Onze kleine meid zit al 2 maanden in een duivelse sprong en wil ‘s nachts niet meer doorslapen. Dus ons breekt dat zeker wel op! Wij zouden er opzich geen moeite mee hebben als nachtoppas hier bleef overnachten maar ik zou er misschien toch voor kiezen om misschien weg te gaan want weet van mezelf dat ik helaas focus op elk kreuntje en huiltje? maar al met al denk ik wel dat meerdere ouders die er doorheen zitten dit een verademend idee zouden vinden!?
 
Volgens mjj is dit een super idee! Ik heb laatst een artikel gelezen, weet even niet meer in welk tijdschrift, van twee meiden die het in Amsterdam lezen. Misschien zijn ze te vinden via Google en kun je met hen sparren over zaken als tarieven?
zolang er een klik is maakt het volgens mij voor ouders weinig uit hoe dit zakelijk geregeld is. 
 
Terug
Bovenaan