Hoi allemaal, een onderwerp wat altijd erg stroef verloopt tussen mij en mijn man is de voeding van onze 22 maanden oude zoontje. Het begon allemaal rond eind september, toen het cb mij vertelde dat mijn zoontje ondergewicht had. Het was geen reden tot paniek, maar ik moest wel op zijn voeding letten. Zogezegd zo gedaan, en de zorgen waren bij mijn man gelukkig weg. Ikzelf maakte mij hier helemaal geen zorgen over.
Nu heeft mijn zoontje een week terug een heftige buikgriep gehad waar hij een week lang niks heeft gegeten. Hij was dus weer ontzettend dun en zelfs ik vond dat even eng. De afgelopen paar dagen eet hij weer redelijk, vind ik. Mijn man denkt hier echter heel anders over, dus ik ben heel benieuwd naar jullie mening.
Mijn zoontje is dus 22 maanden en weegt nu ongeveer 10 kilo. Hij is erg levendig en vol met energie.
Fruit 1,5 stuks (of 150 gram)
Groente 1 - 2 opscheplepels (50 - 100gram)
Aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten 1 - 2 opscheplepels (50 - 100 gram)
Brood 2 - 3 sneetjes (70 - 105 gram)
Kaas 0,5 plak (10 gram)
Melk en melkproducten 2 - 3 bekertjes (300 milliliter)
Vlees, vleeswaren, kip, vis, ei, vleesvervangers 60 gram
Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepel (15 gram)
Halvarine (smeerboter) 5 gram per sneetje brood (10 - 15 gram)
Drinken 750 ml (inclusief melk)
Dit is een schema van het voedingscentrum. Toen ik dit zag vielen al mijn zorgen weg, want dan zou mijn kind eigenlijk maar heel weinig moeten eten op een dag? Naar aanleiding van dit schema ben ik op het volgende dagmenu gekomen:
Dagmenu
- ontbijtpap of 2 boterhammen met beleg en flesje melk
- ontbijtkoek of krentebol
**slapen**
- fruitsmoothie
- flesje melk of limonade met koekje of crackers ah
- avondeten 100gr rijst oid, 50 gr groenten en 50gr vlees
*tussendoor krijgt mijn zoontje ook nog borstvoeding
Als ik dit zie, dan eet mijn zoontje dit makkelijk weg. Mijn man vind dit echter te weinig, omdat er teveel tijd tussen de voedingen zit.
Mijn vraag na dit hele lange verhaal is dus of dit dagmenu genoeg voeding biedt en of we ons nou echt zorgen moeten maken aangezien sommige kinderen van deze leeftijd de hele dag door kunnen eten?
Ben ik te gemakzuchtig? Ik zie het zo: een kind laat zichzelf niet uithongeren. Als hij niet wilt eten, dan niet. Als hij honger heeft eet hij vanzelf wel. Of zou deze instelling juist de reden zijn van zijn ondergewicht?
Is het verstandiger om de huisarts in te schakelen om te kijken of hij wel genoeg voeding binnen krijgt?
Alvast heel erg bedankt en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
Nu heeft mijn zoontje een week terug een heftige buikgriep gehad waar hij een week lang niks heeft gegeten. Hij was dus weer ontzettend dun en zelfs ik vond dat even eng. De afgelopen paar dagen eet hij weer redelijk, vind ik. Mijn man denkt hier echter heel anders over, dus ik ben heel benieuwd naar jullie mening.
Mijn zoontje is dus 22 maanden en weegt nu ongeveer 10 kilo. Hij is erg levendig en vol met energie.
Fruit 1,5 stuks (of 150 gram)
Groente 1 - 2 opscheplepels (50 - 100gram)
Aardappelen, pasta, rijst, peulvruchten 1 - 2 opscheplepels (50 - 100 gram)
Brood 2 - 3 sneetjes (70 - 105 gram)
Kaas 0,5 plak (10 gram)
Melk en melkproducten 2 - 3 bekertjes (300 milliliter)
Vlees, vleeswaren, kip, vis, ei, vleesvervangers 60 gram
Bak-, braad- en frituurproducten, olie 1 eetlepel (15 gram)
Halvarine (smeerboter) 5 gram per sneetje brood (10 - 15 gram)
Drinken 750 ml (inclusief melk)
Dit is een schema van het voedingscentrum. Toen ik dit zag vielen al mijn zorgen weg, want dan zou mijn kind eigenlijk maar heel weinig moeten eten op een dag? Naar aanleiding van dit schema ben ik op het volgende dagmenu gekomen:
Dagmenu
- ontbijtpap of 2 boterhammen met beleg en flesje melk
- ontbijtkoek of krentebol
**slapen**
- fruitsmoothie
- flesje melk of limonade met koekje of crackers ah
- avondeten 100gr rijst oid, 50 gr groenten en 50gr vlees
*tussendoor krijgt mijn zoontje ook nog borstvoeding
Als ik dit zie, dan eet mijn zoontje dit makkelijk weg. Mijn man vind dit echter te weinig, omdat er teveel tijd tussen de voedingen zit.
Mijn vraag na dit hele lange verhaal is dus of dit dagmenu genoeg voeding biedt en of we ons nou echt zorgen moeten maken aangezien sommige kinderen van deze leeftijd de hele dag door kunnen eten?
Ben ik te gemakzuchtig? Ik zie het zo: een kind laat zichzelf niet uithongeren. Als hij niet wilt eten, dan niet. Als hij honger heeft eet hij vanzelf wel. Of zou deze instelling juist de reden zijn van zijn ondergewicht?
Is het verstandiger om de huisarts in te schakelen om te kijken of hij wel genoeg voeding binnen krijgt?
Alvast heel erg bedankt en ik ben benieuwd naar jullie ervaringen