Is het middagdutje voorbij?

<p>Hi allemaal,</p><p> </p><p>Onze dreumes/peuter van precies 2 jaar oud heeft sinds deze week opeens grote moeite met het middagdutje. Hij wil niet, zegt dat hij niet wil/hoeft te slapen, gaat niet meer mee naar boven en wordt dan echt opstandig. <br />Vervolgens krijgen we hem met een heleboel geworstel uiteindelijk in zijn bed en na 10 minuten roepen/huilen valt hij wel in slaap. Meestal slaapt hij ook nog anderhalf uur, dus ergens denk ik; hij is wel moe..</p><p>’s avonds gaat het ook met minder plezier (wil ook niet naar boven) en ligt hij nog wel 30/45 minuten in bed in een boekje te bladeren en te kletsen.</p><p>Is dit herkenbaar voor iemand? Is het een ‘nee’ fase of is hij echt klaar met het slaapje? (Ik vind m nog zo jong daarvoor en tot vorige week geen problemen met slapen gehad..)  </p><p>iemand tips?</p>
 
Onze dochter was twee toen ze stopte met haar middag slaapje 
Ik merkte het aan haar als ik ze dan om 19.30u op bed legde lag ze om 23.00u nog wakker als ik naar boven kwam sinds dien niet meer in de middag laten slapen en ton sliep ze weer meteen om 19.30u tot 7.00u 
 
 
Eens met Cvd hierboven. Ik heb 2 dochters, bij allebei begon het geklier met middagdutjes rond de 2 jaar. Inderdaad niet willen slapen maar wel moe zijn. Als ze sliepen, sliepen ze heerlijk maar was het s avonds 21.00/22.00 voor ze gingen slapen.

Ondertussen is m'n jongste dochter 2.5 en middagdutjes zijn voorbij. Van 2 tot 2.5 jaar hebben we het een beetje per dag bekeken. Soms bleef ze wakker, soms sliep ze. Lag een beetje aan haar humeur en hoe de nacht gegaan was. En of ze s ochtends om 5.30 of 7.00 wakker was, maakte ook nogal verschil.
Als ze sliep, maakte ik haar altijd na 1 uurtje weer wakker. En dan nog was het s avonds 20.30/21.00 voor ze sliep. Maar langer dan 1 uur slapen in de middag mocht gewoon niet meer. Het liefst ook zo vroeg mogelijk, van 12.00-13.00 ongeveer.

Ondertussen slaapt ze dis echt niet meer in de middag. Ik vind het heerlijk dat het voorbij is. Ja, de dagen zijn soms even lang en pittig aan het eind van de middag, maar ondertussen gaat dat ook steeds beter. Em ze slaapt nu heeeerlijk van 19.15-7.00!! Dat is me zoveel meer waard dan dat ene uurtje slaap in de middag en er vervolgens de hele avond mee zoet zijn. Nu kan ik eindelijk gewoon lekker om 19.30 op de bank ploffen. Ze slaapt om 19.15 direct, echt heerlijk.

Maaaaarrr ongetwijfeld zullen veel moeders het hier niet mee eens zijn ;) Er zijn namelijk ook heel veel kindjes die tot 3.5 jaar slapen én vervolgens om 19.00 weer keurig in hun bedje liggen. Ik werk op een kinderdagverblijf, en blijf me altijd verbazen dat er zoveel kinderen zijn die met 3 tot soms 4 jaar nog slapen in de middag, soms tot 16.00! Ik vind dat onbegrijpelijk en kan me niet voorstellen dat ze om 19.00 wéér slapen thuis. Maargoed, blijkbaar bestaan er zulke kinderen haha.

Middagdutjes zijn echt per kind heel verschillend. Sommigen hebben het echt nodig tot ruim 3.5 jaar, een ander kan er rond de 2 jaar al mee stoppen.

Genoeg mensen zeggen: ze hebben het écht nog nodig hoor, met 2 jaar. Maar als je er vervolgens de hele avond mee zoet bent en je kindje daardoor een veel kortere nacht maakt, is dat natuurlijk ook geen doen.
Dus tja, het is voor elk kind anders maar hier gingen we de dutjes met 2 jaar dus ook echt al afbouwen. Gewoon omdat het elke avond gedoe was, m'n dochters waren écht niet moe genoeg 's avonds en moesten minimaal 6 a 7 uur wakker zijn uit het middagdutje voordat ze weer naar bed konden voor de nacht...
 
Onze zoon heeft het ook een hele tijd gehad, we legden hem wel op bed soms sliep hij niet maar ruste hij wel even uit.

De middag was anders niet te doen voor hem en was hij om 16u zo ontzettend moe…

Inmiddels 2 en 4 maanden, een peuterbed ipv een ledikantje en slaapt tussen de middag 1,5 a 2 uur.

Wij hebben hem dus nooit een middag niet op bed gedaan en lieten los of hij wel of niet sliep, hij had en heeft het echt nog nodig.
 
Onze zoon gaat overigens altijd rond 1730 naar bed en wordt de volgende ochtend 7/730 wakker, vaak is hij van 1730 tot 1830 nog de dag aan het verwerken en ligt dan wat te woelen of komt er eens uit. Verder hoor je m de hele nacht niet.

Zonder middag slaapje gaat hij rond 17u naar bed en slaapt hij vaak meteen.
 
Rond 2 jaar én rond 2,5 jaar zijn er beruchte fases waarin peuters moeilijker gaan slapen (vergelijk het met de bekendere slaapregressies rond bijv. 4 maanden en 8/9 maanden). 's Middags niet willen slapen, 's avonds lang erover doen om in slaap te vallen, gillen in bed, etc. Allemaal mogelijke kenmerken! Heb zelf al meerdere keren gedacht dat bij ons het middagdutje ten einde was gekomen, maar toch bleven we deze slaapjes stug aanbieden. Soms werd er 's middags wel geslapen, soms niet. MAAR... Uiteindelijk bleek het inderdaad steeds een fase en werd er na een paar (!) weken weer goed geslapen. Onze peuter is nu ruim 3 en slaapt nog regelmatig tussen de middag. Ik zou daarom niet te snel opgeven, want het kan ook bij jou een fase zijn. De meeste kinderen van 2 jaar hebben het nog hard nodig om 1x per dag een slaapje te doen. Zie het een poos aan en het middagdutje geheel schrappen kan altijd nog.
 
Onze dochter van met 2 vecht ook ineens tegen zowel het middatdutje als het slapen in de nacht. Ik dacht ‘s middags weleens, dan slaap je maar niet! In de hoop dat het s’avonds beter ging. Maar helaas is het dan ‘s avonds alleen maar meer en langer drama en is ze de andere dag oververmoeid. Dus gaan we de strijd toch maar elke middag aan. En ik moet zeggen, de laatste tijd valt ze ‘s middags gelukkig weer redelijk snel in slaap. De avond is nog steeds drama.
 
Ik zou beginnen met je kindje wat eerder wakker maken bij het middagdutje. Kijken of dat het gewenste effect heeft. Onze dochter is ruim 3,5, maar heeft soms ook nog een slaapje nodig als de dag druk is geweest. Tot een paar maanden geleden moest ze echt elke dag nog slapen. 
 
Terug
Bovenaan