Ivf

A

Anoniem

Guest
<p>Goeie middag,</p><p>Na wat onderzoeken en 1 lui behandeling verder heeft onze gynaecoloog een verwijsbrief geschreven voor het radboud umc Nijmegen. </p><p>Ze adviseerde ivf of de arts daar zou nog andere mogelijkheden moeten zien.</p><p>Nu is het dus afwachten wanneer we aan de beurt zijn.</p><p>Jullie tips wat ik nu al kan doen?</p><p>Iemand ivf ervaring?</p>

Je kunt nu weinig doen. De arts zal waarschijnlijk een paar onderzoeken doen en zal je informeren over de mogelijkheden. 
Ik ben nu voor de 2e keer zwanger via IVF. Beide keren in de 2e ronde. Dus wat dat betreft goede ervaring mee. Doordat wij een aantal cryo's hebben opgeslagen heb ik alleen voor de 1e zwangerschap hormonen moeten prikken en een punctie moeten ondergaan. Geen pretje, maar het is voor het goede doel. Ik ben vrij nuchter van mezelf dus sta er misschien wat makkelijker in dan anderen. Iedereen ervaart het anders.
Laat je gewoon goed informeren door de arts en je kan alvast wel voor jezelf evt je vragen op papier zetten. 

Hoi Joelso,
wat een spannende tijd ga je tegemoet. Ik ga duiken voor je dat de wachttijden niet te lang zijn en de behandeling snel aanslaat! 
Zelf ben ik van de eerste ook na 5 iui en ivf behandelingen zwanger geworden. De tweede kwam geheel onverwacht spontaan. De afspraken in het radboudt stonden al gepland. 
Om je voor te bereiden zou ik vooral zeggen lees niet te veel op internet. Het zijn de vervelende verhalen die blijven hangen en ieder lichaam reageert anders. De arts gaat jou en je partner leren kennen en kan jullie vragen en traject het beste uit leggen. 
Het radboudt stuurt van te voren een vragenlijst en brief met dingen waar jij en je partner rekening mee moeten houden. Voor zowel man als vrouw; geen drugs en niet roken,  gezond  eten en een niet te hoog bmi, voldoende beweging. Voor de vrouw komt daarbij geen alcohol en slikken van mama vitamines en foliumzuur (zit vaak al in de vitamines). Voor de man komt er nog bij; telefoon niet in de broekzak,  maximaal 1x in de week 2 uur racefietsen, maximaal 1 eenheid alcohol per  keer,  geen strakke ondergoed/ broeken,  verzorgingsproducten waarop staat for men niet gebruiken,  niet te heet douchen en niet naar de sauna. Misschien kan je niet alvast wat mee. Dan heb je in ieder geval het idee dat je al wat doet.
Heel veel sterkte en succes! 

Dank je wel dames. 
Ik moet online inderdaad niet te veel lezen.  Daar komen idd verhalen voorbij.  
Moesten jullie eerst aan de pil?
Thanks voor het tips lijstje. Ik zal meer moeten gaan bewegen. Dat is natuurlijk iets waar ik al mee kan beginnen. 
Werden jullie gebeld voor een afspraak, of kreeg je een brief?
Hier heb ik ook nog de hoop dat het zoals bij onze dochter alsnog spontaan mag lukken. 

Wat lijkt me dat fijn dat je nog cryo' s van de eerste x had.
Wij hebben heel lang gezegd 3 kids te willen. Maar na steeds weer best lange trajecten roep ik dat minder vlug. Hopelijk bied ivf uitkomst voor ons. 
Beginnen ze hier ook op cyclusdag 3 etc? Of maakt dat niks uit omdat je hormonen krijgt?

Ik hoefde niet eerst aan de pil. Lijkt me ook wat onlogisch. Wel waren er momenten in het traject waarop perongeluk zwanger worden niet handig zou zijn. Bijvoorbeeld met de baarmoederfoto. Dan wordt er een vloeistof in de baarmoeder en eileiders gespoten. Ben je dan toch zwanger dan wordt een eventuele embryo weggespoeld. Dat wil je natuurlijk niet. 
Bij mij ging het traject als volgt; (ben de namen van de hormonen vergeten)
Op de 10e dag can de 1e cyclus begonnen met spuiten van hormoon 1 om mijn eigen cyclus stil te leggen. 
Op de 3e dag van de 2e cyclus begonnen met hormoon nummer 2. Vanaf dat moment 2 hormoon spuiten per dag (zette beiden om 8uur s avonds)
Na ongeveer 1½e week beginnen de echo's om te zien of en hoeveel eitjes er groeiden en ophogen hormoon nr 2. Na ongeveer 3 weken was dat bij mij 4 eitjes. Dat is extreem weinig. Bij minder doen ze geen punctie. Er kwamen nog wel wat kleintjes achteraan maar die waren te klein. 
Na +/- 3 weken stoppen met hormoon nr 1 en 2. Zetten van pregnyl. En voorbereidden op punctie. Hormoon balletjes om in te brengen. Die zorgen dat de baarmoederslijmvlies weer dik wordt. Deze wordt door hormoon nr 1 vernietigd. Dit hormoon heb ik 3 weken gebruikt. 
Punctie. Omdat bij mij 1 eileider achter mn baarmoeder verstopt ligt kon alleen uit de rechter geoogst worden. Was een nare complicatie. Helaas. Maar 2 eitjes. 
Toen deed het lab en de wetenschap zijn ding. En wij moesten wachten op het telefoontje. We kregen een datum en tussen 12 uur en 16 uur zouden we gebeld worden. 15.40 belden ze. Wat een laaaaaange 3 uur en 40 minuten waren dat. Maar... er was een embryo en mochten de volgende dag terug komen voor een terugplaatsing. 
Dag van de terugplaatsing hoorden we tevens dat er 2 embryo's waren. Helaas bleek 2 dagen later de 2e  niet in te vriezen. Degene die teruggeplaatst is was een klasse A embryo. Wist tot op dat moment niet dat ze in klasse gedeeld konden worden. 
Hierna het wachten. Dat is enorm moeilijk. En testen mag ook later dan bij iui. Wij hebben 1 week en 5 dagen weten te wachten. Toen heb ik getest. Onmiskenbaar 2 dikke strepen. Onze dame is net 2 geworden. 
Als tip kan ik je ook nog mee geven om erover te praten. Niks om je voor te schamen. Mensen reageren er heel positief op. Medeleven, lieve kaartjes,  een diner en een arm om de schouder het was allemaal super lief! Ook op het werk wisten van de hoed en de rand. Zeker als je om de dag of dagelijks echo's moet gaan maken, dan weten ze waarom je er even niet bent. (Punctie en terugplaatsing krijg je in de meeste gevallen verlof voor) En het lucht op, het helpt bij het verwerkingsproces. Ook had ik al gesprekken gehad met een maatschappelijk werkster. Niet omdat ik het mentaal al niet aan kon, maar mocht dat wel het geval worden hoefde ik alleen maar even een mailtje eruit te doen en hoefden we elkaar niet nog te leren kennen.
Tussen de 1e en de 2e  lieten we een half jaar zitten  voordat we weer naar het ziekenhuis zouden gaan. Ben de jongste niet en mocht het weer 3 jaar duren dan zou ik al behoorlijk oud zijn. Ik had er nog helemaal geen zin in en genoot nog volop van de eerste. Maar het was wel het handigst en verstandigst als we nog een kindje wilden. Tussen door de pil niet geslikt. En zo mocht het zijn dat met een wachtlijst ertussen en wat extra onderzoeken ik na 9 maanden na de eerste weer zwanger was van de 2e. Heb ook altijd gezegd dat ik 3 kinderen wilde. Maar nu met 2 gezonde meisjes is het prima. Eventueel kijken we later of we pleegkinderen kunnen opvangen. Er is in ons hart nog wel een plekje over en op die manier doen we nog wat goeds met dat plekje. 
Hou ons op de hoogte hoe het gaat. En ook als je een luisterd oor nodig hebt! Of met vragen natuurlijk. Succes! 

Dank je wel voor de super uitgebreide reactie.
Daar kan ik nog eens wat mee. 
Super fijn! Geeft me rust om een beetje te weten wat ons te wachten staat. 

Terug
Bovenaan