IUI - in ziekenhuis, academisch ziekenhuis of kliniek?

Wij gaan starten met IUI. Maar twijfelen of we dit zullen doen bij de gynaecoloog in het ziekenhuis waar we nu lopen (hier deden we OI), of toch naar een academisch zkh met fertiliteitsarts of een fertiliteitskliniek?

Ik werk zelf in het ziekenhuis waar we al bekend zijn (dit is ook bij me thuis om de hoek) dus in principe is het praktisch het ideaalst om dit daar te doen ipv 1+ uur rijden naar de locatie waar we de behandeling zouden volgen. Maar kwaliteit is zéker ook belangrijk.

Hoe is jullie ervaring? Wat adviseren jullie?
 
Hallo Miza, ik ben zelf bij een streekziekenhuis onder behandeling geweest bij afdeling gynaecologie voor IUI, en later in Isala in Zwolle voor IVF met speciale afdeling fertiliteit en fertiliteitsartsen.
Hoewel ik mij bij het eerste ziekenhuis op mn gemak voelde (ook dichtbij en niet zo massaal), kwam ik er later achter dat de fertiliteitsartsen veel meer ervaring hebben, meer onderzoek doen en beter op de hoogte zijn wat wel en niet kan. In het streekziekenhuis is bij mij niet ontdekt dat ik een zware vorm van endometriose heb (ondanks wel veel klachten). Achteraf gezien heb ik daarom ook niet de juiste behandeling gekregen. Wil niet zeggen dat jij hier dezelfde ervaring gaat hebben natuurlijk. Wij hebben hierdoor 2 verloren jaren gehad met veel stress en teleurstelling. Om deze reden zal ik iemand altijd adviseren om naar een fertiliteitsarts te gaan en niet naar een algemene gynaecoloog. Succes met het maken van je keuze!
 
Ook in reguliere ziekenhuis geweest en daarna fertiliteit in Zwolle (Isala)... Vond vooral in mijn geval streekziekenhuis niet eenduidig in de informatie en benadering van situaties die je tegenkomt in je cyclus...

Vond de sfeer ook wel prettiger in Isala, en vergeet niet dat je in een streek ziekenhuis soms tussen de zwangere vrouwen zit of ouders met pasgeboren baby.. op sommige momenten kan dat vervelend zijn..
 
In Nederland volgen alle ziekenhuizen hetzelfde protocol. Als je van het protocol af wilt wijken, zal je naar een kliniek als het Geertgen moeten gaan. En anders zit er niets anders op dan naar Duitsland of België te gaan.

Ik ben zelf onder behandeling geweest van de ziekenhuizen in Eindhoven en het Geertgen in Elsendorp.

Vwb tussen de zwangere zitten. Ik kan me nog herinneren in 1 van mijn ziekenhuizen. Alle afdelingen waren netjes apart. Alleen vond een pas geworden vader het nodig om zijn babytje te troosten in de wachtkamer van de fertiliteitsafdeling.
Dus ook al houden ziekenhuizen het netjes apart, je zal altijd mensen treffen die hun pasgeboren kroost aan je opdringen
 
Terug
Bovenaan