iui/ki

Hoi meiden,hoe gaat het allemaal met jullie?
Ik heb weer eens een vraagje en gewoonweg geen zin om het op te zoeken,eerlijk toch?
Ik bedoel,we hebben hier inmiddels zoveel deskundigheid!
Maar wat is nu het verschil tussen ki en iui?
Liefs en ik hoop dat we snel goede berichten krijgen allemaal.

Hoi Snoopy,

In tegenstelling tot wat claudine zegt is er duidelijk een verschil. Ik heb het voor je opgezocht bij Freya.nl en zoals ik zelf ook al dacht het is verschillend. Dit zeggen zij ervan:

Er zijn vier verschillende soorten inseminaties mogelijk: KIE, IUI, FSP en KID. Voor iedere techniek gelden criteria waaraan het paar moet voldoen om ervoor in aanmerking te komen. De minst ingrijpende techniek is KIE (Kunstmatige Inseminatie met sperma van de Eigen partner). Hierbij wordt het sperma hoog in de schede, bij de baarmoedermond, ingebracht.

Bij IUI (Intra Uteriene Inseminatie) wordt het sperma voorbij de baarmoedermond, in de baarmoeder zelf ingebracht. In sommige ziekenhuizen gebruikt men de term 'kunstmatige inseminatie' voor beide inseminatietechnieken, hoewel er dus wel een verschil is!

Bij FSP (Fallopian Sperm Perfusion) wordt een relatief groot volume 'opgewerkt' zaad hoog in de baarmoederholte gebracht waardoor meer zaadcellen het einde van de eileiders bereiken.

Zowel bij KIE, IUI als bij FSP produceert de man in het zogenaamde 'herenkamertje of zaadkamertje' van de fertiliteitsafdeling zaad door middel van masturbatie. In het laboratorium wordt dit vervolgens bewerkt ('opgewerkt'). Deze bewerking houdt in dat de meest beweeglijke zaadcellen worden geselecteerd met behulp van een soort centrifuge. Het inbrengen van het opgewerkte zaad is in de meeste gevallen pijnloos. Bij alle inseminatietechnieken geschiedt de bevruchting en innesteling op de normale wijze.

De vierde inseminatiemogelijkheid is KID ( Kunstmatige Inseminatie met sperma van een Donor). Deze behandeling kan worden uitgevoerd met een van de drie andere genoemde technieken KI, IUI of FSP zijn, afhankelijk van de situatie. Het enige verschil is dat hierbij gebruik wordt gemaakt van (ingevroren) donorsperma.

Hopelijk ben je weer wat meer ingelicht.

Groetjes
Mariska V

Terug
Bovenaan