IUI overslaan??

<p>Hoi,</p><p>Met een beetje geluk mag ik deze ronde gaan starten met IUI. Nu lees ik daar niet de meest positieve verhalen over. Zelfs dat je met IUI maar 8-10% kans hebt op zwangerschap, terwijl dit ‘normaal’ 20% is... </p><p>Zijn er hier dames die wèl goede ervaringen hebben met IUI, of zelfs de mogelijkheid gehad hebben om meteen over te stappen op IVF behandeling?</p><p>Ben benieuwd... </p>

Wat fijn dat je starten mag! Spannende  periode breekt aan! Ik ga in ieder geval duimen! 
Op internet lees je allerlei verhalen. Vervelend genoeg zijn het meestal negatieve verhalen. En die blijven ook nog eens flink hangen. Het beste is om niet te lezen.  Wordt  je niet gelukkig van.
  Die procenten zijn alle gevallen. Bij wie het aan de man of vrouw ligt of bij wie het niet bekend is. Ieder geval is weer uniek.  Wij hebben 4x iui geprobeerd. Dat is niet gelukt. Na de 3e vroegen wij ook om ivf. Maar de arts legde uit dat je nooit meer die poging die je laat schieten terug krijgt. Je kan wel van iui naar ivf en alle pogingen daarvoor behouden. Maar van ivf naar lui vergoed de verzekering niet. Dat is zonde van de pogingen die je laat schieten. En uiteindelijk is de kans niet 0.
De hoeveelheid hormonen,  de behandelingen en de punctie,  de stress van ivf is vele malen hoger. Als het met iui lukt is dat veel beter voor lichaam en geest. 
We hebben nu trouwens 2 prachtige  dochters  door middel van ivf
Heel veel sterkte de komende tijd! 

Ik zou het gewoon een paar keer proberen.  iui 7 pogingen heeft bij ons niet geholpen maar je weet het niet ivf is wel andere koek. Ik heb ook wel verhalen gehoord waarbij iui wel heeft aangeslagen. 

Hi, wat fijn dat je mag starten met een traject! 
Hier een succesverhaal dan om je wat moed te geven :) ik ben de eerste IUI poging zwanger geraakt, terwijl we er niet optimaal voorstonden. Dat wil zeggen: ondanks het spuiten van hormonen was er bij mij alsnog maar 1 eitje gesprongen (niet heel gek want in het begin is het even zoeken naar de juiste dosis om overstimulatie te voorkomen) én was het zaad na opwerking onder de 1 miljoen (0.8). 
De arts gaf aan dat alles kon maar dat als de volgende iui er ook zo uitzag wij dan na 2 pogingen door zouden gaan naar icsi/ivf. 
Daar zijn we dus nooit gekomen, want ik was meteen zwanger! Nu inmiddels 23 weken en alles gaat helemaal goed. 
Hoop dat jij ook veel geluk hebt! 

Ik ben bij de 4e IUI poging zwanger geraakt en nu sinds kort spontaan zwanger van de 2e, terwijl ik gezien mijn leeftijd nu direct met IVF had mogen starten (ik ben 39). Ik ben zo blij dat IVF ons bespaard is gebleven. Er wordt daar naar mijn idee vaak veel te makkelijk over gedacht. Wij hebben in de omgeving helaas vijf stellen die bezig zijn met IVF. Daarvan is er eentje die voor die tijd al spontaan een kindje hebben gekregen en eentje zwanger via IVF, een tweede is daar niet meer gelukt. De andere drie helaas nog geen resultaat tot op heden. IVF is vele malen zwaarder dan IUI. Fysiek, IUI is pijnloos, een punctie is pijnlijk, er is kans op overstimulatie en dat is niet alleen pijnlijk, maar kan zelfs gevaarlijk zijn en de hoeveelheid hormonen die je moet spuiten is vele malen groter. Ook mentaal trekt het een grote wissel op de mensen om ons heen. Het is precies wat iemand anders net al zei, je kunt niet meer terug naar IUI en die pogingen ben je kwijt. Na drie of vier IVF puncties houdt het bij de verzekering op. Met IUI heb je toch zes pogingen extra en zeker wanneer er geen duidelijke reden is waarom IUI niet zou werken zou ik altijd daarvoor gaan. Wij hadden zelfs afgesproken bij IUI de grens te trekken, met name voor een tweede zou ik het IVF traject niet in zijn gegaan. 

Oh wat suf Charlotte! Ik realiseer me nu pas wie je bent :( en ik zat nog zo te duimen voor je, vandaag je nod toch? 
Je hebt natuurlijk al hormonen gehad en "mist" eigenlijk alleen het stukje inseminatie en opwerking nu dan toch? Ik zou het denk ik tóch proberen... om geen kansen te laten liggen en wie weet was dit wel nét het zetje dat je nodig hebt. 
Ook de hormonen zijn een stuk milder inderdaad dan bij IVF. 
Wat shit dat deze ronde toch niet gelukt is dan maar ik hoop heel erg dat je snel mag starten! 

Oh en ik lees dit als percentage (en dat is ons ook zo in het ziekenhuis verteld, bij een natuurlijke manier en normale vruchtbaarheid is de kans overigens ook 1 op 6 dus 15% ongeveer en zoals onze gyn zei... het kan even duren voordat je zes gooit) Bij IUI dus wel meer kans dan normaal, want daar komen alleen mensen voor in aanmerking waarbij het op de normale manier niet lukt. 
IUI wordt meestal maximaal zes maal uitgevoerd. De zwangerschapskans is  gemiddeld 10 tot 15% per cyclus. Er is op dit moment geen wachtlijst. Na 6 behandelingen is de zwangerschapskans ongeveer 40%.

Dankjewel lieve allemaal!
wat een fijne reacties. Geeft me toch moed!
Ik ben langzaam de hoop aan het verliezen en op een gegeven moment ga je dan toch denken van....'doe dan maar gewoon meteen IVF' ?... maar niet rekening houdend met het nog zwaardere traject.
  @Bo-Belle, haha, geeft niet! Ik ben nog een x blij met jouw succesverhaal ?. Vandaag NOD idd. Gisteren een spierwitte test, gestopt met utrogestan.. dus verwacht vandaag of morgen mijn menstruatie. Echt ff shit ?

Terug
Bovenaan