Is toestemming van VK nodig om je zwangerschapsgerelateerd ziek te melden?

Hoi,
Ik heb even de volgende vraag misschien dat iemand het antwoord voor mij weet?

Als je je eerder dan je verlof begint ziek meldt doordat je het qua zwangerschapsklachten allemaal niet meer trekt op je werk heb je dan toestemming van je verloskundige nodig of kan je zelf deze beslissing maken?

Gr cc
 
Je hebt geen toestemming nodig van je vk, die kan namelijk slechts een adviserende rol hebben. Maar veel werkgevers vinden het wel prettig als hier een of andere medische verklaring van een vk, of huisarts of iets dergelijks bij komt.Het kan zijn dat je werkgever die verklaring nodig heeft om in aanmerking te komen voor  de vergoeding van het UWV die ze krijgen als je ziekte gerelateerd is aan je  zwangerschap. Dat weet ik niet, zou je aan je personeelsfunctionaris kunnen vragen.  Als je het met je vk bespreekt krijg je waarschijnlijk gewoon een verklaring van haar mee die je aan je werkgever kunt geven.
 
Ik moest van mijn vk minder gaan werken omdat ik te veel harde buken had en mijn buik te klein was. Ze weigerde echter om een verklaring te schrijven voor mijn werkgever. Ze zei: als je werkgever een verklaring wil hebben dan moet hij maar bellen en dan vertellen wij over de telefoon wel wat ons advies was.
Ik ben zelf uiteindelijk naar de arbo-arts gegaan en heb daar alles uitgelegd. Zij schreef daarna een brief aan mijn chef en aan personeelszaken  dat ik van haar niet meer dan 50% mocht werken en dat dit kwam door de zwangerschap.

groetjes,
Patricia
 
Wat flauw van je vk, ik kreeg gewoon netjes een getekende verklaring van mijn vk mee die ik aan mijn baas en aan P&O kon geven. Maar ook de mening van de arbo arts blijft een advies hoor, dit is niet bindend voor een werkgever.
 
Hallo
 nee je hoeft geen verklaring te hebben van de verloskundige als de werk gever er moeilijk over zou doen komt het bij het uwv terecht en die kunnen jou papieren sturen
die je dan in moet vullen.
Maar voor de meeste werkgevers is het niet nodig waar om ook ze krijgen tenslotte
ALLES VERGOED als het om zwangerschapskwalen gaat!!

nou hopelijk verloopt je verdere zwangerschap goed en heb je niet al te veel last succes
groetjes sil en fam

 
Hoi hoi,
Ja hier werd ik ook gevraagd om een verklaring van vk. Ivm dat ik geen werkzaamheden niet meer kon doen. Ben een poetsvrouw op een school 5 dagen in de week. Maar verloskundige doet dat niet. Dus vraag me af wat nu dan gaat gebeuren?
Groetjes
 
 
Terug
Bovenaan