Jeuk!

Hallo allemaal.

Ik heb sinds ongeveer 4 dagen last van veel jeuk, vooral mijn rug, mijn armen en buik zijn wat minder. En af en toe mijn billen. Maar verder mijn benen niet. Heeft iemand hier ervaring mee? Is dit normaal en hoort dit bij de zwangerschap?

Liefs Karolien

Hoi Karolien,

Dit kan heel goed bij de zwangerschap passen. Veel vrouwen hebben jeuk tijdens de zwangerschap.
Ik heb het zelf ook al vanaf het begin van de zwangerschap. Vooral naar het douchen.
Ik gebruik op advies van de vk sebamed bodylotion.
Is echt heel fijn spul. Het is ph neutraal. En zonder parfum.
Bij mij helpt het heel goed.

Succes!

Liefs Danielle

Ik zou het zeker met de verloskundige bespreken. Een vriendin van mij had ook heel erg veel last van jeuk, zo erg dat ze er bijna niet van sliep.... zij had een leveraandoening die tijdens de zwangerschap kan ontstaan.. erg gevaarlijk voor de baby. Ik wil je niet bang maken maar sluit het kort met je vk zodat je je geen zorgen hoeft te maken.

Ook hier wel wat last van jeuk gehad, rond me buik en rug. Regelmatig smeren was hier de oplossing maar mocht dat niet helpen kreeg ik het advies van de vk om toch even langs de huisarts te gaan.
Ik zou zeggen even het zekere voor het onzekere nemen en afspraak maken bij de huisarts of evt.vk.
Zorgen zijn ook niet goed dus laat die wegnemen.
Sterkte.

Het heet zwangerschapscholestase en kan gediagnostiseerd worden dmv bloedonderzoek. Het komt niet zo heel veel voor. Ontstaat door stuwing van de lever en kan voor problemen bij de baby zorgen. Al is er maar weinig over bekend. Heb het gehad bij mijn eerste zwangerschap. Het duurt wel een week voordat alle bloeduitslagen bekend zijn. Heel vervelend. Mijn gyn zou me gaan inleiden als de bloedwaarden verhoogd zouden zijn (galzure zouten) maar voordat de uitslag bekend was ben ik spontaan bevallen van een gezond kindje. Ik had mijn klachten al weken aangegeven bij mijn vk en die nam het niet echt serieus. Totdat ik het echt niet meer uithield en ze me eindelijk doorstuurde naar de gyn. Vandaar dat er pas laat in mijn zwangerschap bloedonderzoek ingezet was.
Dus ik zou erop aandringen om bloed te laten prikken (leverfuncties en galzure zouten)
Succes ermee.

Terug
Bovenaan