Jonge moeders

Hallo allemaal,

Ik ben 19 jaar en ben er pas geleden achter gekomen dat ik zwanger ben van mijn vriend waar ik nu langer dan 4 jaar mee ga. 19 jaar is natuurlijk hartstikke jong en het was ook totaal niet gepland. Ik kon het ook voor een hele lange tijd niet geloven, ik zei elke keer tegen mij zelf de test heeft het fout de test is kapot. Ik heb in totaal 4 digitale clearblue testen gedaan, allemaal positief. Pas toen ik een echo heb gehad met 6 weken begon ik het me pas echt te beseffen dat ik zwanger ben. Natuurlijk zag je nog heel weinig, wel heb ik een kloppend hartje gezien. De vruchtzak was mooi rond en 29mm. De dooierzak heb ik ook gezien en volgens de verloskundige kon je ook een hele kleine embryo zien. Wel ben ik erg bang, ik heb veel dingen gedaan en gegeten wat niet mag. Ook ben ik erg bang voor een miskraam omdat ik er erg veel over lees en het lijkt heel veel voor te komen. Sommige dagen voel ik mij heel misselijk en moet ik spugen en krijg ik niets naar binnen. Ook ben ik erg moe en is het soms lastig om naar de wc te gaan. Maar de volgende dag word ik wakker en voel ik in een keer niks of alleen beetje pijnlijke borsten. En dat maakt mij dan heel onzeker omdat je je eerst heel slecht voelt telkens en een dag later helemaal top. Woensdag heb ik weer een echo dan ben ik als het goed is rond de 9/10 weken maar ik ben er heel bang voor, bang voor dat ik iets te zien of te horen krijg wat niet goed is. Herkennen jullie dit ook?

Groetjes Madelon

Hoi Madelon,

Dit klinkt heel bekend! Ik ben zelf inmiddels 14 weken zwanger en ook een jonge mama to be ( in december 23 geworden). Ik was ook heeeel zenuwachtig en bang voor wat ik ging horen bij de verloskundige en ook bij mij was de eerste echo precies zoals jij hem zelf omschrijft. Gelukkig was ook bij de 2e echo alles goed en volgende week maandag mag ik weer naar de 3e :) probeer je zelf moed in te praten dat er niks fout zal gaan en dat alles goed is. Dat is lastig, i know, bij mij was het ook zo dat mn vriend dit constant tegen me zei als ik weer een onzeker moment had en uiteindelijk is tot nu toe nog alles goed! Alles gebeurt met een reden en uiteindelijk komt alles goed. De meeste miskramen gebeuren trouwens ook al voor dat je uberhaupt weet dat je zwanger bent. En ik heb me laten vertellen dat als je bij de 1e echo een kloppend hartje ziet, dat de kans kleiner is dat het alsnog mis gaat. Hoop dat je hier iets aan hebt!

Liefs

<p style="text-align: left;">Ik ben bijna 23. Op mijn 21ste kreeg ik mijn eerste kindje, een meisje, en mijn ervaring is dat je zorgen maken vaak niet nodig is. Bij mij waren mijn zorgen eigenlijk altijd bijzonder overdreven, maar je wilt ook geen risico nemen. Nu ik zwanger ben van mijn tweede kindje ben ik dan ook een stuk relaxter. Snap dat als alles nieuw is het bijzonder spannend is,  want dat vond ik ook. Luister naar je lichaam, stress niet te veel en probeer een beetje gezond te leven. Ik ben er van overtuigd dat het dan goed moet komen. Je hebt dat de eerste weken misschien niet gedaan, maar dat had ik ook niet. Ik wist nog niet dat ik zwanger was en stond gewoon cocktails te drinken in de kroeg. Nu je het weet kun je dr rekening mee houden! :)  En misschien een kleine geruststelling, ik ken ook een jonge moeder die tot dr bevalling niet wist dat ze zwanger was. Haar zoon is nu een vrolijke peuter waar niks mee aan de hand is. Als je het leuk vindt om wat contact te houden stuur dan gerust een berichtje!</p>

Ik ben 21 en 3 weken geleden bevallen van mijn dochtertje, ik snap precies wat je bedoeld hoor! En eerlijk gezegd had ik dat onzekere gevoel zelfs tot de laatste controle bij de vk. Maar geloof mij, je zo onzeker voelen hoeft echt niet! Ik hoop voor je dat je lekker kan gaan genieten als je straks uit het eerste trimester bent, want je zwangerschap vliegt echt voorbij en buiten dat onzekere gevoel, is het zo iets onbeschrijfelijke om te voelen, zo een klein hummeltje wat leeft, beweegt en groeit in je buik!

Terug
Bovenaan