Ivf-icsi in eigen cyclus ervaring

Dag dames,

Wij zijn in maart gestart met 2x iui om te kijken of het zinvol was. Nu blijkt dat de zaadkwaliteit van mijn partner laag is waardoor een volgende iui-behandeling niet zinvol is. Vorige week te horen gekregen dat als deze poging niet gelukt is, morgen is mn nod, we doorgaan met ivf-icsi.
Het intake gesprek moet nog plaatsvinden, maar er is al wel laten vallen dat het eventueel ook in mn eigen cyclus kan. Dit is met iui ook zo gedaan omdat ik gelukkig een heel stabiele cyclus heb.
Zijn er dames hier die ervaring hebben met icsi in hun eigen cyclus? Lees een heleboel topics en informatie over icsi met hormonen, maar ook benieuwd of er iemand hier is met het traject in eigen cyclus

Hoi Alydaapie,

Ik weet niet wat je precies bedoeld met ICSI in eigen cyclus. Een stimulatie is altijd met medicatie. De start hiervan kan verschillen. Je kan een lang traject hebben (mijn eerste ICSI) waarbij je cyclus een aantal maanden helemaal plat wordt gelegd en je eigenlijk kunstmatig in de overgang gebracht wordt. Of een kort traject dat er controles plaatsvinden en je ovulatietesten moet doen om te bepalen wanneer je de eerste prik moet zetten. Die zou dan inderdaad wat meer in de natuurlijke cyclus zijn. Als je vraag is over de kwaliteit/hoeveelheid eitjes de beide opties kunnen genereren dat hangt echt van jou lichaam en de reactie op de stimulatie medicatie af die je krijgt. Bij ons was het echt even zoeken naar de juiste medicatie voor een mooie hoeveelheid en goede kwaliteit. Zo was mijn eerste ronde 14 follikels, maar bleven er maar 2 embryo's over waarvan er uiteindelijk maar 1tje is teruggeplaatst. De ronde daarna was iets beter, maar nog steeds het probleem dat de ingevroren embryo's niet altijd goed uit de ontdooiing kwamen. 
De eerste tp na een stimulatie is dus eigenlijk altijd kunstmatig omdat je dan hormonen hebt gespoten. Tenzij deze niet doorgaat door overstimulatie en je dus een tp op een later moment krijgt. Dan kan er dus wel voor gekozen worden om deze in een natuurlijke cyclus te doen. En je hebt hier ook nog tussen varianten in.
Ik heb zelf de volgende soorten tp gehad:
- direct na de stimulatie/punctie. 
- natuurlijke cyclus zonder enige medicatie.
- in mijn natuurlijke cylus, maar met een kleine ondersteuning van een HCG hormonen prik om de eisprong te stimuleren en mijn lichaam een extra beetje te helpen om te zeggen dat het zwanger is.
- in een geheel kunstmatige cylus.

Mijn advies is doe vooral hetgeen waar je, jezelf goed bij voelt. Denk na over de opties en mogelijkheden en bespreek deze ook met je arts. Die zal ook zijn/haar adviezen geven. Ik heb altijd gemerkt dat ze toch eerst voor de meest natuurlijke manier willen gaan. Als jij je daar ook het prettigst bij voelt doe dat dan ook vooral. Je kan uiteindelijk altijd een andere optie proberen. 

Hey Zwindo,
Hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. We hebben inmiddels de intake voor Icsi gehad.
Hier in Groningen heb je 2 keuzes voor icsi. Met hormonen meerdere eicellen laten groeien, of je natuurlijke cyclus volgen, die eicel laten groeien en dan dmv een injectie de eisprong plaats te laten vinden. Maar blijkbaar doen ze deze tweede variant alleen maar in Groningen.
Wij hebben er voor gekozen om toch voor de eerste optie te gaan, met hormoonstimulatie, omdat dit iets meer gestructureerd en planbaar is. Ik ging bij de iui ook al heel slecht op het afwachten op die ovulatietesten en dit geeft me mentaal nu iets meer kalmte.
Zondag beginnen met de pil, en dan 14 juli voor het eerst starten met decapeptyl en dan 12 dagen later menopur erbij en eerste echo.
We gaan zien hoe het lopen gaat, vindt het wel behoorlijk spannend maar we laten het over ons heen komen

@Alydaapie Heel veel succes! Het blijft spannend zo'n traject. Ik weet niet of je met IUI ook al moest spuiten, maar die eerste is toch altijd spannend. Hopelijk gaat alles goed met de stimulatie en hebben jullie mooie resultaten, maar natuurlijk nog belangrijker een mooie zwangerschap!

Terug
Bovenaan