Is dit een (beginnende) borstontsteking?

Dames,

Ik ben mijn borstvoeding aan het afbouwen. Ik denk dat ik hierdoor wat vollere borsten heb (die ik, als het echt niet anders kan doe leegkolven voordat ik ga slapen), en heb sinds gister heel erg pijn aan mijn linkerborst. Aan de onderkant/zijkant. Er zit geen harde of rode plek en heb geen koorts. Kan dit toch een borstontsteking zijn? Of een beginnende?
Iemand tips? Vooral omdat ik dus aan het afbouwen ben... veel aanleggen verhoogd misschien weer mijn productie?
 
Stuwing kan best pijnlijk zijn. 
Bij mij begon het steeds met een verstopt melkkanaal. En danlt merkte ik aan een pijnlijke harde bobbel of schijf en dat er niet zoveel uit kwam als ik verwachtte (ik bouwde kolvend af). Als ik dan met warme washanden en massage het weer los kreeg, kon ik een ontsteking afwenden. Als dat niet lukte dan werd het rood en kreeg ik koorts. Ik voelde me dan echt belabberd. Het is 3 keer gebeurd in de andehalve maand die ik nodig had voor afbouwen. 
Ik weet niet of het altijd zo loopt. Maar je kan in elk geval voor het voeden een hete washand op de pijnlijke zijde leggen en borstmassage toepassen (even googlen voor de instructies, ik moest best wel hardhandig masseren). Kijken of het weg gaat. Anders even de huisarts vragen.
 
Kijk even of je de plek weg kunt krijgen door masseren. Kolven houdt daarnaast de productie in stand. Je kunt beter gedurende de dag harde plekken masseren. Zo is de druk van je borsten, maar blijft de productie niet in stand gehouden
 
Als je je productie wilt afremmen is saliethee evt nog een tip. Gewoon van Holland and Barrett. Deze plek klinkt als een verstopt melkkanaal, voelt idd alsof er iemand een elleboog in je borst heeft gepland. Goed masseren/kneden ondanks de pijn tijdens het kolven/voeden, warme kruik erop tijdens het voeden en hopen dat hij snel doorloopt. Dan kun je de ontsteking hopelijk voorkomen! Anders bij koorts je huisarts bellen en aan de antibiotica.
 
Ik gebruikte een elektrische tandenborstel om de verstoppinkjes los te masseren. Saliethee werkte bij mij ook. Ik ben daarna overgestapt op salietabletten, maar dan kun beter geen borstvoeding meer geven. Ik ben vanwege een operatie aan mijn borst moeten stoppen met borstvoeding. Na twee weken met de tabletten was mijn productie gestopt.
 
Als ik een verstopte melkklier had, werd mijn dochter aangelegd, die zoog zodanig dat de verstopping zo weg was. En dan was het weer prima.. gelijk resultaat
 
Bellen met een lactatiekundige of even met je huisartsassistente. Ik heb een dag met pijn doorgelopen (was al twee weken klaar met afkolven/afbouwen omdat ik heb moeten overstappen op flesvoeding) en heb de pijn een beetje afgedaan als spierpijn of stuwing. De volgende dag liep de koorts echter snel op en voelde ik me enorm beroerd. Als je dit (en de antibioticakuur die je dan moet) kunt voorkomen is het altijd beter.
Goed wegmasseren, warme douche of pittenzak erop en evt juist koelen met zo’n zakje stroop uit de diepvries in je bh. En bellen voor de zekerheid. Sterkte!
 
Terug
Bovenaan