Jengelen

Hallo Allemaal,
Mijn dochter is nu 5 maanden en het opvoeden is begonnen. Kindertjes tot een maand of 3 a 6 (ligt eraan naar wie je luistert) kun je niet verwennen. Maar als die van ons nu in de box ligt gaat ze huilen en als je er dan overheen hangt of haar oppakt begint ze te lachen van "haha, gefopt!" Volgens ons begint het verwennen nu dus. Mijn man stopt er dan standaard een speen in zodat ze maar stil is maar dit lijkt me verre van de beste oplossing. Ik stop toch ook geen speen in zijn mond als ik wil dat hij z'n mond een keer houdt?!?
Hoe gaan jullie om met het "verwennen"?
Groetjes,
Michelle
 
Als mijn zoontje een beetje jengelig is in de box ga ik wel even naar hem toe, praat tegen hem, knuffel hem even en geef hem dan een stukje speelgoed om hem af te leiden. Maar ik laat hem wel in de box liggen. Meestal vind hij dan alsnog een interessant stukje speelgoed en is vervolgens druk aan het spelen. Wat ook goed helpt is gewoon doorgaan wat je aan het doen was maar wel wat terugzeggen of roepen, zodat je dochter wel je stem hoort. Pas als het echt brullen is haal ik hem uit de box, maar een beetje jengelen is voor mij geen reden om hem uit de box te halen want dan kan hij zich straks helemaal niet meer zelf vermaken. En ja, je dochter komt langzaam in de leeftijd dat ze gaat proberen wat er wel en niet kan.
 
Hai!

Nova moet nog vijf maanden worden maar heeft ook al aardig door dat ze door jengelen meer aandacht krijgt. Wat ik heb gemerkt is dat ze een stuk minder sputtert als ik haar op een kleed op de grond leg. Ik heb gewoon een extra boxkleed (badstof, dan heeft ze lekker grip) gekocht en zodra ze het in de box zat is leg ik haar daarop. Ze vind het prachtig. Kijkt haar oogjes uit (ik heb dan ook vier honden, dus er is altijd wel beweging in de buurt) en speelt en kwebbelt zo weer een hele poos. Is ze het dan echt zat dan neem ik haar gewoon even bij me. Beetje zingen, verhaaltje of gewoon lekker knuffelen. En daarna begint het rondje slapen - box - vloer - schoot - eten - slapen weer opnieuw.....

Hier werkt dat dus prima. Ze is een paar dagen uit haar doen geweest door de tandjes die beiden tegelijk doorkwamen, maar anders is ze zo heel tevreden. Kwestie van nieuwe impulsen en indrukken? Wie zal het zeggen...

Trouwens, mama is en blijft (voorlopig) het leukste speelgoed. Dus waarom niet zo vaak mogelijk lekker samen spelen. Is plezier voor twee.

Groetjes, Iris
 
Nog wat vergeten: dat hele verwennen geloof ik niet zo. Wat is er mis met aandacht vragen en geven.
Probeer haar de ene keer tegemoed te komen en de andere keer bovenstaande. Als jij aandacht wil of je verhaal wil vertellen roep je ook eerst degene die je het wil vertellen. Die kleine kan nog niet roepen dus probeert ze het op haar manier.

Tenminste, zo redeneer ik meestal. Dan is het voor jezelf ook makkelijker te accepteren als ze jengelt/aandacht vraagt.
 
Hoi Iris,
Bedankt voor je tip! We hadden vandaag al de wipstoel geprobeert en dat vindt ze ook geweldig, zo hoort ze tenminste een beetje bij de grote mensen. Vooral als ze daarbij nog een beetje tv kan kijken is het helemaal goed!@
groetjes,
Michelle
 
Terug
Bovenaan