Je hebt een keus....

Hallo (as) mama's

Vorige week vrijdag maakte de verloskundige een opmerking die ik even met jullie wil delen.
Het ging over de 20 weken echo.

Veel mensen denken dat je de 'uitgebreide versie' moet doen. Maar dat hoeft dus helemaal niet. Je kan ook gewoon alleen een echo laten maken zonder allerlei onderzoeken.
Dat is dus wat wij gaan doen. Gewoon bij de verloskundige een echo, net als de eerste keer. Mischien dan wat langer en uitgebreider. Mocht er iets mis zijn wordt je uiteraard wel doorverwezen.
Voor ons is het belangrijkste dat het kindje welkom is zoals het is.

We willen de onzekerheid niet van de kansberekeningen....

Dus...Laat je niet overhalen tot onderzoeken als je het niet wil!

Hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel!!

Sammie

Nou wij hebben geen keuzes met de 20 weken echo je kan wel een nekplooimeting laten doen, maar dat moet tussen de 11 en 14 weken gedaan zijn. Dus ik weet niet wat het verschil bij jullie dan is?

Groetjes Margot m.v. Daphne

Nee hier ook geen keuze. Heb het ook gevraagt namelijk omdat ik vind dat elk kindje welkom is.. Maar ik wil eigenlijk het geslacht wel weten, al is die 20 wken echo daar ook niet voor maar meestal zeggen ze het dan wel als je het wil weten.

Maar mijn moeder wil wel weten of alles goed met de kleine is.. ach ik heb al een kindje met een stofwisselingsziekte en allergieen (dit is trouwens niet te zien op de echo) dus de kans op nog een kindje is vast wel kleiner.. (positief blijven! :)

Ik heb hem aanstaande dinsdag, spannend..

Ik wist wel dat de 20 weken echo op vrijwillige basis is maar ik wil hem deze keer ook wel weer.
Wij zitten hier 14 km van het ziekenhuis af dus dat is 20 minuten rijden. Als ik op zo'n echo al kan zien dat direct medische zorg nodig is als het kindje geboren wordt dan ga ik niet besluiten om lekker thuis te bevallen!
Tuurlijk kun je niet alles zien op zo'n echo maar veel toch ook wel.
En het is wel ónze keuze, mijn moeders mening kan me, met alle respect, dan echt gestolen worden haha!

Groetjes Sas

hoi,
het gaat om extreme gevallen he.
open rug etc.
iemand die ik ken had het,kind was zwaar gehandicapt en mankeerde van alles,open rug.hoofdje niet ontwikkeld etc.
die hebben toen de zwangerschap afgebroken en kind had de zwangerschap niet uit gezeten.of vlak na de bevalling overleden.als je dan thuis bevalt.
nekplooi wil ik ook niet doen.heb gewoon termijn gedaan omdat dat idd kans berekening is.
maar ook dan heb je een keus he.dan nog ben je niks verplicht.
ik ken ook iemand die heeft helemaal geen 20 weken echo gedaan.
ja het is heel moeilijk,want als idd op dat moment thuis bevalt,dan is er opeens spoed naar het ziekenhuis.
wil toch liever weten waar ik aan toe ben,en ik wil pretecho laten maken,ook daar kunnen ze opeens dingen eruit halen.

wat ga je dan doen dan bij die 20 weken echo?? kijken of het volgens schema goed groeit???
gr marjan

@Sammie, volgens mij haal je nu de nekplooimeting en de 20-weken echo door elkaar. Bij de nekplooimeting is het inderdaad een kansberekening door een aantal zaken als bloedwaarden, dikte nekplooi en leeftijd moeder naast elkaar te leggen. Dit gebeurd tussen de 11.5 weken en 14 weken.
Een echo bij 20 weken is een echo en verder zitten daar in eerste instantie geen onderzoeken aan vast! Dit is dus geen kansberekening! Waarom zou je dat niet laten doen? Ten eerste is het een superleuke echo (als alles goed is) en ten tweede kun je je eventueel voorbereiden of actie ondernemen als het niet goed is. Zoals Mamasas al zegt, als je weet dat je kind een afwijking heeft die gelijk medische zorg nodig heeft dan beval je bijvoorbeeld niet thuis.
Als je kind een ernsitige hartafwijking heeft dan kan het bijvoorbeeld ook beter zijn om een keizersnede te doen om het kind zoveel mogelijk te onlasten enz.
Waarom zou je dus zo'n echo niet laten doen???
Als er afwijkingen zijn dan kun je uiteraard zelf bepalen wat je verder laat onderzoeken en wat je ermee gaat doen.
Iedere moede wil zijn kind de beste kansen geven en naar mijn mening is hoe meer je weet over eventuele afwijkingen hoe meer rekening je daar mee kan houden.

Wat is de 20-weken echo?
De 20-weken echo wordt ook wel structureel echoscopisch onderzoek (SEO) genoemd. Met de 20-weken echo wordt onderzoek gedaan naar lichamelijke afwijkingen bij een ongeboren kind. Bij deze echo wordt uitgebreid gekeken naar de ontwikkeling van de organen van het kind. Ook wordt gekeken of het ongeboren kind goed groeit en of er voldoende vruchtwater is.
Voorbeelden van afwijkingen die bij deze echo kunnen worden gezien:

open ruggetje;
open schedel;
waterhoofd;
hartafwijkingen;
breuk of gat in het middenrif;
breuk of gat in de buikwand;
ontbreken of afwijken van de nieren;
ontbreken of afwijken van botten;
afwijkingen aan armen of benen.

Mama689,

Dat dacht ik ook al dat ze die door elkaar heeft gehaald, want die is inderdaad niet verplicht ik ga hem wel doen heb de echo a.s. donderdag.

Groetjes Margot

Je haalt inderdaad de combinatietest/nekplooimeting en de SEO screeningsecho (20 weken echo) door elkaar.

Wij doen geen nekplooimeting of combinatietest, maar wel de screeningsecho.

Terug
Bovenaan