Is de stress onnodig

<p>Ooh sinds zondag compleet in de stress. Vorige week echt heel de week moe en misselijk gespannen borsten heel erg zwanger dus. Sinds zondag compleet nergens meer last van alleen als je op mijn tepels duwt doet het zeer. Ik zou vandaag 9+6 zijn en heb met 7+5 een goede echo gehad. Ook las ik dat als de placenta het in week 10 overneemt dat je je dan beter zou voelen. Gister gebeld met verloskundige en die gaf aan dat ik me geen zorgen zou hoeven te maken. 21 juli de termijn echo. Maar ik kan het niet loslaten. Ik hoop zo dat meer vrouwen dit mee hebben gemaakt en wel een gezonde zwangerschap hebben gehad en dat ik dus onnodig in de stress zit.  Help ?</p>

Misschien een beetje streng, maar wat doe je jezelf en je kindje aan. Stress is absoluut niet gezond voor jezelf en je baby en het is compleet nutteloos om je druk te maken. Want wat bereik je ermee. Dus in die zin is de stress al onnodig. Waar jij je druk over maakt ligt niet in jouw invloedssfeer, maar stress wel! Ga aan de slag waar je invloed op hebt dus raak van de stress af. 
Er zijn genoeg vrouwen zonder al teveel klachten zwanger. Wees daar juist dankbaar voor. Daarbij is iedereen en ieder lichaam anders. Je verloskundige heeft al bevestigd dat je je geen zorgen hoeft te maken. Wat wil je dan nu nog hier horen?

Het komt vooral omdat ik hiervoor wel echt beroerd was en veel pijn had bij mijn borsten. En als je dan op forums leest lees je erg vaak dat nadat symptomen wegvallen het mis is met de baby. Dit geeft angst en ik weet niet hoe ik mezelf gerust kan stellen. Ik hoopte door positieve verhalen mezelf gerust te kunnen stellen. 

Het enige symptoom dat echt iets zegt is dat je niet ongesteld wordt ?‍♀️ Verder kan het wisselen en ben maar blij dat je niet elke dag kotsend over de wc hangt 

Allereerst, nog gefeliciteerd met je zwangerschap!
Ieder lijf en iedere zwangerschap is compleet anders. Dat bij jou symptomen wegvallen nadat je ze wel hebt gehad zegt alleen... dat de symptomen weg zijn gevallen ;) Echt waar, hoe het bij de 1 gaat zegt helemaal niks over jouw lijf en zwangerschap. 
Ik begrijp wel dat je je zorgen maakt, deed ik ook heus wel. Maar stress is inderdaad sowieso echt heel erg slecht. Wat ik deed was even toestaan dat je je zorgen maakt, maar daarna ook hardop zeggen 'maar de meeste zwangerschappen gaan gewoon goed' en het dan ook naast je neer leggen. Anders maak je het jezelf wel echt heel moeilijk. 

Ik heb geen positief verhaal voor je van mijn eerste trimester zwangerschap. Ik had weinig klachten maar veel bloedingen. Maar ben ondertussen alweer 30 weken zwanger. Wat ik hiermee wil zeggen, wat je voelt en wat er gebeurt, het zegt vrij weinig. Dus je moet echt jezelf bij elkaar rapen en zorgen dat je minder stress gaat ervaren. Want als iets slecht is voor jouw zwangerschap en kindje dan is het stress. Weer blij dat je geen klachten hebt want dat dagen misselijk, bloedingen etc, het is echt niet fijn. 

Probeer het echt los te laten, hoe moeilijk dat ook is! Bedenk wat je gaat doen de dagen tussen nu en de termijnecho, dat hielp bij mij. Maar oh wat duurden die weken (en de wekentussen de test en de eerste echo ook!) langggg weet ik nog.
Ik had nergens last van. Dus geen weggevallen symptomen, maar géén symptomen. Kon me niet voorstellen dat ik echt zwanger was. Verder wel eens met vlagen misselijk 's ochtends, maar heel sporadisch en was geen pijl op te trekken. Maar toch echt een hele prima zwangerschap gehad van een gezond kindje.
Probeer niet teveel te kijken op internet, word je alleen maar onzeker van. Mij hielp het soms om te denken dat de kans dat het goed gaat vele malen groter is dan dat het mis gaat (al helemaal na een goede eerste echo). En afleiding afleiding afleiding..... Succes!

Terug
Bovenaan