je kindje (hoe klein dan ook) in een frans riool, hoe verwerk je dat???

Heel blij was ik dat mijn man ‘klaar’ was voor een tweede. Onze zoon is nu 3,5 jaar en het leek ons mooi het opnieuw te proberen. Net als bij onze zoon was ik zeer snel zwanger en het voelde enorm goed. We lachten zeker toen we zagen wanneer ik ongeveer uitgerekend was… zo rond de tijd waarop onze nieuwbouw woning opgeleverd zal worden. Het eerste wat we dachten was dat dit kleine wondertje wel moest blijven zitten omdat het zo ‘lekker getimed’ was en dat typisch iets voor ons is.

Ik voelde me goed zwanger, wel met wat vervelende zwangerschapskwaaltjes zoals enorm vermoeid, pijnlijke borsten, en een zware onderbuik, maar ik was reuze blij. Ik was dan ook heel blij dat we lekker op vakantie gingen en ik even heerlijk bij kon tanken. Vlak ervoor vroeg een collega hoe het met me ging (zij kwam per ongeluk te vroeg te weten dat ik zwanger was) en ik zei nog dat ik me wel wat beter begon te voelen en op dat moment dacht ik nog, als dat maar niets fouts betekend.

Plotseling kreeg ik een licht bruinige afscheiding en kreeg van alle kanten te horen dat dit niets hoefde te betekenen. Op vakantie werd na een paar dagen de afscheiding wel wat meer, waardoor ik me toch enigszins ongerust begon te maken. Dit bleef komen, maar ook weer gaan en daardoor leek het toch een contactbloeding te zijn. Na een week werd de afscheiding toch meer een bloeding en begon ik lichte steken in mijn onderbuik te voelen en werd mijn ongerustheid groter. We besloten naar het ziekenhuis te gaan (in het buitenland) dus mijn man was de verzekeringspapieren aan het zoeken terwijl ik op het toilet zat. Op het moment dat ik wilde opstaan voelde ik ineens een balletje naar buiten komen en schrok…. Ik pakte snel een wc papiertje en ving het op. Ik wilde eigenlijk niet kijken, omdat ik al wist hoe laat het was, maar opende het wc papiertje en zag het toen…. Een heel mooi en gaaf vruchtzakje met helder vruchtwater en daar in het midden dreef heel lief een klein kindje. Wittig maar alles zat er op en er aan….. Ik riep mijn man dat het niet meer nodig was en heb vreselijk gehuild. Samen hebben we er naar gekeken. Even schoot er door mijn hoofd om het zakje open te maken, maar nee toch maar niet. In een vorm van paniek en niet wetende wat ik er mee moest doen heb ik het vruchtzakje met kindje el al zo in de wc laten vallen …………………………

De miskraam op zich kan ik relativeren, maar wat IK in mijn paniekreactie met mijn kindje heb gedaan, DAT doet het meeste pijn, nu nog. Het is nu ruim 5 weken geleden en ik voel me zo ontzettend slecht dat ik mijn kindje in de wc heb laten vallen. Welke moeder doet zoiets?? Een moeder in paniek. Hoe verwerk je zoiets? Dat is de vraag waar ik nu mee loop.

Hoi
Het is een rot verhaal.Maar soms heb je van die reacties en daar kan je soms niets aan doen.Ik was vorig jaar januari gestopt met de pil en wij dachten het duurt nog wel even voor dat ik zwanger raak.En in mei kreeg ik buik pijn en ik bloede steeds.(ik had gewone menstruatie)En op een gegeven moment ga ik naar de wc en toen kreeg ik nog meer bloed verliefs en ik had ook iets hards maar wist niet wat het was en het lag in de wc.(misschien een raar onderwerp zo maar ja).Wij naar de dokter en toen kregen wij tohoren dat ik al 2,5 maanden was bijna 3 maanden zwanger was.Maar dat wij een miskraam hebben gekregen.Ik kreeg 2 dingen in een keer teverwerken en nu nog heb ik er soms moeite mee. Toen in september bleek ik weer zwanger te zijn wel heel snel er na en daar moest ik even aan wennnen.Maar dit jaar 30 april is onze dochter geboren.
Maar het blijft altijd moeilijk.Nou heel veel sterkte maar laat je niet kisten.
Groetjes bauwina

Hoi Nathalie,

Mijn kindje is verdwenen in het Portugese riool. Ik was wel wat korter zwanger dan jij, namelijk maar 6 weken. Boven het toilet hangend, want een bril was er niet, kwam de grote stroom los. Er viel ook niets op te vangen, zo snel stroomde alles eruit en ik moest mezelf ook nog omhooghouden.

Je moet je niet te veel verwijten maken, hoor. Moet je nagaan wat voor situatie je je in bevindt! Het was toch paniek, natuurlijk.
Ik hoop dat je het snel een plekje kan geven! Echt hoor, probeer er maar niet te lang bij stil te staan. Wel bij het verlies van je kindje, maar niet bij het idee van dat riool.

Heel veel sterkte gewenst!
Saskia

Lieve Saskia en Bauwina

Harstikke bedankt voor jullie reacties en verhalen. Het heeft me goed gedaan. Het is niet leuk te lezen dat andere dit ook mee moeten maken, maar is wel fijn om te weten dat je niet alleen staat hierin. Vandaag heb ik ook een gesprek gehad met een vertrouwenspersoon en mijn gedachten beginnen al te veranderen.

Bauwina niet leuk dat je in een keer te horen krijgt dat je al zover zwanger was en het ook al weer afgelopen was. Wat heerlijk voor je dat je nu toch een dochter gekregen hebt. Van harte gefeliciteerd.
Saskia ook een naar verhaal van jou zeg. Ik vind dat je meteen zo’n wrange nasmaak hebt aan je vakantie, maar goed…. Dat terzijde.

Bedankt voor jullie steun en het gaat al weer wat beter dan gisteren. Dat gesprek van vandaag heeft wel degelijk geholpen mij een andere kijk op de gebeurtenis te geven. Het is ook goed om te weten dat je eigenlijk niet alleen bent.

Groetjes, Nathalie

Hoi,

Ik lees nu net pas dit berichtje. Zoiets doe je in een reactie en ik weet dat het veel vaker voorkomt. Op dat moment handel je zo. Zelf hoorde ik met 17 weken zwangerschap dat ons kindje niet meer leefde en moest ik "wachten"op een miskraam. Dan kun je van te voren bedenken hoe je het gaat doen en wat je ermee gaat doen. Uiteindelijk ben ik in het ziekenhuis gecureteerd en heb ik het helaas niet meer kunnen zien. Voel jezelf niet schuldig hoor. Dit kindje zit in jullie hart en daar gaat het om. In ieder geval sterkte ermee!!

groetjes Landi

Terug
Bovenaan