Johannesbroodpitmeel

Mijn kindje is nogal een spugertje, dus werd mij geadviseerd JBPM= (johannesbroodpitmeel) te gebuiken. JBPM is een poeder dat je mengt met water, dit wordt dan een substantie die je de baby moet toedienen. Hierdoor blijft de voeding beter in de maag en wordt spugen voorkomen.JBPM zorgt ervoor dat de voeding in de maag nadikt waardoor deze minder makkelijk omhoog komt.Ik geef borstvoeding, dus ik gaf 1 theelepeltje voor en een na de voeding. Ik probeerde het voor het eerst dus ik dacht eerst kijken hoe een theelepeltje gaat. Op het pak stond nl. enkele theelepeltje toedienen voor en na de voeding.
Nu komt het; Rond half 10 diezelfde avond werd mijn kindje (8 weken)wakker en heb ik haar verschoond en wilde de laatste voeding geven voor de nacht. Ik pak haar op van het aankleedkussen en ze spuugt 3 keer een straal melk 1 meter weg en dan ik overdrijf ik niet. Ik zat dus net als zij, helemaal onder de spuug, ik legde haar even op het aankleedkussen en ging vlug naar de badkamer om mezelf een beetje op te frissen. Ik ben denk ik 2 min. weggeweest. Toen ik terugkwam in de slaapkamer ademde mijn kindje niet meer, zag lijkwit zag en reageerde haast niet. Ik pakte haar op en belde met 1 hand 112 terwijl ik met de andere hand haar stimuleerde om te ademde en ze begon heel langzaam weer bij te komen. De ambulance was er binnen 5 minuten. Alles werd gecheck en mijn kindje moest voor controle mee naar het ziekenhuis zodat een kinderarts naar haar kon kijken. Alles was gelukkig goed en ze was weer heel alert en helemaal de oude. Wat blijkt nu, de JBPM is gaan indikken in haar maagje waardoor eer teveel voeding was gaan "ophopen" en nergens naar toe kon, ons kinje heeft zich dus flink verslikt en wist niet hoe ze daarop moest reageren. Ik heb dus gelijk de JBPM weggegooid. Dus dames wat voor de ene baby goed is, hoeft voor de andere baby natuurlijk niet zo te zijn. Wij zijn flink geschrokken. Ik heb de hele nacht naar mijn meisje liggen kijken en naar haar ademhaling geluisterd. Kijk uit met JBPM.
 
Jeetje LK!!! Wat moet jij geschrokken zijn! Wat een afschuwelijke ervaring. Ik zit te trillen op mijn stoel. Gelukkig is alles goed afgelopen, zeg. Meid, ik kan me voorstellen dat je nog helemaal van slag bent en steeds gaat kijken of ze nog goed ademt.
Ik heb zelf gelukkig nooit JBPM hoeven gebruiken. Ik heb wel gehoord dat je heel goed moet schudden en roeren, dus dat gaat helemaal niet met een theelepeltje. Misschien kolven en dan mengen?? Voor jou zal dat wel geen optie meer zijn: lekker weggooien dat spul.
Nou veel sterkte en geniet lekker van je meisje.
Groetjes,
Machteld
 
ik gebruik het wel ,nutriton heet het en ik doe 2 a 3 schepjes (schepje zit erbij) door flesvoeding en inderdaad goed schudden.God zij dank geen problemen gehad.Ik schrok wel van je verhaal ! Had je nutriton of gewoon puur ? groetjes nicolet
 
Ik heb het ook gebruikt toen mijn +/- 8 weken was. 1 klein theelepeltje voor en na de borstvoeding. En na 3 maanden tot 8 maanden in de opvolgmelk zoals op het pakje Nutriton geadviseerd werd. Wat ik zelf altijd ook deed was nooit mijn kind echt horizontaal leggen zoals gewoon plat op bed of op het aankleedkussen. Het bedje was bij de hoofdeinde opgehoogd waardoor de voeding niet de kans kreeg om terug te lopen en overdag in een wipstoeltje en ze spuugde niet zoveel. Wij kregen ook het advies van het consultatiebureau om na de voeding ons kindje 30 minuten overeind te houden, dat zorgde echt voor resultaat want als wij haar een keer niet zo lang overeind hielden spuugde ze haar voeding weer met grote golven uit.
 
hoi,

ja, wel een vervelende situatie hoor en gelukkig was alles weer goed, waar ik wel van schrok is dat je der even op het aankleedkussen neerlegde en zelf even weg ging, ik hoop toch maar dat je het aankleedkussen op de grond had liggen, want je mag nooit je baby alleen laten liggen. mijn kleine man draaide al met 4 weken dus ze zijn heel onvoorspelbaar,je moet er toch niet aan denken dat ze van der comode valt???
 
Hoi,

Joh, dat is schrikken! Lijkt mij afschuwelijk zo'n ervaring! Hartstikke fijn dat het goed is afgelopen. Ik kan me voorstellen dat je nu heel erg voorzichtig en oplettend bent!

Ik geef zelf flesvoeding met JBPM er al in. Friso Comfort. Dat gaat tot nu toe heel goed. Maar je moet wel heel goed schudden!

Heel veel succes verder met de kleine!
 
Dank lieve dames voor jullie reacties en tips. Even de vraag van anoniem beantwoorden. Ons meisje lag op het aankleedkussen op bed. Ik laat mijn kindje nu tijdens de borstvoeding een paar keer boeren en houd haar even rechtop. Daarna drinkt ze weer verder en zo doe ik dat 3 keer in 1/2 uur. Na het drinken houd ik haar een kwartiertje rechtop en het spugen is 80% minder!! Ik gebruik geen JBPM meer maar doe het nu gewoon zo, en dat werkt perfect voor ons meisje. Nogmaals dank voor de tips!!
 
Terug
Bovenaan