Jeuk en krabben zoontje 5 maanden

Hoi allemaal,

Mijn zoontje heeft al best lang last van eczeem wat erg jeukt. We zijn naar de huisarts geweest en hebben Vaseline Lanette en Hydrocortison zalf gekregen.

Het lijkt erop dat beide zalfjes niet helpen. Hij heeft nog steeds erge jeuk, zit continue te krabben aan zijn hoofd en zit daarom ook helemaal onder de wondjes.

Snachts houdt hij zichzelf daar ook mee wakker, omdat hij steeds zit te krabben. Verder slaapt hij ook erg onrustig, we vermoeden dat dit misschien komt door de jeuk.

Hebben jullie nog tips?
 
Mijn dochter had dit ook. Met 3 maanden werd ze op een ochtend wakker na een extreem onrustige nacht en had ze die nacht dr hele voorhoofd open gekrabt. Eén grote wond, overal bloed. Ik schrok me rot. Ben naar de huisarts geweest en die schrok enorm, had het nog nooit zo erg gezien.

Wij kregen toen ook zalf maar ik weet echt even niet meer welke. Hier zorgde ik dat her continu vet bleef, juist ook de kleine schilfers en het beetje berg dat ze had op haar hoofd. Want grote kans dat ze daar jeuk had, maar de handjes kunnen nog niet boven op het hoofd komen!
Dus ik smeerde gerust elke 2 uur in, ze was altijd glibberig en vet op haar hoofd haha. Het zag er vreselijk uit maar hielp wel. Na een week of 2 was de wond genezen. Daarna heb ik dr Leenarts bergzalf gekocht en die 1x gebruikt (een nachtje laten intrekken en uitspoelen) en toen was het voorbij. Ze had echt maar weinig berg maar waarschijnlijk is dat wel hetgene wat zo vreselijk jeukde op haar hoofd.

Verder liet ik haar toen slapen met sokken aan de handen,zodat ze niet kon krabben!
 
Misschien eens vragen om hormoonzalf?
En misschien dat er een allergie voor melk of wasmiddel onder ligt oid?

Wij smeren om de 1-2 dagen sochtends in en verder met hele vette cetamacrogolzalf. Als de eczeem weer uitbreekt smeren we sochtends de hormoonzalf weer tot de vlekken weg zijn en bouwen dan de hormoonzalf weer af.

De kinderarts gaf aan dat als je t bij maximaal 3-4 dagen in de week houdt, ze geen last krijgen van de bijwerkingen.

Er bestaan allerlei afbouwschema’s voor om de eczeem onder controle te krijgen.
 
Mijn zoontje had ook veel jeuk. Smeren met zalfjes gaf iets verlichting. Ik naaide de mouwen van zijn pyjama dicht tegen het krabben. Dat werkte goed tegen wakker worden. Pas toen hij 1 werd kwamen we achter de oorzaak: lactose intolerantie. Vanaf toen we stopte met koemelk was de eczeem weg. Hij krijgt het nu alleen nog bij hitte of extreem droog weer.
 
Bedankt voor jullie reacties en tips! We zijn gelijk aan de slag gegaan met extreem vaak smeren met vaseline (z'n hoofd is nu ook heel de dag vet en glibberig?) en de hormoonzalf met enige regelmaat. Ook de wasmiddel hebben we veranderd. Het lijkt nu al of we een ander kind hebben. Veel rustiger en hij slaapt snachts nu al 2 nachten een stuk beter! De mouwen dichtnaaien vind ik ook een hele goeie. Nu ligt hij nog ingebakerd maar dit gaan we bijna afbouwen dus dan houden we dat even achter de hand?
 
Terug
Bovenaan