Jasmijn drinkt slecht

Sinds 2 weken ben ik de trotste moeder van een tweede dochter Jasmijn en ik geef haar nu bijna 2 weken flesvoeding. Helaas is het een hele slechte drinker. Voor haar gewicht (4560 gram) moet ze aardig wat drinken, maar het schiet niet op bij haar. In het begin was het niet zo heel erg, maar nu moet ze toch wel meer gaan drinken.
Ze begint erg enthousiast met drinken, maar na 40 cc denkt ze bekijk het maar, ik ga slapen. En dan moeten we haar motiveren om toch weer te gaan drinken en tja... dat is niet leuk. Niet voor haar, maar ook niet voor ons. Ze kan je dan echt heel zielig aan kijken, van moet ik nu nog meer drinken???
Afgelopen weekend had deze dame namelijk ook al last van droge groene poepluiers en dat duidt op uitdrogingsverschijnselen. Dat moeten we niet hebben, ik zie het niet zitten om ons moppie achter te moeten laten in het ziekenhuis, maar of we dat ook gaan redden??? De ene dag drinkt ze goed (zo'n 80 a 90 cc) en de andere dag maar 60 cc. Om moedeloos van te worden ( en ook verdrietig).
We hebben al een hele scala aan flessen en spenen geprobeerd, maar nee hoor. Washandjes nee hoor... Tussendoor luier verwisselen, helpt soms... Andere houding , helpt af en toe.
Mocht iemand nog een gouden tip hebben.... we horen het graag.
De huisarts, verl.k. en de wijkverpl.k weten het ook niet. Ze ziet er namelijk hartstikke goed uit, mooie roze kleur enz, maar ze wil gewoon niet !!
Gelukkig genieten we evengoed volop van haar, maar we willen graag voor haar dat ze lekker de fles leegdrinkt en tot nu toe gebeurd dat niet.

Wie o wie heeft er nog meer goede tips???

Gr. Mamajo (mv Fiene en Jasmijn)

jeetje balen zeg!
is zeker niet leuk als het wat minder gaat, en de gedachte om haar ergens achter te moeten laten is al helemaal niks!
weet niet of je er wat aan hebt,maar als moeders borstvoeding geven, willen ze bij slecht drinken nog wel eens bijvoeden door middel van een lepeltje. misschien een optie?
vraag het anders aan het bureautje, of verl.kundige.
zelf dronk mijn zoontje 2 jaar geleden ook heel slecht, en langzaam, wat bij hem wel hielp was dat ik er echt alleen voor ging zitten, dus zonder mensen om me heen, geen t.v. aan ect. geen prikkels dus, maar hier kan ik natuurlijk niet over oordelen!
hoop in iedergeval dat ze beter gaat drinken, en dat je er meer van kan genieten, want het is toch best wel een zorg denk!

Hoi,

Gefeliciteerd met dochter! Ik ben mama van 2 kindjes en kijk af en toe wel eens mee op dit forum en zag daar je verhaal. Heel herkenbaar, dus ik reageer maar gewoon. Onze dochter Silke woog bij de geboorte   4345 gram en dronk op flesvoeding heel slecht. Na 4 dagen ziekenhuis (vanwege k.snee) naar huis voor 3 dagen want toen zakte ze onder de 10 % grens van af mogen vallen. Ze heeft 1 week met neussonde in z.huis gelegen en daar ging het zachtjes aan beter al bleef het hetzelfde verhaal, weinig drinken en in slaap vallen, net als jouw meisje!

Artsen zeiden: misschien te korte tongriem, zijn we voor naar logopedie geweest, kregen ingewikkelde manier van voeden (lastig uit leggen) waarbij we met 2 vingers haar onderkaak en dat zachte stukje daartussen (Hoe heet dat?!) moesten ondersteunen, Het bleef lastig, we kregen ook de tip om het haar tijdens het voeden niet te comfortabel te maken, dus niet te warm, geen gezellig nestje in je arm, beetje rechtop en beetje plagen (voetjes/handjes). Als ze dan toch in slaap viel legde ik haar wel eens gewoon op de grond (Wel op een kleedje hoor!) dat vond ze meestal toch niet heel fijn. Al met al kwamen ze er nooit achter waarom ze zo slecht gedronken heeft, net als jullie was het verder een prachtige meid met roze wangen en genoeg energie! Pas na 1 maand zat ze weer op haar geboortegewicht en vanaf toen ging het beter met drinken.

Wat ik er in ieder geval van geleerd heb is dat je mag vetrouwen op je eigen gevoel, laat je alsjeblieft niet aan praten dat je 'het niet goed doet"! (4 artsen, 3 verloskundigen, 2 wijkverpleegsters, een logopediste en een hele batterij aan verpleegkundigen; ze zeiden allemaal wat anders! ) (En bij jou komt daar nog een bemoeizuchtige  andere mama  bij!)   Nou ja, gedeelde smart is halve smart zullen we maar zeggen, vertrouw op je gevoel en geniet van je meisje(s)! Als je nog wat wilt weten... feel free!

Groetjes Marielle

Hier nog een mama met een slecht drinker. Mijn zoon is nu 2 weken, hij krijgt borstvoeding per fles en sinds de kraamzorg weg is (en hij weer boven zijn geboortegewicht zit) drinkt ie slecht. De ene dag drinkt ie standaard elke voeding 80 ml per voeding en de andere dag wil ie niet meer dan 60... Ik heb hem deze week wel gewogen bij het CB en hij was netjes aangekomen. Maar toch blijf ik er onzeker over.

Ik ben er ook nog niet zo goed in het zien of ie geplast heeft in zijn luier. Maar het lijkt er op dat ie genoeg plast en poept...

Hij valt ook bij elke voeding in slaap, erg lastig... ook alle trukjes uit de kast gehaald maar niets werkt. Als de kaken op elkaar zitten dan zitten ze ook potdicht.

Ik word er enorm onzeker van!
Heel veel succes met je dochter en laten we hopen dat onze kindjes snel weer goed drinken!

Wat vervelend zeg! Ik heb helaas geen tips voor je, maar wil je even succes wensen. Hopelijk gaat ze snel wel goed drinken en wordt jullie en verblijf in het ziekenhuis bespaard!

Groetjes,
Susan

Bedankt voor jullie lieve reacties en tips.
Vandaag zijn we weer naar de huisarts geweest, want ze dronk nu maar 30 a 40 cc. Om moedeloos en machteloos van te worden.
De huisarts zei echter dat ze er gewoon goed gezond uit ziet en dat we over die poepluiers niet teveel moesten nadenken. Als ze goed plast, dat was het belangrijkst. Nu heeft ze als tip meegegeven dat we weer van het flesje geven moesten genieten, zowel voor ons als voor jasmijn. Dus als zij aangeeft na 40 cc genoeg te hebben, dan is het maar zo. En al komt ze 2 uur later weer, dan weer geven.
Dus dat doen we nu maar en het lijkt al wel rust te geven aan beide kanten. We hopen dat het nu beter gaat...

Gr. mamajo.

Terug
Bovenaan