Is mijn dreumes écht ondervoed?

Hoi allemaal, een onderwerp wat altijd erg stroef verloopt tussen mij en mijn man is de voeding van onze 22 maanden oude zoontje. Het begon allemaal rond eind september, toen het cb mij vertelde dat mijn zoontje ondergewicht had. Het was geen reden tot paniek, maar ik moest wel op zijn voeding letten. Zogezegd zo gedaan, en de zorgen waren bij mijn man gelukkig weg. Ikzelf maakte mij hier helemaal geen zorgen over.

Nu heeft mijn zoontje een week terug een heftige buikgriep gehad waar hij een week lang niks heeft gegeten. Hij was dus weer ontzettend dun en zelfs ik vond dat even eng. De afgelopen paar dagen eet hij weer redelijk, vind ik. Mijn man denkt hier echter heel anders over, dus ik ben heel benieuwd naar jullie mening.

Mijn zoontje is dus 22 maanden en weegt nu ongeveer 10 kilo. Hij is erg levendig en vol met energie.

Fruit 1,5 stuks (of 150 gram)
Groente 1 - 2 opscheplepels (50 - 100gram)
Aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten 1 - 2 opscheplepels (50 - 100 gram)
Brood 2 - 3 sneetjes (70 - 105 gram)
Kaas 0,5 plak (10 gram)
Melk en melkproducten 2 - 3 bekertjes (300 milliliter)
Vlees, vleeswaren, kip, vis, ei, vleesvervangers 60 gram
Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepel (15 gram)
Halvarine (smeerboter) 5 gram per sneetje brood (10 - 15 gram)
Drinken 750 ml (inclusief melk)

Dit is een schema van het voedingscentrum. Toen ik dit zag vielen al mijn zorgen weg, want dan zou mijn kind eigenlijk maar heel weinig moeten eten op een dag? Naar aanleiding van dit schema ben ik op het volgende dagmenu gekomen:

Dagmenu

- ontbijtpap of 2 boterhammen met beleg en flesje melk
- ontbijtkoek of krentebol
**slapen**
- fruitsmoothie
- flesje melk of limonade met koekje of crackers ah
- avondeten 100gr rijst oid, 50 gr groenten en 50gr vlees
*tussendoor krijgt mijn zoontje ook nog borstvoeding

Als ik dit zie, dan eet mijn zoontje dit makkelijk weg. Mijn man vind dit echter te weinig, omdat er teveel tijd tussen de voedingen zit.

Mijn vraag na dit hele lange verhaal is dus of dit dagmenu genoeg voeding biedt en of we ons nou echt zorgen moeten maken aangezien sommige kinderen van deze leeftijd de hele dag door kunnen eten?

Ben ik te gemakzuchtig? Ik zie het zo: een kind laat zichzelf niet uithongeren. Als hij niet wilt eten, dan niet. Als hij honger heeft eet hij vanzelf wel. Of zou deze instelling juist de reden zijn van zijn ondergewicht?

Is het verstandiger om de huisarts in te schakelen om te kijken of hij wel genoeg voeding binnen krijgt?

Alvast heel erg bedankt en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen :)

Nou dit klinkt als mijn verhaal, alleen is mijn dochter nog maar 15 maanden.. van de +1,5 naar de -2 lijn gegaan en het CB maakt zich heel veel zorgen. Maar mijn dochter is actief, alert, doet alles goed en ze eet.. maar inderdaad, soms wil ze maar 1 broodje van de 2, of ze spuugt haar avondeten uit, of ze heeft geen trek in fruit, en dan laat ik het zo. Cb en m'n man vinden dat ik haar dan moet dwingen en moet stoppen met de borstvoeding omdat ze daar vol van raakt. Nu geef ik borstvoeding na de eetmomenten en geen ander drinken meer, zodat ze niet te vol raakt. Maar toch weigert ze soms. 
Ik maak me verder weinig zorgen, qua lengte blijft ze groeien..
Het CB zei bij mij trouwens dat ik op een dag 6 eetmomenten moet plannen. Niet meer, voor de tandjes. Ik kom aan 5 momenten, jij zo te zien ook.. 
Ik kreeg in ieder geval niet het advies om naar de kinderarts te gaan, zo lang ze niet afvalt op een weegmoment trouwens. 
En ik kreeg te horen dat ik geen crackers en rijstwafels meer moest geven omdat er te weinig calorieën in zitten.. ze krijgt nu van die ontbijtcrackers met extra vezels en troep :p

Poeh lastig maar ik denk dat je als moeder zijnde zelf echt wel het beste aanvoelt wat je kind nodig heeft! Blijkbaar is dit zijn eetpatroon, die curves zijn ook allemaal gemiddelden en ieder persoon is anders. 
Mijn zoontje woog met 9 maanden 11 kilo, maar was wel al 82 cm lang. Dus qua verhouding lengte en gewicht perfect alleen is hij gewoon groot voor zijn leeftijd. Vader is ook een beer. 
Dus ik zal mijn kleintje niet vergelijken. Hij is nu bijna 13 maanden en heeft opzich wel dezelfde voedingsschema als die jij noteert hierboven. Maar ik zou ook echt niet weten wat ik hem, als hij 22 maanden zou zijn, meer zou moeten geven hoor! Als ze vol zitten, zitten ze vol. En zouden ze honger hebben dan merk je dat toch ook wel lijkt mij. 
Succes verder! Komt vast goed :) 

Ieder kind is anders! En ik geloof ook niet dat een kind zich zal verhongeren. Kinderen nemen dat wat ze nodig hebben. Sommige periodes is dat heel veel andere heel weinig. 
Hier de andere kant zoontje woog met 1jaar 13kg nu 2 jaar nog steeds 13kg toen hij 1 was liet iemand in onze omgeving doorschemeren dat dat toch wel zeer zwaar is en wat hij wel op een dag at. En of hij al snoepte... 
Als jij het niet vertrouwd zeker na laten kijken maar iedereen heeft zijn eigen lichaamsbouw en daar moet je ook naar kijken. Hier een kindje wat 2 weken ouder is weegt maar 9kg maar is ook een kop kleiner, maar zijn ouders zijn ook stuk kleiner EN smaller dan mijn vriend en ik.

Herkenbaar.
Mijn dochter is ruim 14 maanden en weegt maar 7.8kg bij 77cm. Ze valt nog net niet van de grafiek. Sinds de 11 maanden controle is ze maar 200 gram aangekomen. Alle toeters en bellen gingen af bij de CB verpleegkundige. Maar ze moest eerst even met de arts overleggen of we naar een diëtist of kinderarts moeten.
Toen ik zei wat mijn dochter op een dag eet, keek ze heel moeilijk: en ze komt nog steeds zo weinig aan?!
Maarja, ze loopt sinds 2 maanden de HELE dag, kruipen is er niet meer bij. Dat vreet energie en ik denk dat ze vanzelf haar voeding daar weer op zal afstemmen. Dat duurt gewoon even. Kan haar moeilijk vastbinden op een stoel.

als we doorverwezen worden gaan we wel, want iemand laten meekijken kan natuurlijk nooit kwaad. Hoewel het blijft knagen (alsof je het als moeder niet goed doet), denk ik eigenlijk dat het vanzelf wel weer in balans zal komen.
We moeten over 3 maanden weer terug voor een extra controle.

Terug
Bovenaan