Is hier een oplossing voor? Graag tips en adviezen...

Hallo dames,
Ik zit met een vraag. Mijn meisjes zijn 6 november 6 maanden oud.
Zoals elke dag hoorde ik vanmorgen de meisje iets voor 11 al spelen in hun ledikantjes. Na 10 of 15 minuutjes begonnen ze te jammeren dus ben ik hun flesjes op gaan warmen. Eenmaal weer boven, ging ik de meisjes halen om ze op ons bed hun flesje te geven. Tot mijn grote schrik lag Samantha op haar buik, maar met haar gezichtje recht naar beneden. Toen ik haar op pakte kon je zien dat ze er al een paar minuutjes zo lag, haar gezichtje was rood en er zaten strepen van het matrasovertrek in. Nu weet ik niet of ze gewoon weer in slaap is gevallen of dat ze haar hoofdje niet meer omhoog kon houden en op haar neus terecht is gekomen.
Tijdens het ritueel om te gaan slapen ‘s avonds, spelen de dames ook altijd even in hun bedjes om de laatste energie kwijt te raken en dan vallen ze na 10 soms 20 minuutjes in slaap. Binnen 10 minuten is ze weer 4 keer op haar buikje gerold, maar deze keer niet in de lengte van het bed, maar de breedte. Zo heeft ze niet eens de ruimte om zich proberen terug te draaien omdat ze langer is dan haar bed breed is. Elke keer gaf ze flink veel commentaar terwijl ze op haar buikje lag en ademde ze erg hard toen ik haar weer omdraaide.

Ik vind het helemaal geen prettig idee dat ik haar misschien morgen weer op haar buikje vind en dat ze niet genoeg lucht heeft gekregen. Beide meisjes spugen soms best veel en daar maak ik me ook zorgen om als ze op haar buikje ligt.

Mijn zusje zegt dat het voorhoofdje van een kindje groot genoeg is om er voor te zorgen dat ze nog lucht krijgt, mocht ze recht op haar neusje terecht komen. Weet iemand of dit klopt? Zo ja, geldt dat ook met een speen in de mond?

Ik heb al handdoeken diagonaal in haar bedje gelegd zodat ze in ieder geval niet meer in de hoeken terecht kan. Is dit überhaupt wel verstandig?

Hebben jullie tips waarmee ik kan voorkomen dat ze weer “vast” komt te zitten op haar buikje?

Hoe lang duurt het voordat ze leert om terug te draaien?

Het is toch een heel verhaal geworden met een boel vragen, maar ik hoor het graag als iemand tips heeft.

Liefs,
Petra
 
Hi Petra,
Schrikken hè? Als je zo de kamer op komt, ik heb het met ons ventje ook eens gehad zo rond de 6 maand (volgende week wordt hij 1)
Er gaat in een paar seconden van alles door je heen!
Wij hebben bij de aanschaf van het kamertje voor een Aerosleep beschermlaag gekozen ( ±65 euri kosten ze los, geloof ik maar staan ook vaak op marktplaats) Hierdoor kunnen ze altijd adem blijven halen omdat er een luchtlaagje blijft bestaan tussen de matras en het hoeslakentje..Bijkomend voordeel is dus ook dat speeksel, braaksel, urine en zweet  allemaal daartussen beland zodat ze relatief "droog"  liggen en je matras tegelijk beschermd is! Je kunt ze op 60 ºC wassen dus bij ongelukjes geen probleem met hygiene! Ze zijn ook zo droog dus snel weer bruikbaar! Ik vind het zo'n fijn systeem ook ivm zweten dat ik in de wandelwagen en autostoel ook een matje heb zitten. In de zomer werkt dat perfect! Je hebt ze zelfs voor volwassen bedden dus tegen die tijd dat hij overgaat naar een groot bed,  denk ik hard over zo'n manier van  matras beschermen, dan zullen er nog wel meer "ongelukjes" gebeuren dan nu!!  

Veel succes i.i.g. want wanneer ze uit zichzelf terug zullen draaien dat weet niemand!!

Groetjes Saskia
 
Hoi,

Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent, mijn jongste slaapt altijd op zijn buik al vanaf bijna het begin, anders kan hij niet slapen..
Wat je kunt proberen is een slaapzakje misschien lukt het haar dan niet om naar haar buik te draaien..
Ik zou in ieder geval zorgen dat je haar als ze wakker is zoveel mogelijk op haar buik legt, zodat ze kan leren haar hoofd omhoog te houden en naar links en rechts te leggen,, als ze dit goed kan oefenen als ze wakker is gaat ze het in haar slaap automatisch doen..
Ook kun je oefenen met terugdraaien, help haar daar bij zodat ze weet hoe ze moet draaien of ga voor haar liggen op je buik en doe het voor, kinderen imiteren graag dus als ze ziet dat jij het doet zal ze het na proberen te doen!

Gr MJ
 
hoi,

mijn zoontje (6mnd) draait ook op zijn buik en kan nog niet terug.

ik leg hem (al heel lang, omdat hij altijd overdwars in bed lag) vast met een lakentje.
die vouw ik dan smal op en span deze over zijn buikje, (de benen zijn dan vrij, zodat hij het dekentje niet weg geschopt krijgt) en stop de uiteinde onder het matras.

ik blijf dit doen totdat hij zelf terug op zijn buik kan draaien.
want als hij op zn buik ligt gaat hij na een tijd huilen, hij legt zn hoofd niet neer ('gelukkig') kan ik 100x heen en weer lopen en zo slaapt hij super!

ik heb ook de aerosleep, echt een aanrader zeker als ze het hoofd wel neerleggen!

hoop dat je hier iets aan hebt

gr
 
baby's die kunnen draaien gaan dat ook doen in slaap en je schrikt je een ellende! vaak regelen baby's zelf heel goed dat ze lucht kunnen krijegn ze kunnen ook al hoofdje draaien. vertrouw je het niet kan ik je adviseren om aerosleeper aan te schaffen dit is een honingraat hoes die je om je matras doen waardoor je baby niet zo makkelijk kan stikken.... ik dacht ca 30 euro...
 
Terug
Bovenaan