IUI - zwaar/vervelend/moeilijk/stom

Lieve allemaal,

Ik begin deze topic omdat ik opzoek ben naar een groep vrouwen die elkaar een steun in de rug kunnen bieden tijdens het IUI-traject. Ik begin komende week aan mijn tweede ronde IUI en ik wil heel even ventileren over HOE ZWAAR HET IS.

Maar eerst even de details. Ik spuit dagelijks Gonal-f injecties en zet op de avond voor de IUI een Ovitrelle shot. Ik ben 31 jaar, heb een hele leuke vriend waarmee ik nu bijna 8 jaar samen ben en 21 maanden probeer zwanger te worden zonder succes. Er is geen duidelijke verklaring voor waarom het niet lukt, we zijn wel onderzocht.

Natuurlijk worden alle vrouwen in mijn omgeving binnen de kortste keren zwanger. Ik heb al heel wat resultaten mogen vasthouden en liefhebben. Dat laatste lukt overigens, alleen overvalt de pijn me altijd als ik iets heel doms sta te doen. Zoals thuis de was ophangen of mijn teennagels knippen. Dan komt pas binnen hoe fantastisch ik het zou vinden om samen met mijn vriend een kindje te krijgen en hoe erg ik dat nu mis.

Ik werk trouwens als scenarioschrijver (zzp) en vertel de mensen waarmee ik aan projecten werk dat het goed te doen is allemaal, maar eigenlijk ben ik moe en verdrietig en boos en gefrustreerd en droom ik elke nacht dat het nooit gaat lukken. Mijn vriend zit er ook doorheen, kwam gisteren zwaar bedroefd eerder thuis van werk.

Ik wil eigenlijk niet zielig doen, maar ik ben altijd al zo streng voor mezelf, dus ik dacht, misschien mag ik hier wel gewoon heel even ventileren over de hele toestand. Ik vind het echt heel zwaar en ondertussen scripts schrijven lukt natuurlijk voor geen zak. Ik kan me nergens op concentreren. Dit hele traject slokt je van top tot teen op.

Als laatste wil ik nog zeggen hoe raar het idee is dat ik nu zo vaak bij het vruchtbaarheidscentrum in het ziekenhuis zit. Dat ik daar zit. Ik - die vanaf haar twaalfde eigenlijk maar één wens had: moeder worden. En die vanaf haar zestiende aan de pil ging, want stel je voor! En nu, vooruitgespoeld, zit ik daar met mijn benen wijd in die stoel. Met een onvervulde kinderwens. Hand van vriend op m'n schouder. Naar een echo te kijken van een lege baarmoeder.

Als mensen tips hebben hoe hiermee om te gaan (misschien toch minder werken? Nog meer hobby's? Yoga?) dan hoor ik die natuurlijk graag.
En herkennen vrouwen zich hierin? Wat vinden jullie het zwaarste stuk?
Hebben jullie last van die Gonal-f injecties? Ik ben er soms een beetje misselijk van en heb gehele dag zo'n sluimerende hoofdpijn.

Liefs Saar

PS. Ik weet dat ik gezegend ben dat ik in een land woon waarin we dit traject überhaupt kunnen doen. Ik ben de koningin van het relativeren. Maar vandaag wilde ik gewoon heel graag even delen hoe zwaar het allemaal is.

Lieve Saar,
Hopelijk heeft dit schrijven je al wat goed gedaan!
Ik zit zelf op het wachtbankje van mijn 1ste IUI met injecties (meriofert). En tweede IUI, eerste was met tabletten. Ik kan me echt helemaal herkennen in je verhaal. Wij zitten ook in ronde 21, ik ben 28, man is 30. Ik wilde ook altijd al moeder worden. Nu wil het maar niet, geen oorzaak gevonden... Inderdaad ook al zoveel vrienden die maar naar elkaar hoeven te kijken en ze zijn in verwachting. Het is gewoon heel zwaar, ookal gun je het de ander natuurkijk enorm (vooral ook door je eigen ervaring en verdriet). 
Ik denk wel dag ik het misschien als iets minder zwaar ervaar. Ik vind die weken dat ik echo's moet enzo voor IUI altijd voorbij vliegen. De twee weken ernaar sluipen dan helaas voorbij, moet nog een week wachten op mijn bloedtest nu..  aaargh. 
Ik heb helaas geen goede tips voor je om er doorheen te komen. Bezig blijven, met leuke dingen. Ik probeer deze maand ook gewoon in mijn hoofd te houden dat het gewoon gelukt is. Anders wordt ik altijd zo depri. Ook net weer zwangerschapsaankondigingen gehad van vrienden, hakt er toch altijd weer even in. Hoewel 1 nu mogelijk ook een hele tijd geduurd heeft. 
Hoewel het voelt alsof het misschien nooit gaat lukken, weet ik zeker dat dat niet waar is. Op een dag krijgen ook wij die positieve test, hopelijk is dat komende maand met een extra zetje ons ook gegund.??
Liefs?

Hoi Saar,
Hier nog een lotgenootje, ik ben net 32 geworden wij zijn ook al ruim 2 jaar bezig. Van mijzelf heb ik geen eisprong, dit lukt met injecties. Maar nog geen zwangerschap. Waarom weten ze niet. We zitten nu in IUI 2. Het valt mij ook vies zwaar. Volgende week weer een overleg met de arts of we zo doorgaan of toch eerder naar IVF (bij mij werken de injecties erg wisselend). 
Mijn grootste angst is ook dat het nooit gaat lukken. Mijn man is gelukkig heel positief, dat heb ik ook echt nodig anders kom ik nooit uit de put. Een maand of wat geleden ben ik even ingestort en kon ik op werk gelukkig halve dagen gaan werken. Nu weer aan het opbouwen. Ze denken allemaal gelukkig heel goed met mij mee.
Ik ben ook doorverwezen naar een psycholoog (ik heb nogal wat ggz geschiedenis) omdat ze ook niet willen dat ik terugval in oude problematiek. Dus ik hoop dat dat gaat helpen.
Maar het doet echt pijn als ik ook denk dat een jaar geleden we echt niet gedacht hadden nu nog steeds in dit traject te zitten. En inderdaad, mensen om ons heen hebben inmiddels gewoon al een 2e terwijl wij nog steeds aan het proberen zijn voor nummer 1.
Ik zeg wel eens met elke teleurstelling kom je gewoon in de put terecht, je krabbelt wel weer op maar dit gaat steeds moeilijker en die put wordt gewoon steeds dieper. Klinkt nogal dramatisch maar zo voelt het soms wel. Vandaag had ik een goede follikelmeting dus vandaag voelt het weer even goed. Maar soms voelt het echt uitzichtloos.
Ik zit sinds een half jaartje op dit forum en het is wel heel prettig om lekker van je af te schrijven moet ik zeggen.

Lieve Frasseke en Evol,
Dank voor jullie fijne en lieve reacties. Ik zie ze helaas nu pas, ik hoopte dat ik een melding zou krijgen van een reactie, maar niets is minder waar! 
Ik hoop natuurlijk hartstikke dat jullie ondertussen al wat positief nieuws hebben mogen ontvangen, maar ik weet hoe grillig het is en hoe klein de kansen telkens zijn. 
Mijn eerste IUI was helaas niet succesvol. Gisteren heb ik inseminatie nummer twee gehad. Ze zetten me wel aan de progesteron omdat mijn menstruatie nogal vroeg kwam na de vorige ronde. Ergens zie ik er best tegenop om deze hormonen te gaan gebruiken. 
@Evol, ik herken namelijk wat je zegt over een GGZ geschiedenis. Ik kamp zelf al mijn halve leven met een angststoornis, dus dat werkt ook niet altijd lekker mee. Over de progesteron zeggen ze dat het wel weer wat disbalans in je goede humeur kan brengen. Ik moet zegggen, ik had er toen al geen zin meer in ? Maar! Ik blijf positief, dat doe ik echt. Dus we gaan er gewoon voor en wellicht dat het uiteindelijk gaat helpen om zwanger te worden. Ik wens je heel veel sterkte. Wat je schrijft over die put herken ik ook. Afgelopen januari belande ik in een enorme dip, nadat we zo'n anderhalf jaar geprobeerd hadden. Het IUI-traject gaf mij wel weer wat hoop. Ik heb wel eens van een psycholoog geleerd dat als je jezelf in een put verbeeldt, dan zit je er ook eerder in. Ik zei ooit: ik zie mezelf als een kaartenhuis dat elk moment instort. Hij zei toen: waarom zie je jezelf niet als een rots? Of een kasteel? Dit soort mind tricks kunnen mij best wel helpen. Wie weet kun je eens proberen het niet als een put te zien maar als een heel dik kussen waar je in valt, maar wat je ook weer terug omhoog veert. Ofzo.... gewoon maar een gedachte-experimentje. Ik wens je heel veel sterkte en ik begrijp al je gevoelens HEEL erg goed. 
@Frasseke, goed om te zien hoe optimistisch je bent. Sterk ook. Leuke dingen blijven doen is absoluut belangrijk. Enige nadeel vind ik wel echt: soms vind ik het heerlijk om met mijn vriend of wat vrienden uren lang door te kletsen in een gezellig kroegje, en nu drink ik amper nog een druppel. Maar dat is eigenlijk alleen maar gezond natuurlijk. Daar klaag ik ook verder niet over (alleen hier, wat heerlijk). Hopelijk is je ronde geslaagd en anders nog heel veel succes!! 
Wellicht kunnen we elkaar een beetje op de hoogte houden hier. 
Liefs, Saar

Hoi lieve Saar,
Helaas is voor mij de afgelopen IUI ook niet gelukt. Morgen ga ik weer beginnen met spuiten. Ik loopt dus wel een stukje achter deze maand. Ik hoop nu vooral dat onze inseminatie goed uitkomt. Ik zou eigenlijk volgende week in het weekend weggaan voor een vrijgezellenfeest, nu maar zien of ik daarheen kan. 
Het is allemaal weer spannend en hopelijk us het ons deze ronde dan gegund??
Als het hier deze ronde niet lukt zullen wij overgaan op IVF..
Dikke kus en knuffel!!

Ha lieve Frasseke,
Wat vervelend dat het nog niet gelukt is. En ik snap je heel goed: die echo's en inseminatie gooien behoorlijk alle plannen in de war hè. Hopelijk kun je gewoon naar je vrijgezellenweekend want het is juist zo belangrijk om in deze periode het gevoel te hebben (juist omdat er nog geen baby is! en je nog jong bent) dat je vrijuit van het leven kan genieten. Een soort van.
Daarna IVF, oké, dat is ook weer een heel nieuw hoofdstuk. 
Ik ga duimen dat het deze rond lukt!!! Voor ons allemaal.
Liefs!! Fijn weekend x

Hee,
Vandaag echo en helaas mag ik nog niet met een nieuwe ronde beginnen. Mijn linkereierstok heeft een cyste van 3 cm. Wij moeten dus deze maand overslaan en dan in mei hopelijk weer IUI. Maar dus wel lekker weekendje weg. Daar ga ik dan maar lekker van genieten en dan zelf een poging wagen, want dat zou ook gewoon moeten kunnen. (Ga er alleen niet vanuit dat dat iets wordt). Maarja zit dus weer even lekker tegen. Ben benieuwd hoe de rest gaat verlopen. We hebben in september meer weekenden met bruiloften waar we heen gaan (we wonen niet in Nederland, daarom is alles zo lastig).
Maar deze ronde dus maar even rustig aan en dan zien we wel weer. Natuurlijk wel flink balen, maar je kan er niets aan doen helaas.

Oh nee, wat ontzettend vervelend! Gaan ze de cyste verwijderen?
Probeer maar goed van die vrije tijd te genieten inderdaad, ook al is het ontzettend dubbel allemaal. Maar je hebt het wel verdiend om even plezier te maken. Hopelijk lukt dat.  
Veel succes.
Ik zit ondertussen te wachten en te wachten. Waarschijnlijk weet ik na komend weekend wel een beetje hoe en wat. Spannend.

Terug
Bovenaan