Jaloers op zusje

Hallo,

Ik heb een zoon van 2,5 en een dochter van 5 mnd. Al die tijd ging het harstikke leuk tussen die twee, maar opeens sinds vorige week wordt mijn zoon heel erg jaloers op haar vooral als ik haar borstvoeding geef.
Als ze begint te huilen slaat hij haar of knijpt haar zomaar in de been of hij begint tegen haar te gillen zodat ze gaat huilen..uiteraard accepteren wij dit niet en zetten we hem dan 2 minuten op de trap en daarna moet hij dan sorry tegen zijn zusje zeggen.
Mijn zoon krijgt echt genoeg aandacht van ons, we gaan ook vaak genoeg alleen met hem weg.
 Gisteren stond mijn zoon voor mij aan tafel met speelgoed te spelen en ik zat gewoon achter hem mijn dochter te voeden en  met hem te praten om hem maar af te leiden en aandacht te geven  maar op het moment toen mijn dochter een beetje begon te jammeren toen haalde hij opeens uit en krabbelde in haar gezicht en het bloed kwam er uit...Nou ik was me daar toch kwaad (ik kon me gelukkig beheersen) dat ik hem een kwartier op de trap heb laten zitten tot ik weer wat rustig was....  daarna was mijn zoon zo mak als een lammetje maar een uur later lijkt het wel of hij alles weer vergeten is en geeft haar gewoon weer een mep. Het lijkt wel of dat op de trap zitten niet helpt!

Nu heb ik ook zoiets van dat hij helemaal niet meer aan zijn zusje mag zitten en dat hij het eerst aan ons moet vragen of hij een kusje mag geven of mag aaien. Hoe gaan jullie hier mee om?
Hij kan ook wel lief zijn hoor en dan zitten ze samen te schateren en dan zeggen we ook dat hij lief is om hem te belonen.

Maar dat jaloerse gedrag ben ik echt  zat  dus ik moest even mijn verhaal kwijt. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen!

Groeten,
An
 
Hoi An,

Precies dezelfde situatie ken ik niet, en de gouden tip... helaas. Maar ik vind het wel heel herkenbaar. Ik heb twee jongetjes van 2 en 1. Sinds een tijdje hebben ze soms de neiging op elkaar te meppen. De oudste is ermee begonnen en de jongste is nu zover dat hij vrolijk meedoet (oudste mept de jongste met een stuk speelgoed.. ik spreek 'm streng toe.. vervolgens pakt de jongste ook iets en geeft de oudste een mep...ahum).

Ik probeer ze allebei zo goed het gaat aan het verstand te brengen dat dat niet mag, dus streng toespreken, evt. voor straf op de mat, daarna nog een keer vertellen waarom ze straf hadden en dan elkaar sorry zeggen en een kusje of dikke knuffel geven.
Ze spelen op het moment ook echt al met elkaar en zijn ook echt gek met elkaar. Ik ga d'r vanuit dat d'r dan soms een schermutseling bij hoort.

Ik denk dat in jouw geval je oudste ook beseft dat de jongste een echt persoontje (een concurrent in aandacht?) wordt en dat hij het daar even moeilijk mee heeft. Verder is het volgens mij zo dat een kind met ca. 2 een gevoel van bezit krijgt. Mijn speelgoed (begint dingen ook van andere af te pakken) en natuurlijk mijn mama.

Ik denk dat je het beste net als ik kunt proberen 'm duidelijk te maken dat z'n zusje iets is waar hij lief tegen moet zijn. Betrek 'm bij de tranen van het zusje, maar straf 'm niet te hard en pas op dat hij zich niet de 'boeman' gaat voelen (degene die altijd alles fout doet, prijs 'm als hij lief is tegen z'n zusje).
Heel veel succes met het vervolg!!!
 
Hallo,

Ik heb ook 2 kinderen. Naomi wordt in oktober 2 jaar. Dewi is nu 6 maanden. Ook Naomi heeft zo d'r kuren bij d'r zusje. De ene keer is ze hartstikke lief en het volgende moment kan ze d'r behoorlijk slaan. Ik zeg dan heel duidelijk dat dit absoluut niet mag en dat ze lief moet zijn voor d'r zusje. Vaak lacht ze me dan uit en doet het nog een keer. Hierna zet ik d'r op de gang en laat er even uitgieren. Daarna mag ze de kamer weer in waarna ze de hele tijd op schoot wilt zitten of wil dragen. Ik word er ook soms een beetje moedeloos van. Ik denk dan maar dat het wel weer over waait. En hoop dat als Dewi iets ouder is en loopt ze d'r grote zus even wat tegen gas geeft en wel van d'r afbijt. Echt een tip heb ik dus ook niet.

Groetjes van Ria  
 
Terug
Bovenaan