inwendige echo? Doet dit pijn?

hallooo,

ik ben 5 weken zwanger en heb de vk gebeld. Die vertelde me dat ik met 9 weken een echo kreeg en misschien wel een inwendige. Dat heb ik bij mijn eerste nooit gehad. Het lijkt me dan ook helemaal niks. Heeft iemand hier al ervaring mee? Doet dat ook pijn en zie je de baby dan wel goed. Misschien een stomme vraag maar ik zit er een beetje mee.

Liefs Annika

Hoi

Een inwendige echo valt erg mee en doet geen pijn. Ze brengen een staaf, ingesmeerd met glijmiddel een (heel) klein stukje naar binnen. Vaak gebruiken ze vroeg in de zwangerschap een inwendige echo omdat op een uitwendige echo dan nog niks te zien is.
Een inwendige echo geeft een goed zicht op de baarmoeder en eierstokken.

Dus geen zorgen maken!! Het enige vervelende is de houding waarin je zit maar goed het is een arts en die ziet niet anders haha

Succes!

Groetjes Saskia

Een inwendige echo doet absoluut geen pijn hoor. Maar als je erg gespannen bent lijkt het me geen pretje. Misschien moet je het zeggen tegen je vk en vragen of je iets later mag voor een echo. Als je met 12 weken gaat kunnen ze je a terme ook goed vast stellen. Als je dan voor de echo een volle blaas hebt dan zit je baarmoeder hoog genoeg voor een uitwendige echo.
Meestal zijn de foto's van de echo met 12 weken ook leuker dan die van eerder, omdat het dan al een echt herkenbaar mensje is!

Groetjes
Wasabimammie!

Hallo Annika,

Een inwendige echo doet geen pijn.
is een lange staaf ( vergelijkbaar met een dun mannelijk geslachts deel)
er gaat een condoom om en wat glijmiddel, gewoon lekker onspannen naar dat schermpje kijken en dan kun je je kleintje bewonderen.

groetje en gefeliciteerd met je zwangerschap
liefs nanda

Hoi Annika,

Maak je geen zorgen! Een inwendige echo doet totaal geen pijn! Ik heb
geloof ik minstens 30 inwendige echo's gehad in mijn   carriëre als
zwangere vrouw (3 zwangerschappen) en het heeft nog nooit pijn gedaan.

Ze gaan met een echoapparaat van ongeveer 2,5 cm doorsnede via de
schede naar binnen. De beelden die je ziet, zijn veel duidelijker dan
bij een uitwendige echo, omdat ze zo dichterbij je baarmoeder kunnen
komen en geen last hebben van het schaambeen.

Soms is bij 9 weken nog geen uitwendig beeld te maken, omdat de
baarmoeder dan nog achter het schaambeen ligt. Ik hoop dat je een
beetje opgelucht bent! Daar heb je in ieder geval alle reden toe!

Liefs, Sisi,

32w2d.

Mij leek het ook niks, maar het was gewoon het gevoel van een tampon en omdat je zit en je je shirt aanhoudt ben je niet zo bloot.

IK was het meteen vergeten toen ik die kleine zag en ik had veel mooiere foto's dan de uitwendige echo-collegae.

Echt, het was zo leuk, dat ik na een kwartier verbazing schrok toen de arts zei: je mag je broek wel weer aan doen hoor! Was ik in mijn enthousiasme helemaal vergeten.

Geen zorgen!!

Martine

Pijnlijk? Nee, maar echt prettig is het ook niet. Ik voelde me heel ongemakkelijk, had ook een hele botte gyneacoloog. Ik kreeg al voor mijn zwangerschap inwendige echo's om te kijken wanneer mijn eisprong was ('nee, hoor, weer niets, kom overmorgen maar weer terug...') en vond het echt heel vervelend. Ook toen ik net 8 weken zwanger was en weer een inwendige echo kreeg, vond ik het niet leuk. Het enige wat het goed maakte is dat ik het hartje van de baby zag kloppen, dat was zo mooi! En dan lig je daar te janken met je benen wijd, een erg vreemde situatie.

Het zal waarschijnlijk wel met een reden zijn dat je zo vroeg al een echo krijgt, je ziet wel niet echt veel van de baby (het is net een wormpje), maar ik hoop voor je dat je het hartje ziet kloppen, dat is het mooiste!

hooiii,
Nee het doet geen pijn een inwendige echo. Het kan een beetje naar gevoel geven als je erg gespannen bent maar als je eenmaal de beelden ziet dan is t gevoel weg.
Niet druk maken t doet echt geen pijn.

Fijne dag.
Liefs Missy

Terug
Bovenaan