Je kunt een kindje met BV toch niet overvoeren?

Of overvoederen, enfin, jullie begrijpen hopelijk wat ik bedoel.

Het maakt toch niet uit hoe vaak mijn zoontje per dag komt, met BV kan ik hem toch nooit teveel geven of niet?



Hij is nu zes weken en komt heel onregelmatig, soms elk uur, soms om de
twee uur, soms om de drie en soms zit er ineens bijna 4,5 uur tussen.



Dus ik voed hem soms 10 keer, soms acht keer en soms wel honderd keer
op een dag. Hij drinkt daarbij naar mijn idee wisselende hoeveelheden.
Soms drinkt hij maar een kwartiertje, maar hij hangt ook wel eens een
uur aan mijn borst om dan na een half uur weer te gaan jengelen...



 
Hoi,

Dat is het beroemde voeden op verzoek. Ik geef na 5 mnd nog steeds bv op verzoek. Bij de oppas krijgt ze natuurlijk wel op gezette tijden bv uit een flesje.
Je kleintje drinkt zo precies wat ze nodig heeft, de ene keer meer, de andere keer iets minder. Soms voel je je een melkkoe (niet negatief bedoeld, ik ben nog steeds enthousiast over bv!!!), maar als je kindje honger heeft mag en kun je ook wat geven.
Het nadeel van fv is dat je aan de hoeveelheden moet houden en er achter moet zien te komen of de voeding die je geeft voldoende is. Het aantal  bv wordt vanzelf wat minder. Vaak voeden kan voor jezelf ook positief zijn, kun je alles lekker aan laten dragen.

Dit is geloof ik een beetje onduidelijk verhaal geworden, maar het komt er op neer dat je nooit te veel voedt.

Succes,
Marianne
 
Hoi Marianne,

bedankt ,voor je reactie.

Het is voor mij de 2e keer BV, maar bij mijn eerste ging het zo anders:
ik voedde weliswaar op verzoek, maar ze kwam gewoon om de drie uur en
sliep 's nachts al vanaf dag een door.

Afgezien van op regeldagen dronk ze heel regelmatig.



Mijn jochie daarentegen is dus heel anders en daar word je dus wel eens
onzeker van. Omdat mijn moeder opmerkingen begon te maken van: vreters
worden niet geboren, maar gemaakt, werd ik een beetje onzeker.

Ik ben ook niet gewend aan het huilen (klinkt stom, maar mijn 1e was
echt een modelbaby) en dan leg ik hem ook maar weer snel aan (als ik
zeker weet dat het niet vieze luier, pijn oid is). Ik heb ook niet het
idee dat hij last heeft van krampjes als hij huilt (hij trekt knietjes
niet op oid). Soms kan hij echt boos worden en gaan zweten van het
huilen en dan leg ik hem maar weer aan. Voor de zekerheid wilde ik dus
weten of ik hem dan niet kan overvoeren. Bedankt in ieder geval.



Beetje warrig verhaal (maar ik ben ook moe...hij komt twee keer per nacht).

Verder is hij wel heel lief hoor!

 
Het kan; deze vraag wordt uitgebreid beantwoord op http://www.vbn.borstvoeding.nl/  onder "bv inhoudelijk":


Als je baby te veel aankomt, veel spuugt, veel krampjes heeft en onrustig is aan de borst, krijgt de baby misschien te veel melk.
Te veel melk?
Als je baby:

meer dan 300 gram per week aankomt;
veel melk teruggeeft;
veel last van krampjes heeft;
veel en soms groene ontlasting heeft, met witte stukjes onverteerde moedermelk erin.
Als jij:

veel lekt en het gevoel hebt dat je 'barst' van de melk;
vaak last hebt van verstopte melkkanaaltjes en soms zelfs borstontsteking.
Als je baby:

tijdens de voedingen onrustig is aan de borst (verslikken, veel loslaten);
veel hikt en boert (door het verslikken heeft je baby veel last van lucht in zijn buik).
Als jij:

de melk krachtig voelt toeschieten, soms zelfs meerdere keren per voeding (als je je baby dan van de borst haalt, zie je de melk eruit spuiten).
Herken je een aantal van bovenstaande punten, dan heb je misschien last van te veel melk.

Lees meer op die site over hoe het komt en wat je kunt doen.

Nog wat goede sites  over BV en met allerlei vragen en antwoorden:
- http://www.oudersonline.nl/  ga naar Vraagbaak BV
- http://www.network54.com/Forum/89719

Succes!!
 
Hallo, Mijn zoon is nu 6.5 mnd en was tot en met 4 maanden ook een echte smulpaap. Met perioden kwam hij zelfs om de 2.5 uur (met 2-3 maanden) Maar dat heeft hij dan blijkbaar gewoon nodig. Mij is altijd verteld dat je met bv nooit teveel kan geven (mits hij niet spuugt enzv. zie bovenstaand verhaal) Ik heb na 3 maanden geprobeerd de tussen perioden overdag wat te verlengen (hij groeide prima)  door hem vooral af te leiden door een stukje te gaan wandelen of zo. Doe dit wel geleidelijk door bijv met 5 of 10 minuten te verlengen dan gaat het vanzelf na een paar dagen. Vanaf 4,5-5 mnd zit ik op vier voedingen per dag (plus toetje s'avonds). Dus laat je niet onzeker maken hoor, bv verteerd nu eenmaal veel sneller dan flesvoeding en als hij goed groeit heeft hij het gewoon nodig! Laat ze maar kletsen.
 
Hoi,

BV is nog veel meer dan alleen maar 'voeding'. Het is ook troost, gezelligheid, knuffelen, even bijkomen etc.
Ik zou hem lekker zo vaak aanleggen als hij (en JIJ) dat wil!
Hij groeit toch goed, is verder gezond en gelukkig?
Ik geef mijn dochter nu al een jaar BV, ook zij heeft periodes gehad dat ze heel veel kwam (buiten de regeldagen) en periodes dat ze ineens een heel vast schema leek te hebben.
Lekker laten gaan, denk ik! En veel succes met de nachtvoedingen, ik weet hoe zwaar dat kan zijn. Als je nog tips wil of wil kletsen: niet aarzelen!

Groetjes Jann
 
persoonlijk vind ik meer dan 10x wel erg veel buiten de regeldagen om dan. Weet je zeker dat je kleine wel om voeding vraagt of is ie misschien heel moe en kan niet in slaap komen en gaat daarom jengelen. Dat deed Alijn ook. Hij had moeite met in slaap komen (weet ik nu) dus begon te jengelen. Ik dacht dat ie honger had en gaf 'm de borst. Binnen 10 min sliep ie als een blok.

Kinderen kunnen soms ook gaan huilen omdat ze pijn in hun buikje hebben ofzo. Als je dat opvat als honger en gaat voeden, blijf je aan de gang.

Omdat het met Alijn wat moeilijk ging wat betreft ritme ben ik op vaste tijden gaan voeden. Dat bevalt ons allebei veel beter. Hij geeft meestal rond etenstijd al aan dat ie honger heeft. Hij is inmiddels bijna 14 weken. Nu we het zo doen groeit hij ook niet zo abnormaal hard. Hij kwam de eerste 2 maanden 1,5 kg aan per 4 weken. Dat is een beetje te veel van het goede. De laatste keer was het 1kg in 4 weken.

Als je goed kijkt naar je kindje kom je er achter wat ie wil en als jouw kindje aangeeft dat ie wil eten, het zei zo.

Succes!
 
o ja, ik las hierboven dat je kindje teveel melk krijgt als er witte stukjes onverteerde melk in de ontlasting zitten? Dan zou mijn jongen van bijna 14 weken, 5 voedingen per dag altijd te veel krijgen. Volgens mij ligt dit niet aan de hoeveelheid maar aan de samenstelling van de voeding. Ik schijn heel calorierijke voeding te hebben waarvan hij veel niet verteerd en dus stukjes in de ontlasting.
 
Terug
Bovenaan