Investeren in borstvoeding of overstappen op flesvoeding

3,5 week geleden ben ik mama geworden van een dochtertje. In het begin liep de borstvoeding niet zo, te weinig productie en daardoor een ontevreden baby. Daarom overgestapt op flesvoeding. Echter bleef dit knagen en daardoor na 3 dagen toch gekeken of borstvoeding nog lukte. Dit lukte en met wat hulp van de kraam en een lactatiekundige uitgebouwd naar volledige borstvoeding. Ik heb er wel redelijk wat in moeten investeren om het voor elkaar te krijgen, extra kolven, heel vaak aanleggen met minder bijvoeding.Afgelopen week ben ik een dag ziek geweest met ook een dag koorts. Sindsdien is de melkproductie teruggelopen (ik kolfde nog maar half zoveel en had een ontevreden baby na het voeden). Nu bied ik na de voeding nog 60cc flesvoeding bij.<br />Ik ben continu bezig wat ik zal doen, overstappen op flesvoeding of volle bak investeren in de borstvoeding. Het ene moment ben ik overtuigd van het een, het andere moment van het andere (leuk hormonen). Ik ben erg bang dat ik spijt krijg als ik stop met borstvoeding zoals de vorige keer. Aan de andere kant zie ik ook de voordelen van flesvoeding.<br />Ik moet zelf de knoop doorhakken, ben op zoek naar anderen met soortgelijke ervaringen. Wat hebben jullie gedaan en hoe hebben jullie dat ervaren?<br /><br />
 
Misschien gewoon zo doorgaan als je nu doet als je blijft twijfelen? In principe zeggen ze dat niet volledig borstvoeding geven niet goed is voor je productie, maar als je in principe alle voedingsmomenten begint met borstvoeding uit beide borsten en evt aanvult met flesvoeding en dit werkt voor jou, waarom dan niet? Misschien krikt de borstvoeding als je dit zo frequent blijft aanbieden ook wel weer op.

Verder kan je vooral alleen zelf beslissen wat je wilt. Heb je het ervoor over om volledig weer voor borstvoeding te gaan en weer extra te kolven e.d.. Wat doet dit voor jou, ook emotioneel gezien? Kan je dit aan en wil je dit?
 
Ik heb niet dezelfde ervaringen als jou, maar wil toch even mijn verhaal delen. Mijn melkproductie was prima in orde, maar onze was te ongeduldig met drinken. Hij hapte aan wilde meteen volle bak drinken. Borstvoeding moet altijd even 'op gang' komen. Na het gebruiken van tepelhoedjes en de kolf (kolven en de volgende ronde aan onze zoon geven) ben ik er uiteindelijk (met tegenzin) mee gestopt na bijna een maand. Het koste me zo veel energie! Uiteindelijk toch heel blij dat we vervolgens volledig flesvoeding hebben gegeven. Borstvoeding heeft natuurlijk wel wat, maar flesvoeding heeft toch ook wel heel veel voordelen ben ik achter gekomen. Wat je ook kiest, volg je hart!
 
De eerste weken zijn altijd zo pittig met borstvoeding... Als je er dan ook nog ziek bij wordt, is dat helemaal lastig! Als het goed is trekt je productie vrij snel weer bij als je bent opgeknapt, zeker als je je kindje vaak aanlegt. Als je bang bent voor spijt, zou ik daarom in ieder geval nog even doorpakken en kijken wat er gebeurt.
 
Net als jij had ik ook een moeilijke start. Ik had veel bloedverlies bij de bevalling, waardoor het moeilijk op gang kwam. Uiteindelijk had ik voldoende productie, als ik kolfde kreeg ik genoeg uit elke borst voor 1 volledige voeding. Alleen kreeg mijn dochter het er zelf niet goed uit en groeide dus niet. Ik ben na 7 weken aan lopen modderen gestopt met borstvoeding geven. Ik liep al die weken de deur plat (2 keer per week) bij het consultatiebureau en had toen geen energie meer over om naar een lactatiekundige te gaan of te kolven en dit met de fles aan mijn dochter te geven.

Ik vond het jammer toen ik ermee stopte maar het gaf mij zoooo veel rust! Mijn dochter werd meteen een stuk meer tevreden. Ik kon eindelijk genieten van haar in plaats van druk te maken of ze wel groeide. Ze is nu een super leuke, lieve en gezonde meid van 14 maanden en heb er geen spijt van dat ik toen gestopt ben.
 
Ik heb mijn eerste kindje 6 maanden borstvoeding gegeven na een moeilijke start. Heb de eerste 6 weken veel gekolfd, vaak advies van lactatiekundige ingeschakeld en heel veel tranen gelaten. Kostte mij toen veel energie, maar dat had ik er toen voor over.
Nu bij mijn tweede had ik mezelf voorgenomen. Als de bv makkelijk gaat, prima. Zo niet, dan ga ik niet weer het hele 'traject' in. Na 2 weken een gefrustreerde baby en moeder, weinig groei en een aanwezige peuter, besloten om over te stappen op kunstvoeding. Ik wist rationeel snel dat dit voor mij en mijn baby het beste was. Emotioneel heeft het me een paar dagen dwars gezeten.
Bv vond ik fijn om te doen, maar er zitten ook veel voordelen aan flesvoeding geven! Ik heb van beide keuzes geen spijt! Volg je gevoel, beide opties zijn oke! 
 
Na 4 kindjes kan ik wel zeggen dat BV de eerste weken altijd zwaar en investeren is. Als je bang bent om spijt te krijgen zou ik toch proberen door te zetten. Stoppen kan altijd nog, weer beginnen is heel zwaar. Om je BV op te krikken zou je toch zo min mogelijk moeten bijvoeden. Even een paar dagen lekker veel aanleggen, dus bij elke kik. Lekker samen op de bank, kopje thee erbij en Netflix aan. Het is een kwestie van vraag en aanbod dus dat regelt je kindje in principe zelf. Heel veel succes??
 
Hoi!
Ik heb ook heeeel erg moeten investeren in borstvoeding, niet omdat het niet op gang kwam maar omdat het mij heel veel pijn deed. Letterlijk twee weken met tranen in mn ogen gevoed. Daarna wende mijn tepels er aan en ging het heel goed!
Na 2 maanden nam ik het eerste Corona vaccin waardoor mijn productie een paar dagen flink afnam (ik had gelukkig genoeg in de diepvries, maar wel zonde). Het kwam uiteindelijk met veel kolven en aanleggen weer een beetje op gang maar niet meer op het oude niveau. Twee weken later nam mijn productie weer af, ik werd ongesteld…..
Ik heb het niet meer op het oude niveau gekregen.. (ze is nu drie maanden).
Na iedere nacht leg ik haar in de ochtend aan, dan haalt ze er genoeg voeding uit. Andere voedingsmomenten krijgt ze nu flesvoeding, ik kolf nog wel 3x per dag ongeveer zodat ik nog een keer een volledige fles aan borstvoeding kan geven op een dag. Eerst hoefde ik maar één keer te kolven om meer dan één voeding te krijgen.. heel jammer maarja.
Zoals het nu gaat ben ik tevreden.. Ja ik vind het heeel jammer omdat het zo goed ging en ik dit graag nog even had doorgezet. Maar deze combi werkt en mijn dochter is tevreden ?.
Doe wat goed voelt! Combi is prima, volledig borstvoeding is prima, volledig flesvoeding is prima!
 
Terug
Bovenaan