Introductie "vast" voedsel

Hoi moeders!
Volgende week is Jamey 6 maanden. We gaan dan ook naar het consultatiebureau en daar zullen we "vast" voedsel wel bespreken. Ik las ergens op het forum om vast voedsel te introduceren volgens een bepaalde methode, hele stukken aan te bieden of iets dergelijks? Betekent dat ook om alles te laten "voelen"? Kan iemand me hier meer over vertellen?

Groeten,

Taatje, mama van Jamey (26-9)
 
Hoi Taatje,

Dat voelen is inderdaad een belangrijk onderdeel van het introduceren van vast voedsel volgens de Rapleymethode. Wat leuk dat je het op die manier wilt aanpakken! Meer informatie over de Rapleymethode, en ook over het introduceren van bijvoeding in het algemeen, kun je vinden op Forum Bijvoeding  , waar ook kinderdiëtist Stefan Kleintjes actief is. Een aanrader dus, kijk er maar eens!

Groetjes van Yvonne Z., mv Claudia
 
Hoi Taatje,

De methode die bedoelt is de methode vam Rapley. Volgens mij is ze amerikaans. En Stefan Kleintjes heeft het hier in Nederland gepromoot. Je kunt er alles over vinden op www.borstvoeding.com
Stefan Kleintjes heeft ook een boek erover geschreven "Van borst tot Boterham".

Ik heb deze methode geprobeerd maar mijn dochter van nu 1 jaar is niet in eten geinteresseerd. Alleen brocolli en ook wel bloemkool. Maar voor de rest is ze een hele moeilijke eter. Ze is gewoon een echt borstkindje. Tot een maand geleden kreeg ze nog volledige bv. Maar overdag krijgt ze 2x pap (met kv) want brood eet ze niet. En gepureerd fruit en verder krijgt ze melk (kv - met een lepeltje, want uit fles of beker wil ze niet) en water of thee. En 's-nachts krijgt ze nog bv.
Ik probeer het wel met deze methode. Maar dat lukt niet echt. Zal wel niet aan de methode liggen, maar aan mijn dochter. Want ik hoor juist heel veel goeie verhalen over het introduceren van vast voedsel op deze manier. En ze adviseren om juist eind 6 maand te beginnen met vast voedsel. Nou ja, je kunt alles lezen op de website.....
succes er mee
groetjes Chantal
 
Jaaaaa! Dat is heel leuk! Kijk idd maar eens op de websites die hierboven al genoemd werden.

Wij doen het ook zo en we vinden het super! Het gaat niet alleen om het aanbieden van ongepureerd voedsel, maar ook dat je je kindje in zijn eigen tempo aan eten laat wennen en hem geen eten 'opdringt'.

Mijn zoontje heeft nooit gepureerd eten gehad en eet gezellig met ons aan tafel. Hij vindt eten hardstikke leuk en wij dus ook .
Het duurt vaak alleen wel wat langer voordat je kindje echt veel gaat eten. Bij ons ging hij pas toen hij 10 maanden was echt goed eten. Maar dat is helemaal niet erg, want het eerste jaar is het nog BIJvoeding en is borst of fles nog het belangrijkst.

Groetjes,
Helena
 
Jaaaaa! Dat is heel leuk! Kijk idd maar eens op de websites die hierboven al genoemd werden.

Wij doen het ook zo en we vinden het super! Het gaat niet alleen om het aanbieden van ongepureerd voedsel, maar ook dat je je kindje in zijn eigen tempo aan eten laat wennen en hem geen eten 'opdringt'.

Mijn zoontje heeft nooit gepureerd eten gehad en eet gezellig met ons aan tafel. Hij vindt eten hardstikke leuk en wij dus ook .
Het duurt vaak alleen wel wat langer voordat je kindje echt veel gaat eten. Bij ons ging hij pas toen hij 10 maanden was echt goed eten. Maar dat is helemaal niet erg, want het eerste jaar is het nog BIJvoeding en is borst of fles nog het belangrijkst.

Groetjes,
Helena
 
Hallo!!

Dit lijkt mij ook wel wat! Alleen ik geef flesvoeding... is er iemand die flesvoeding geeft en het volgens deze methode doet??

Ik las dat je ze dan extra vocht (water) moest aanbieden?

Groetjes,

Sandra
 
Hoi Taatje,

Ik heb dit ook al een paar keer gelezen en vind het erg leuk. ik heb dat overlegd met het cb aangezien ik flesvoeding geef.

thomas krijgt al een tijdje fruit gepureerd, dit vind hij al geweldig. en op zich is eten met een lepeltje ook goed voor de ontwikkeling van de monden tongspieren dit ook ivm praten straks. mijn huisarts raadde me aan om sapje/water vanaf 3 maanden met een tuitbeker te gaan geven ( dus ik heb de avent magic cup, die lekt ook niet) en dat gaat ook prima als ze het door hebben. thomas is nu 5 maanden . dus over enkele weken wil ik eens beginnen om hem eens een stuk appel of zo tussendoor te geven en hem gewoon zijn gang te laten gaan. hij stopt alles in zijn mond dus zal dat ook wel lukken :)

ik probeer dit dus een beetje te combineren. ik maak ook veel fruithapjes zelf, en dan zijn ze toch niet zo glad van stuctuur als de potjes. de potjes heb ik in het begin wel gebruikt , je kunt ze toch 3 dagen bewaren dat ging toen prima.

veel succes met het introduceren van de vaste hap

groetjes deesje en thomas
 
Hallo Sandra,

Ik geef dan wel zelf bv, maar ik weet dat er op het bijvoedingsforum ook dames zitten die hun kindje kv geven en ook de Rapley methode volgen.
Het maakt niet uit of je kv of bv geeft, in allebei de gevallen kan je deze manier gebruiken. Als je er meer over wil weten, kun je je dit draadje eens bekijken, dat gaat over kv en Rapley: Bijvoedingsforum

Groetjes,
Helena
 
Terug
Bovenaan