<p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Ik ben erg benieuwd wat jullie in mijn situatie zouden doen. </span></p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Het is een gigantisch verhaal… maar ik moet wel alles vertellen anders begrijpen jullie het misschien verkeerd. Sorry <br />Ik zit momenteel in een postnatale depressie en vraag me soms af of ik wel rationeel genoeg ben… al spelen de gemoederen wel langer <span class="Apple-converted-space"> </span>dan een paar maanden. Soms denk ik dat ik gek ben. <br /></span></p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">ik heb opzich een aardige schoonfamilie. Ben altijd op goede voet geweest met ze. Ik heb zelf mijn ouders op jonge leeftijd verloren en ken het gezinsleven niet echt. Ik moest daarom ook erg wennen aan dat <span class="Apple-converted-space"> </span>de ouders van mijn vriend nog bij elkaar waren en zo mooi woonde etc. Het heeft even geduurd voor ik me er thuis voelde want ondanks dat ze heel aardig zijn, zijn het niet de aller warmste en begripsvolste mensen die er bestaan. Mijn schoonvader is een vrij praktische persoon en laat niet gauw het achterste van zijn tong zien en mijn schoonmoeder is vooral van het uiterlijke vertoon en zolang het voor de buitenwereld maar goed lijkt. Er wordt niet echt over gevoelens gesproken en het gezin heeft over het algemeen weinig tegenslag gekend. In tegenstelling tot mij. Ik heb een zeer turbulente jeugd gehad en ben een open boek als het gaat om praten over gevoel en emoties. Erg wennen dus die statigheid en het nergens over hebben. Praten is dan ook niet mijn mans sterkste punt, hierin loop ik nu een beetje vast ivm de huidige problemen<br />Mijn man runt een bedrijf met zijn vader en daardoor zijn zij ook werk gerelateerd aan elkaar verbonden. <br />Mijn man heeft nog een broer en een zus. <br /><br />Mijn schoonmoeder heeft jarenlang “gezeurd” om kleinkinderen. <br />December 2018 was het dan zover, met kerst kreeg zij te horen dat wij in verwachting waren van haar eerste kleinkind. Tranen met tuiten zo blij was ze. Haar geluk kon niet op want 2 weken later kondigde ook haar andere zoon aan dat hij en zijn vrouw in verwachting waren. <br /></span></p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Blij blij blij. <br /></span></p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">in zomer 2019 werd onze oudste dochter geboren. Mijn schoonmoeder was hier al de kippen bij. Geweldig vond ze het, ik zou in principe thuis blijven voor onze dochter dus er was geen oppas vraag, zij heeft ook altijd aangegeven geen oppasoma te willen worden en dat wilden wij uiteraard respecteren. Eind augustus 2019 werd haar eerste kleinzoon geboren. In tegenstelling tot ons werd haar als een vaste oppasdag opgelegd, waar ze uiteraard zelf nee tegen kon zeggen maar dat deed ze niet en zo geschiedde, de vaste oppasdag zat binnen de kortste keren helemaal in het systeem. <br /><br />In het begin kwamen mijn schoonouders nog wel langs, onze eerste was een huilbaby en na mijn eerste zwangerschap raakte ik in een postnatale depressie en ons netwerk was vrij klein. Mijn schoonmoeder stelde weleens voor om op te passen en dat heeft ze pak en beet in de 2,5 jaar dat onze dochter leeft op ons verzoek zo’n 5 keer gedaan. Hoe ouder onze dochter werd hoe minder we haar zagen maar bleef haar altijd betrekken door haar foto’s te sturen e.d. Wij merkten ook dat de band tussen kleinzoon en oma een stuk sterker is dan tussen oma en onze dochter. Ik vond en vind dat wel lastig, ze zijn immers de enige opa en oma van mijn kinderen. Op een gegeven moment begreep ik van mijn man dat mijn schoonmoeder haar beklag deed over dat ze onze dochter zo weinig zag. Ik heb haar dus gebeld en gevraagd of ze het misschien leuk zou vinden om eens in de 2 weken ook een (half) dagje op onze dochter te passen maar daar had ze geen oren naar. We mochten best vragen als we een keer oppas nodig hebben maar een vaste oppasdag zag ze niet zitten. Dat stak een beetje want voor haar kleinzoon doet ze het wel Maargoed ik vroeg het niet voor mezelf maar voor haar zodat ze een ook een band kan opbouwen met haar kleindochter. Maar nee dat wilde ze dus niet dus dat respecteerde wij. <br />Haar kleinzoon werd ondertusssen steeds vaker gebracht voor nachtjes slapen, een keertje extra oppassen, ze kwamen zelfs eerder terug van vakantie om op hem te passen en ook de feestdagen waren geen probleem. <br /></span></p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">In december 2020 raakte ik in verwachting van onze tweede dochter , en alsof het zo moest zijn raakte de broer van mijn man en zijn vrouw ook in verwachting van hun 2e kind. <br />zo heb je geen kleinkinderen en zo heb je er 4! <br />De vaste oppasdag voor de tweede spruit van de broer van mijn man was al snel vastgelegd, deze zou na het verlof ook gewoon dezelfde dag gebracht worden. Ook dat stak, daar waar geen plek was voor mijn dochter is nu wel plek voor het broertje van. Maar ook dat probeerde ik van me af te schudden… we hadden het immers niet nodig. </span></p><p class="p2" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; min-height: 22px; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"> </p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Toen ik wist wanneer ik uitgerekend was vertelde ik dat natuurlijk aan mijn schoonfamilie, ondanks dat plande mijn schoonouders precies op mijn uitgerekende datum een vakantie en kreeg ik meerdere keren te horen met een geintje dat ik mijn bevalling maar tussen de vakanties door moest plannen omdat ze er anders niet waren. Het voelde alsof ik de enige was die al maanden wist wanneer ik uitgerekend was. Het voelde verdrietig, ik miste mijn ouders en mijn schoonouders lieten afweten. <br /></span></p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Toen ik hoogzwanger was nam de druk op de zaak toe. <br />mijn schoonvader wilde (ondanks dat hij eerder al 3 keer gevallen was zoals ieder jaar op motor vakantie. Iedere keer als mijn schoonvader iets breekt staat mijn man alleen in het bedrijf, dit maakt dat hij dan extra hard moet werken en bijna nooit thuis is. En nu kregen we wederom een aantal weken voor mijn uitgerekende datum het bericht dat mijn schoonvader zijn heup gebroken had tijdens een val en in het buitenland in het ziekenhuis lag. Daar zaten we dan, ik hoogzwanger en altijd alleen thuis met een peuter en een man die 16 tot 18 uur per dag aan het werk was en de vraag was zelfs of hij wel bij de bevalling aanwezig kon zijn. </span></p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Mijn man heeft meerdere malen huilend op de bank gezeten en ik heb echt gedacht dat hij in een burn-out zou raken en was als de dood dat ik alleen moest gaan bevallen. Gelukkig is hij erbij geweest, doodmoe. Mijn schoonvader schaamde zich en heb zelfs tranen bij hem gezien en hij heeft excuses gemaakt maar mijn schoonmoeder heeft nooit gevraagd hoe het ons af ging, nooit hulp aangeboden niks</span></p><p class="p2" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; min-height: 22px; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"> </p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Toen ik bevallen was bleek na 2 weken dat we weer een huilbaby hadden. Opnieuw de gigantische medische molen in met op namens, testen, ziekenhuis in ziekenhuis uit. Het was echt geen doen met een peuter erbij, zal jullie alle details besparen maar wij zijn echt aan het overleven geweest en ik nog steeds. </span></p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Mijn schoonmoeder wist hiervan maar heeft nooit haar hulp aangeboden. </span></p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Op een dag toen we echt in crisis zaten <span class="Apple-converted-space"> </span>belde mijn man haar of ze alsjeblieft de oudste kon ophalen om dan iets leuks te gaan doen met haar.. omdat zij met haar vingers in haar oren zat om het baby gehuil te dempen en ik alleen maar bezig was met troosten en meehuilen. </span></p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Nou… dat kwam niet zo goed uit want het was slecht weer en ze was al aan het oppassen op haar kleinzoon en dan moest ze helemaal hierheen komen (we wonen 20 min bij haar vandaan) en 2 peuters in 1 keer vind ze echt teveel etc etc nou laat maar dachten we… we gaan er niet om smeken. Weken later is ze 1 keertje gekomen om met die 2 naar een indoor speeltuin te gaan… wel met een vriendin van haar erbij die aanbood om mee te gaan want zij zag wel in hoe schrijnend onze situatie was. Dit is een maand geleden. Ondertussen weet ze tegen iedereen te vertellen dat het bij ons thuis “echt overleven” is. Dus ze weet het echt maar ze doet helemaal niets. Geen steun, op geen enkele manier. </span></p><p class="p2" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; min-height: 22px; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"> </p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Ik heb daarna nooit meer wat van haar vernomen. Geen appje, geen belletje, geen “hoe gaat het?” Geen “kunnen we wat betekenen” geen “we denken aan jullie” Niks en nu zijn ze ons niks verplicht… maar ondertussen past ze wel iedere week op haar 2 kleinzoons en heb ik het idee dat ze ons in het heetst van de strijd, nu we de hulp het hardste nodig hebben, laten zitten en laten ploeteren. Laatst begreep ik wel van mijn man dat ze op een zondag gezellig wilden langskomen… maar ik wil dat helemaql niet meer! ik wil die mensen helemaal niet meer zien! </span></p><p class="p2" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; min-height: 22px; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"> </p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Nu wil ze wel ook dat we met kerst samen komen , wij hebben ervoor bedankt. Buiten het feit dat wij helemaal niet gezellig aan tafel kunnen zitten met onze huilbaby en mijn depressie lijkt ze de ernst van de situatie ook echt niet in te zien. Volgens mij is ze zich van geen kwaad bewust ? Maar ik ben heel boos. Eigenlijk ben ik woedend, verdrietig, voel ik me in de steek gelaten, voel ik me alleen. Ik ben eigenlijk helemaal kapot van de afgelopen maanden. Eigenlijk wil ik uit die familie app stappen en nooit meer wat van me laten horen en het uitschreeuwen en kwaad worden maar dat durf ik niet en doordat zij zo anders zijn dan ik durf ik ook het gesprek niet aan te gaan in de angst dat ze er niks van snappen. en weet ook dat boos worden niet de manier is. Ik weet niet eens, in de staat waarin ik ben, of het wel normaal is wat ik voel? Mijn man deelt mijn mening wel maar zegt ook niks tegen ze, dat is een beetje hoe het gaat in de familie. Hij stoort zich er ook minder heftig aan dan ik, ook daarom twijfel ik aan mezelfd</span></p><p class="p2" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; min-height: 22px; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"> </p><p class="p1" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"><span class="s1" style="font-family: UICTFontTextStyleBody;">Mag ik het ze wel kwalijk nemen? </span></p><p class="p2" style="margin: 0px; font-stretch: normal; font-size: 17px; line-height: normal; min-height: 22px; caret-color: #000000; color: #000000; -webkit-text-size-adjust: auto;"> </p>