IUI poging 1 (PCOS/Letrozol)

Hoi allemaal,

Inmiddels zijn mijn man en ik 1,5 jaar bezig om zwanger te worden en is het helaas nog niet gelukt. Ik merk dat ik het inmiddels lastig vind om positief te blijven en graag mijn verhaal kwijt wil.

Wat achtergrond informatie betreft onze situatie; na het stoppen met de pil merkte ik dat het steeds langer duurde voordat ik ongesteld werd. Na 4 / 5 maanden werd ik helemaal niet meer ongesteld. Toen bleek dat ik PCOS heb.

Eigenlijk direct gestart met Letrozol. 2,5mg werkte niet bij mij. 5mg wel, dit gebruik ik nu al zo'n 8 a 9 maanden.

Het zaad van mijn partner is al meerdere keren gecontroleerd. De eerste keer was het eigenlijk net onder de grens, maar de tweede en derde keer een stuk beter. Aldus de gynaecoloog goed genoeg waardoor het ook op de 'natuurlijke' manier zou moeten lukken. Dit is helaas (nog) niet gelukt. Inmiddels zijn we doorverwezen voor IUI.

Nu dus een paar weken geleden de eerste keer IUI gehad. Super spannend! Afgelopen vrijdag kwam echter mijn menstruatie, 12 dagen na de behandeling. Ik heb nog getwijfeld of het een menstruatie was of een innestelingsbloeding, omdat het veel minder heftig was dan 'normaal' en ik alle ander keren pas op dag 14 of 15 ongesteld werd.

In overleg met het zh op dag 15 een test gedaan, omdat ik niet langer kon wachten i.v.m. het wel / niet innemen van de Letrozol tabletjes. Helaas negatief :-(, dus nu weer gestart met Letrozol en op naar de tweede IUI behandeling...

@zonnebloempje
Ik snap je helemaal dat je je verhaal even kwijt moet. Het is dus de eerste keer dat je IUI hebt gedaan, is het een beetje meegevallen?
Ik las ook dat per keer er 10% kans is op een zwangerschap via IUI, net evenveel als een koppel waar geen problemen zijn. Of dit klopt weet ik natuurlijk niet.. 
Het is ook pas de eerste keer geweest dus zeker de hoop niet verliezen!!
Sinds september ben ik gestopt met de pil en in april denken we dat ik ook pcos heb, het rare is dat mijn bloedwaarden allemaal goed zijn. Ze zien wel op de echo dat ik meerdere kleine eitjes heb, maar ik heb wel al enkele keren een eisprong gehad (ongeveer 40 dagen cyclus) 
Mijn vriend is ook getest, en hier waren de uitslagen niet zo goed dus werd er ook IUI voorgesteld. Sinds deze maand ben ik gestart met letrozole (morgen laatste pilletje en zaterdag echo) en dan proberen we het eerst eens zelf. 

Hoi @Gebruiker10424339, 
Bedankt voor je reactie! In het zh gaven ze inderdaad aan dat de kans op een zwangerschap per keer 12% is. 
Het is me ontzettend meegevallen. De eendenbek an sich is geen pretje, ze konden ook niet direct de baarmoedermond vinden omdat deze iets naar achter lag. Maar al met al is het goed vol te houden. De inseminatie zelf heb ik niks van gevoeld. 
Vervelend om te horen dat er bij jullie ook wat obstakels zijn. Hopelijk kun je snel de juiste dosering vinden wat bij jou werkt. Ik had eigenlijk na de eerste ophoging van 2,5mg naar 5mg al snel de juiste dosering en die gebruik ik nu nog steeds iedere maand. Ik merk wel dat mijn cyclus weer langer wordt, dus mogelijk verliest het op den duur zijn werking waardoor de dosering weer omhoog moet. 
Vervelend he al die onzekerheden. Ik vind zelf het wachten en de teleurstelling iedere keer het meest vervelend.
Het is in ieder geval wel fijn om te weten dat er nog diverse mogelijkheden zijn. Ik duim voor jullie! 

@zonnebloempje

En toen ze nu de eerste IUI deden, hoe was de kwaliteit van het zaad?
Oh maar super dat deze zo is meegevallen! Dan hoef je ook niet zo tegenop de volgende keer te zien. Wanneer heb je je volgende inseminatie beurt?
Ja, je verwacht of hoopt natuurlijk dat het bij jezelf allemaal wel gaat maar helaas. Ik vraag me gewoon af of ik echt pcos heb want verder zijn er geen symptomen. Ook dat we direct mochten starten met IUI vind ik soms een beetje snel allemaal. Er is maar 1 test geweest bij mijn partner en dan vraag ik mij af moeten ze dit niet meer testen in plaats van direct al die hormonen te starten.

Hoe waren de testen van jouw partner, scheelden die veel per keer?
Ja ik hoop dat de 2,5mg voldoende gaat zijn en dat ik zaterdag een goede echo heb. Jij kan ook nog naar 7,5mg dan zeker? Hoe lang zijn jouw cyclussen? Ik dacht dat je met de medicatie sowieso aan een eisprong zat op dag 14? En test je dan zelf met ovulatietesten?
Het wachten is niet tof hè.. zeker dan elke maand opnieuw terug de pilletjes + de echo's. Maar je moet in je achterhoofd houden dat het ooit wel zal lukken.. Hopelijk dan toch met de IUI! Die IVF ziet er weer zoveel enger uit.. 

Ik duim ook mee voor de volgende ronde bij jullie!

@Gebruiker10424339
Bij IUI werken ze het natuurlijk op, zodat alleen de beste zaadcellen overblijven. Op dat moment waren dat er ruim 45 miljoen die overbleven. De kwaliteit was goed zeiden ze, alleen kijken ze dan volgens mij naar een gemiddelde van alle factoren en niet naar alle losse waardes...
Ik vind het wel gek dat ze het bij jouw partner 'maar' één keer hebben gecontroleerd. Bij ons gaf de gynaecoloog aan dat ze, wanneer de uitslag de eerste keer niet goed is, sowieso een tweede keer controleren omdat de kwaliteit van het zaad van diverse factoren afhankelijk is en daardoor erg kan verschillen. 
In totaal is het bij mijn partner drie keer gecontroleerd. Twee keer omdat we toen de medische molen ingingen en het dus de eerste keer niet goed was. De derde keer omdat we toen een intake hadden voor IUI bij een ander ziekenhuis en ze het dan dus standaard controleren. De derde keer was het qua kwaliteit ook het best van allemaal.
Ik begrijp je twijfel over de diagnose PCOS, zeker als je bloedwaarden verder goed waren. Ik had zelf ook geen klachten of symptomen, maar dat komt doordat ik al jaren de pil gebruikte en dus geen natuurlijke menstruatie had. Pas na het stoppen met de pil kwam het door het uitblijven van de menstruatie bij mij aan het licht.
Ja je hebt inderdaad drie doseringen van Letrozol. Ik zit nu op 5 dus er zit er nog een boven. Nadat ik op de voor mij juiste dosering zat, heb ik een aantal cyclussen van 31/32 dagen gehad. Toen twee keer 34 en een van 35. Dat was de laatste cyclus voor de IUI behandeling. Dus ik had helaas niet standaard een eisprong op dag 14. Ik denk dat dat een gemiddelde is? Ik heb het een aantal keer bijgehouden met een ovulatietest wanneer mijn precieze eisprong was. 
De cyclus van de IUI behandeling was 30 dagen, omdat ik op dag 16 Ovitrelle heb gespoten om de eisprong te stimuleren. Daardoor was deze weer wat korter. 
Nee het wachten is vreselijk inderdaad! Spannend voor jou aanstaande zaterdag, maar houd moed! 

@zonnebloempje
Toch altijd bizar waarom het niet 'pakt' als het zaad goed is en er een eisprong is. 

Ja vond ik ook, daarom heb ik zelf gevraagd of we nog eens mogen testen. Nu neemt hij supplementen en drinkt hij geen alcohol meer. Na een maandje zullen we dan opnieuw testen en hopen dat het deze keer wel beter is, als het niet zo is kunnen we ons er beter bij neer leggen dat we met IUI zouden proberen. 

Ik nam voordien ook 12 jaar de pil, na het stoppen wel 2x mijn menstruatie gehad en daarna 2 maand bruinverlies, daarna elke 40 dagen ongeveer en er was wel elke keer een eisprong, maar toch. 

Ohja dus met letrozole toch nog redelijk lange cyclussen dan. Voordien had je van jezelf nooit een eisprong? En je hebt nu pas 1x die ovitrelle moeten spuiten? Ik heb de spuit ook liggen, maar geen idee of het standaard gezet moet worden. 

Het helpt wel een beetje om op het forum dezelfde dingen te lezen, dan voel je je toch niet alleen hè!

Hey @Gebruiker10424339,
Okee, spannend! Dat kan echt verschil maken, mijn man is wat vaker / actiever gaan sporten bijv. en ik geloof echt dat een gezondere levensstijl eraan bijdraagt. 
Hmm dat klinkt niet als PCOS. Maar ik ben natuurlijk geen ervaringsdeskundige verder en ken alleen mijn eigen verhaal. Nee, ik denk dat de eerste twee maanden na het stoppen met de pil gewoon nog een reactie was op het ontpillen. Daarna zelf geen menstruatie meer gehad zonder medicijnen. De Ovitrelle spuit zet je alleen als je start met IUI. Daarmee krijg je namelijk na 36 uur (dacht ik) een eisprong en weten ze dus wanneer ze de inseminatie moeten doen. 
Nou zeker. Ik heb / ken verder niemand vanuit mijn omgeving die een soortgelijk traject heeft doorgemaakt. Dat praat dan toch minder makkelijk. Hoewel ik het niemand toewens is het toch prettig om hier een soort begrip en herkenning te vinden omdat je allemaal hetzelfde doormaakt. 

@zonnebloempje
Ja we zijn benieuwd naar de volgende test. 

ja ik vind het ook vreemd, we zien wel verder. Oh dus je gebruikte de letrozol 5 dagen en dan kwam de eisprong vanzelf. Zet je de spuit zelf of komen ze hem zetten bij jou? 

Echt? En weten de mensen in je omgeving dat jullie ermee bezig zijn of ook niet? Ik zie veel mensen persoonlijk en hoor heel vaak dat er problemen zijn bij het zwanger worden. Ik ken ook verschillende mensen die het IUI traject of IVF traject doorstaan hebben. Dan voel je je toch minder alleen, moest je meer specifieke vragen hebben die je hier niet kan vinden wil ik ze gerust eens stellen aan hun!

Terug
Bovenaan