Inwendige echo pijnlijk?

<p>Hee iedereen,</p><p>Morgen heb ik de eerste echo. Ik ben nu 8+ weken zwanger. Ik vroeg me af of er dan meestal een inwendige echo of een echo via de buikwand gemaakt wordt.</p><p>Door PCOS en chronische blaaspijn kijk ik er enorm tegenop...</p>

Vervelend dat je er zo tegenop kijkt! Ik had met 7,5 week de eerste echo en die kon via de buik. De termijnecho moest via een inwendige echo, omdat de baby er lastig bij lag voor een meting. Dus ik denk dat het sowieso verschilt per persoon en per keer.

Ik zou het sowieso aangeven dat je het spannend/vervelend vindt en dan houdt de verloskundige hier vast en zeker rekening mee. Ze nemen sowieso rustig de tijd en leggen alles van tevoren uit.

Voor mij was dit voor het eerst dat ik een inwendige echo kreeg, maar ik vond het absoluut niet pijnlijk. (Hoewel ik wel een lange tijd pijn heb gehad tijdens het vrijen omdat ik mijn spieren onbewust aanspande.)

Hopelijk kun je alsnog genieten van dit bijzondere moment!

Dan kunnen ze het meestal al met een gewone buikecho zien. Als ze niets zien, zullen ze een inwendige maken. Ik heb dit al meerdere malen gehad en heb ook pcos maar ik vind dit niet pijnlijk.

Ik heb geen inwendige echo’s gehad. Zorg dt je een redelijk volle blaas hebt. Deze ‘duwt’ je baarmoeder de goede kant op, waardoor het makkelijker te zien/vinden is. Mijn blaas was zo vol de eerste keer, dat ik moest gaan plassen (natuurlijk weer niet te veel) omdat ze door de te volle blaas niks zag.

Bij mijn praktijk is de echo rond de 8 weken altijd inwendig zodat ze het zeker goed kunnen zien. Vind deze absoluut niet pijnlijk en de verloskundigen zijn enorm voorzichtig! Denk dat het per praktijk verschilt maar het komt zeker te weten goed, gewoon eerlijk zijn dat je het spannend vind!

Bij 8 weken kan het vaak al uitwendig, maar ligt een beetje aan hoe je baarmoeder ligt en hoe je gebouwd bent en uiteraard of je kleine wel op schema gegroeid is. Heb je wat meer buikvet, dan is het doorgaans wat moeilijker om een goed beeld te krijgen en is de kans op een inwendige echo groter. 
Ik heb zelf behoorlijk wat inwendige echos gehad (ivm bbz en cystes) en die nooit als pijnlijk ervaren, maar niet iedereen ervaart dat zo (ligt denk ik nogal aan hoe makkelijk ze goed beeld kunnen vinden). 
Meestal proberen ze eerst de buik voor ze overgaan op inwendig, en inderdaad gewoon even aangeven als je het spannend vind, dan houden ze er extra rekening mee. 

Ligt er net aan hoe je baarmoeder ligt en of je stevig bent of niet. Doet echt geen pijn hoor! Heb je pijn met seks? Zo'n echokop is kleiner dan de gemiddelde piemel. Vanwege baarmoederhalsmetingen heb ik tot na de 20 weken inwendige echo's gehad. No problemo

Terug
Bovenaan