jaloers meisje van 22 maanden

hoi dames,

mijn dochter van 22 maanden is jaloers als ik met iets of iemand op mijn schoot zit.
als mijn nichtje van 5 maanden op mijn schoot zit gaat ze naast me staan piepen dat ze ook op schoot wilt. als ik dan zeg dat ze erbij kan zitten dan wilt ze dat niet.
ook de kat wordt nog net niet van mijn schoot geduwt.
echter als ik even de laptop op schoot heb en ze ziet het dan duwt ze hem echt van mijn schoot af. ik zeg dat het niet mag, maar ze blijft hem wegduwen.
nu ben ik zwanger van de 2e (ongeveer 6 weken nu) en vraag me toch af hoe ik dit het beste kan aanpakken.
 
Vooral duidelijk en consequent zijn. Met 22 maanden snappen ze al heel veel. Duidelijk maken (vooraf) dat mama nu even met xxx op schoot gaat zitten. Dat Esmee er dus nu niet bij kan. Erken (heel belangrijk) dat je begrijpt dat dat niet leuk voor haar is maar dit toch zo gaat doen. Zeg haar dat je als je klaar bent met xxx, je Esmee weer even op schoot zal nemen. Als ze toch aandacht vraagt terwijl je met xxx op schoot zit niet toegeven ookal begint ze te huilen of wordt ze woedend. Blijf herhalen tot je er tureluurs van wordt: "Esmee, ik begrijp dat je graag bij mama op schoot wilt, TOCH gaat mama nu even met xxx zitten. We hebben afgesproken dat Esmee straks weer mag." Bij mijn kinderen (4,3 en 1) werkt dit perfect! De eerste keer is even doorbijten daarna luisteren ze erg goed omdat ze weten dat je niet gaat toegeven! Je kan deze methodiek op alles toepassen: afspraak maken, erkennen van de gevoelens en consequent blijven.

Succes in ieder geval!
 
ze wordt dan niet woedend.
ze gaat dan ook niet huilen maar alleen maar piepen (altans als er iemand of de kat op schoot zit). als ik met de laptop op schoot zit, kijkt ze me gewoon aan en duwt de laptop aan de kant. en dit blijft ze dan ook doen.
wat ik ook zeg
 
Gewoon volhouden idd. Ze duwt de laptop dan misschien wel 20x weg, dan pak jij de laptop 21x terug. Op een gegeven moment weet ze dat het geen zin heeft, omdat jij daad bij woord voegt en zal ze opgeven. De volgende probeert ze het weer en houdt ze het misschien 15x vol enz enz.
Lastig, maar consequent zijn is het allerbelangrijkste :)
Succes!
 
Het is er eentje met karakter. En nogmaals het enige dat jij doen kan is een langere adem hebben dan je kind. Werkelijk waar, soms moet je er een uur in investeren maar uiteindelijk geeft een kind dit op. Het gaat om jouw houding hierin!

Het maakt niet uit wat je tegen een kind zegt als je daarna (na kort of lang) toch eraan toegeeft. Ze leren dan dat als je maar lang genoeg doorgaat ze hun zin tochwel krijgen. En dat passen ze dan toe op meer zaken, niet alleen dit schoot-gebeuren. Er vroeg bij zijn, grenzen stellen en heel consequent handelen is echt belangrijk!

Ik heb er in middels drie en met deze laatste, nu 16 maanden, ben ik al bezig vanaf 10 maanden tot een jaar met heel duidelijk zijn in wat ik wil (en wat niet). Zelfs voor haar eerste verjaardag begreep ze al drommels goed dat iets niet mocht. Nu is het een heel makkelijk kind, tuurlijk wel eens ondeugend, maar makkelijk te corrigeren en dat is fijn. Zij weet precies wat ze aan mij heeft. Met de eerste twee ben ik wel iets meer zoekende geweest.

O ja, trap vooral niet in de "zielig"- val. Kinderen zijn veel slimmer dan je op het eerste gezicht denkt!
 
Ik sluit me aan bij de tips van Mama van 3. Het op schoot willen zitten is 1 voorbeeld, maar dit gaat voor meer dingen op kan ik me voorstellen. Als je er nu niet iets mee doet, heb je daar over 1 jaar misschien wel spijt van omdat het dan steeds moeilijker wordt om 'negatief gedrag' af te leren.

En nu duwt ze alleen de laptop weg of piept ze wat, als ze 3 is gaat ze misschien wel volledig over de rooie als ze haar zin niet krijgt. Ik denk dat je inderdaad even heel rationeel moet bedenken dat dat niet is wat je wilt en dat je daarom nu even extra consequent moet zijn. Hoe lastig dat soms ook is!

Veel succes!
 
Terug
Bovenaan