is hypo allergene voeding nog werkzaam?

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Ik heb een vraagje over hypo allergene voeding. Ik heb gehoord dat hypo allergene voeding niet meer helpt wanneer je aan het bijvoeden bent. Je zou dan net zo goed over   kunnen gaan op 'standaart'.
Is er iemand die weet of dit waar is. Want het prijs verschil tussen hypo of standaart is enorm. Schilt soms wel meer als 6 euro.

Groetjes, Marije

Hypoallergeen werkt ook nog als je bijvoeding geeft hoor!
Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat de bijvoeding geen koemelk bevat, omdat je anders toch nog een allergie bij je kind kunt triggeren.

Hoi,

Dat is niet waar hoor, je kunt dit beter tot een jaar geven, ik ben bij mijn middelste na 9mnd met de bv gestopt en zelfs toen kreeg ik nog het advies om met hypo allergene melk te starten, dit omdat er bij mijn man in de familie allergieen voorkomen!
Let wel op bij de bijvoeding idd, dat daar geen koemelkbestanddelen inzitten! Weet niet of je kindje allergisch is of alleen een hoger risico heeft maar ik zou tot een jaar doorgaan!

Gr MJ

Overigens blijkt in de gewone hypo-allergeen wel wat koemelkeiwit in te zitten, heb ik later gehoord, voor 100% koemelkvrij moest je weer een ander hebben: weet niet meer van wie ik dat gehoord heb, dus weet het niet zeker!

Ja, dat klopt. Nutrilon heeft twee alternatieven, waar geen koemelkeiwit inzit. Wij geven onze zoon de Nutrilon-Soya, maar je hebt geloof ik ook de Nutrilon-Pepti.
Overigens  zou ik daar alleen op over  stappen, wanneer je verwacht, dat de darmen van je kindje nog moeite hebben met het verwerken van de lactose in de koemelk (bij sommige kinderen duurt dit wat langer voor ze daartoe in staat zijn).
In de hypo-allergene voeding zijn de eiwitten extra versneden, wat de kans op allergieën verkleint.

Onze zoon (nu 15 mnd.) heeft een korte periode verstopping gehad, daarna kreeg hij chronisch natte ontlasting. Hij had een opgezwollen buik en kreeg steeds rode vlekjes in zijn gezicht. Toen wij overstapten op de Nutrilon-Soya, kon ik sinds lange tijd zijn buikspieren weer zien. Nu krijgt hij naast de Soya ook koemelk, waar de meeste lactose uit is gehaald (van MinusL). Zo hopen we hem langzaamaan weer te laten wennen aan de koemelk.

Bij (een vermoeden van) een Koemelkeiwitallergie (KEA) moet je wel ontzettend voorzichtig zijn met soja. De eiwitten van koe en soja lijken namelijk erg op elkaar en daardoor kan een kind ook een allergie voor soja ontwikkelen. En die is heel lastig, omdat tegenwoordig soja in zo ongeveer alles wat je koopt om te eten verwerkt is.

En dan is er ook nog een verschil tussen een koemelkallergie en een lactose intolerantie. Voor meer informatie kun je o.a. kijken op

http://www.nutriciakindervoeding.nl/  -> nutrilon -> koemelkallergie.

Ook kan  een kindje, net als onze zoon, voor een periode overgevoelig zijn voor lactose. Bij het ene kindje ontwikkelen de darmpjes zich nou eenmaal sneller, dan bij de andere.

Groetjes, Marijon

Terug
Bovenaan