Je ergste nachtmerrie (discussie)

A

Anoniem

Guest
De wereld is hard en soms niet altijd even veilig. Ik probeer het leven van Ilse zo gelukkig mogelijk te laten zijn en te maken. Maar soms heb ik wel eens van die nachtmerries waarbij het zweet me uitbreekt als ik aan alle ellende denk die  Ilse in haar leventje  kan overkomen en vooral ook kan beschadigen.

Ik ben benieuwd naar de dingen waar jullie bang voor zijn die je kleine koter kan overkomen. En op welke manier beschermen jullie de kleine voor deze ellende. Ga je ze uitleg  geven wat de gevaren in het leven zijn? Of doe je dat juist niet om te voorkomen dat ze bang worden? Is deze angst erger wanneer je een dochter hebt of heb je die ook bij je zoon?

Discussieer mee.

Ps: Niet dat ik jullie bang wil maken, maar af en toe kijk ik naar mijn kleine meid en denk ik "het is maar goed dat je nu nog niet alles weet".

Ik zal zelf beginnen...

Mijn ergste nachtmerrie is  wanneer vreemde mensen aan Ilse's lichaam komen terwijl ze dat zelf niet wil. Misbruik, aanranding en verkrachting dus!
Ik las namelijk net op www.nu.nl een bericht over sexueel misbruik van en door kinderen van 10-12 jaar. Belachelijk!!!!!!!!!!
Ook de berichten over ontvoering en verkrachting kunnen me zo boos maken. Het hele prille leventje is verknald en daar pas ik voor!
Ze mogen met hun vieze handen niet aan mijn kleine meid komen, want dan komen ze ook aan mij hoor!!!

Ik zal Ilse dan ook vertellen dat ze niet met vreemde mensen mee mag gaan alleen  wanneer papa en mama het goed vinden. Ook niet als die vreemde mensen heel lief doen.
Hopelijk zal ze het begrijpen...

Jeske

Dat is een erg lastige..

Ik kan niet meer doen dan mijn kleine ventje zoveel mogelijk voor te bereiden op alles.   Uitleggen, als hij groot genoeg is, hoe de dingen in elkaar zitten en waarom mensen zo tegen elkaar doen. Maar daar tegenover vind ik het net zo belangrijker  om de mooie dingen van het leven (en van de wereld) te benadrukken.. Ik wil hem dus absoluut niet wereldvreemd maken..

Je kind weghouden van de boze grote wereld, door te doen alsof er niets aan de hand is,  vind ik daarom uit den boze.. Want als het later het tegenovergestelde gaat ontdekken is het onbegrip en de frustratie niet te overzien.

Als ik teveel over de "enge" dingen ga nadenken dan heb  ik geen leven meer.
En af en toe zal het "los laten" best moeilijk zijn.

Maar ik ben iemand die houd van een eerlijke communicatie, en zal mijn  kind tzt op een gepaste wijze een eerlijk antwoord geven op zijn of haar vragen,..

Esmé mv Kay

Mijn grootste nachtmerrie is als ze Kian pijn doen op geestelijk vlak. Dan bedoel ik bewust vernederen of verdriet doen of teleurstellen. Ik word helemaal een beetje misselijk als ik mijn kleine Kian in gedachten met tranen zie omdat z'n hartje gekrenkt is.
Maar helaas is daar niets aan te doen. Ik ga 'm alleen leren veel van zichzelf te houden en veel vertrouwen te hebben in zichzelf. Op die manier ben je minder kwetsbaar.
Liefs Nelleke

Tuurlijk denk ik er ook veel over na, daar ben je moeder voor.

Alleen speelt bij mij mijn verleden mee van sexueel misbruik en mishandeling, daarom kan ik Lyanne (nog) niet bij anderen achter laten, ik vertrouw (nog) niemand. Vorige week heeft mijn schoonmoeder 1,5 uur op Lyanne gepast toen ik naar het CWI moest, achteraf viel het natuurlijk mee, maar ik had de avond ervoor nuawelijks geslapen.

Dat is eigenlijk mijn grootste angst, dat haar hetzelfde zal overkomen! Ik en door mijn moeder mishandeld en door mijn stiefvader misbruikt. Nou zal ik Lyanne nooit, maar dan ook nooit slaan!!!! Want ik weet hoe de opvoeding juist NIET moet. En een stiefvader heeft ze niet en ik hoop dat dat ook nooit aan de order zal zijn.

Maar als je het nieuws leest, dan zijn ze zelfs op school niet altijd meer veilig.

Ik probeer er niet te veel over na te denken, want daar ga je aan onder door en gelukkig heb ik hulp bij het verwerken van alles, zodat Lyanne straks geen super-overbezorgde moeder zal krijgen!!

Groetjes, Marieke

Ik heb net Oprah gekeken en daarin werd besproken dat moeders goed voor zichzelf moeten zorgen.
Kinderen leren niet van zichzelf te houden omdat jij van ze houd. Ze leren van zichzelf te houden omdat ze zien dat jij van jezelf houdt. Kinderen kopieeren jouw gedrag. Als jij geen vrede hebt met jezelf, zal je kind ook niet kunnen leren vrede te hebben met zichzelf. Als jij jezelf niet kunt vergeven om wat je fout hebt gedaan, kunnen je kinderen dat ook niet. Als jij met een woede leeft, kun je nog zo lief zijn voor je kinderen, nog zoveel van ze houden, maar ook zij zullen met een woede gaan leven.
Maar ook als jij geniet van het leven, zullen zij ook kunnen genieten van het leven. Puur kopieer gedrag.
Ik wil alleen maar duidelijk maken: Zorg goed voor jezelf. Je kinderen zijn een kopie van jezelf! Laat je angsten je niet overheersen, want dat kopieeren je kinderen ook.
Dikke knuffel, Nelleke

Heel stom misschien maar ik ben niet zo bang voor later. Misschien omdat ik zelf een hoop heb meegemaakt en heel positief ben ingesteld en als ik zie dat Mexx zoveel plezier heeft in haar leven denk ik dat ze die eigenschap heeft geerft.

Maar waar ik heel bang voor ben is dat ze heel ziek wordt en daar kan ik niets tegen doen. Ik heb zelf kanker gehad en het komt bij ons best veel voor in de familie en ik ben soms zo bang dat zij het ook gaat krijgen. Daarom ben ik wel alert op eventueel sympthomen maar ik laat er niet mijn leven door beheersen.
Ach ik heb er nu weer wat meer last van maar dat komt ook doordat ik zwanger ben hihi die heerlijke hormonen.

En ik heb wel geleerd te handelen als het pas zo is en dat zeg ik ook iedereen om me heen, maar soms moet ik dat ook even tegen mezelf zeggen.

kus Wen

Ook ik ben bang en probeer er maar niet veel aan te denken.
Ik hoop dat ik haar alles kan meegeven in haar opvoeding ook dat ze niet mee mag gaan met vreemde mensen etc.
En haar veel dingen laat lezen hoe het verkeerd kan gaan als je bijv drugs gebruikt.

Liefs Ilse mv Danique

Echt angsten heb ik niet voor Dean z'n toekomst. Daar moet je volgens mij ook weer niet teveel aan denken, want dan wordt je gek. We proberen Dean wel zo goed mogelijk te behoeden voor allerlei zaken zoals misbruik op alle vlakken, mishandeling, etc. Ik wil wel proberen om de dingen die in mijn verleden zijn gebeurt, niet over te dragen op Dean. Hij moet niet angstig worden, maar wel alert zijn. We zullen uiteraard goed voor Dean zorgen en ervoor zorgen dat hij zich bewust wordt van alle gevaren, maar dat het leven ook leuk kan zijn.

Groetjes,
Nelly.

Terug
Bovenaan