jochie van 3 jaar met tics

hoi iedereen

ik vroeg mij iets af... sinds even heeft me mannetje een beetje aparte tics. het zijn want mond tics zoals,klakken met zijn tong,tanden knarsen,zijn tong heen en weer halen. dit doet ie vooral als ie met iets bezig(lego ofzo)  is of ontspannen in de auto zit. dat ie wat jonger was(ca 2 jaar) knipperde hij met zijn ogen maar dat is nu weg. is dit engstig? doen meer kids het van deze leeftijd? zal het weer weg gaan of heeft hij wat onder de leden...
tevens heeft hij een praatachterstand(zegt nu nog maar 2 woorden zinnetjes) zit op logopedie. sinds 2 maanden krijgt hij de interesse in hoe de dingen heten. meestal als hij wat zegt van iets wat hij ziet moet ik dat voor hem bevestigen anders blijft hij het zeggen op een steeds luidere toon net zolang dat je  WEL reageerd en terug antwoord geeft. misschien dat 1 van jullie mij hier duidelijkheid over kan geven over hoe of waarom. ga het evengoed volgende week aan de logopediste vragen maar dacht misschien heeft iemand van hier er ook wel ervaring mee...

groetjes van esther
 
Dat met die tics herken ik, maar dan vooral op jongere leeftijd. Dan hadden ze (ik heb twee jongetjes van 1 en 2) iedere weer een andere tic: een hele week brrrrrrr, dan weer tandenkrarsen, etc. Volgens mij ontdekken ze iets nieuws wat ze heel leuk vinden dat ze dan consequent blijven doen tot ze weer iets anders ontdekken.

Dat 'aandacht vragen' herken ik ook bij mijn oudste (2.5). Hij vraagt wel niet om bevestiging van woordjes (hij praat je de oren van je hoofd) maar je moet reageren op dingen die hij vertelt. We zitten nu midden in de 'hoe dan?' fase, erg vermoeiend. Volgens mij wil een kind gewoon de bevestiging dat je naar 'm luistert en dat je op 'm reageert. Als ik met iemand anders aan het praten ben zeg ik 'm ook wel eens dat hij even moet wachten, want mama is nu met iemand anders aan het praten (en dan een halve minuut later mag hij natuurlijk vertellen wat hij wilde).

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
 
hoi esther

ik herken dit probleem zelf ook met mijn zoontje maar die beet op zijn lippen en ging met zijn tong ook constant heen en weer rond zijn mond , zodat zijn mond gewoon af en toe vuur rood en schraal was tot af en toe bloedens toe, deed hij dat niet dan krapte hij met zijn vinger aan zijn lippen . Zelf heb ik dat toen aan de dokter gevraagt en hij heeft me wat tips gegeven. als een kind dat doet dan weet hij dat zelf niet op dat moment. bij mij heeft het heel erg geholpen ik heb het ook zelfs tegen de juf op school gezegd wat ze dan moet doen als ze het ziet en het heeft echt goed geholpen.
Als hij dat doet is hij ergens mee bezig op het moment als je het ziet zeg je tegen je zoontje is het zo spannend je spelletje dat je met je tong draait als het zo spannend is dat je dat doet pak ik zo even het spelletje af. en zo met al die tikjes even een soort strafje geven dat ze het zelf in de gaten krijgen en het zelf door krijgen wat ze aan het doen zijn .
zo is het bij bij uiteindelijk gestopt.
ik hoop dat je mischien hier iets aan hebt en dat het wilt helpen voor jou en je zoontje.
veel succes   groetjes patricia
 

hoi
bedankt voor het reageren. ik schrok toch wel een beetje dat ik zag dat ie vaak aparte dingen met zijn mond deed,want je moet er toch eigenlijk niet aan denken dat je kind het misschien zijn rest van zijn leven het blijft doen...
het lijkt alweer een stuk beter te gaan. ik wou er eerst niks van zeggen als hij het deed,bang om het misschien erger te maken. maar nu ik het wel een aantal keer tegen hem heb gezegd lijkt het wel minder te worden,toeval? het kan natuurlijk ook een periode zijn dat hij het doet,en dat hoop ik maar. dat knipperen heeft ie dus gehad maar ook een periode van wapperen met zijn hand bij zijn oor,dat laatste deed ie vooral als hij slaap had. een gewoontje tic'je maak ik me ook niet zo heel erg druk om maar dacht ineens het gaat steeds ergere vormen aannemen! maar nu lijkt het ook weer af te zwakken. ik hoop dat het snel helemaal over is,en hou het er maar op dat het komt omdat ie nu in een bepaalde periode zit.
maar echt bedankt voor jullie advies
gr van es
 
Terug
Bovenaan