juist teveel of te weinig eten???

A

Anoniem

Guest
Hallo mama's,

Even een vraagje omtrent de voeding. Mijn zoon is nu 8 maanden en hij krijgt de volgende voedingen.

ca 0700     180 + 6 scheppen nutrilon flesvoeding
ca 1000     fruithap en evt wat water
ca 1230     boterham  smeerworst of appelstroop en fles 150 ml en 5 scheppen nutrilon
ca 1500     water en soms halve liga of soepstengel
ca 1700     groentehap, ca 200 ml en een beetje yoghurt
ca 1900     fles 180 + 6 scheppen nutrilon

Ik geef dus geen pap. Bij elke maaltijd huilt hij een beetje, en hij eet vanaf het begin al heel gretig, hij vind echt alles lekker!!! Het huilen is wel snel over.

Hij krijgt wel nu heel erg van die 'spekkies'op zijn beentjes en armpjes!!
Hij kruipt nog niet, maar rolt wel alle kanten op als hij ergens bij wil komen.
Zitten doet hij wel, als wij hem maar wel echt neerzetten, want zelf gaan zitten doet ij ook nog niet, maar volgens mij is dat niet erg nog, hij is nog jong genoeg toch?

Hoor graag hoe jullie dat doen, kan ik bv de middagfles eraf halen??

Groetjes suzanne

Hoi,

Mijn zoon is ook 8 maanden (22-10-2007) en zit ongeveer op hetzelfde eetpatroon. Hij zat (niet schrikken) met 6 maanden op 5x 210 ml met 7 scheppen. Dus te veel te eten geven valt wel mee. Gewoon op je kind letten en het niet forceren. Meestal eet hij alles op, maar als hij, na 2x aanbieden, echt niet meer wil dan is dat ook goed. De laatste fles moet hij wel opdrinken van mij, omdat hij anders de nacht niet redt. Maar de laatste tijd vindt hij drinken niet meer zo leuk en maak ik van het restje in de fles pap door  er rijstebloem doorheen te doen.

Het eetpatroon van mijn zoon is:
6.30 - 7.00                  180 ml, 6 schepjes
10.30-11.00                fruit
12.00                                  boterham met 120 ml, 4 schepjes
15.30-16.30               120  ml, 4 schepjes
17.00                                 warme hap
19.00                                  180 ml,  6 schepjes/210 ml, 7 schepjes

Succes,

Anne

Oh ja, nog even ter informatie w.b. dat spekkige. Mijn zoon woog met 7,5 maanden op het cb 11,3 kg en mat 74 cm. Hij heeft enorme dijbenen (waren al op de echo's te zien), maar dat gaat er af zodra ze gaan kruipen en lopen. Mijn oudste (bijna 4) had dat ook en weegt nu prima. Zo lang je kind vrolijk is en goed groeit, zou ik me geen zorgen maken. Je kunt de middagfles wel verkleinen, want jij geeft nog behoorlijk wat meer dan ik. Vooral aan het eind van de dag (200ml + groentehap) is wel een bulk in een keer voor zo'n klein maagje. Mijn zoon kreeg last van zijn buik (vol gevoel) daardoor en daarom geef ik de middagfles om 15.30 uur en maar 120 ml met 4 schepjes. Ik doe wel een scheutje water door zijn warme hap voor vocht maar ook om het makkelijker te slikken te maken want soms zijn die happen zo dik en 'droog' dat hij ze bijna niet weg krijgt.

Hoi,

Mijn zoontje is nu 9 maanden en wij hebben het volgende schema:
08.30 papfles 180+6 met Bambix
11.00 fruit (200 gram) of fruithapje (100 gram) en een koekje
14.00 boterham met beleg en fles 150+5
16.00 koekje en beetje drinken
17.30 warme hap (200 gram) en toetje
20.30 papfles 180+6 met Bambix

Jouw zoontje krijgt absoluut niet teveel en ik zou zeker geen flesvoeding eraf halen, want dit bevat belangrijke voedingsstoffen. In de periode van 7 tot 9 maanden ga je de flesvoeding afbouwen tot ongeveer 400 a 500 ml per dag.

Dat je zoontje wat 'spekkies' krijgt is heel normaal, dat heeft elke baby en wordt vanzelf weer minder als ze actiever worden.

Anne Christine, ik denk niet dat ze bedoeld dat hij een groentehap en fles krijgt, maar dat hij ongeveer 200 ml/gram groentehap krijgt. Ik heb toch wel het idee dat jouw kindje teveel flesvoeding krijgt, maar dat moet je natuurlijk zelf weten. Ik vind jouw kindje eigenlijk wel een zwaargewicht, mijn zoontje was op die leeftijd gewoon 4 kilo lichter! Waarom geef je hem 's middags een flesvoeding en geen klein tussendoortje?  

Groetjes Saskia

Hoi Suzanne,

zo te zien volg je, net als wij, gewoon het aanbevolen voedingsschema van het CB. Onze zoon was bij de vorige meting ook qua gewicht wat ingelopen op de lengte (zat toen met beide op de +1 lijn), maar hij is prima actief, dus dat gaat er wel weer af.
Hij krijgt van ons:
1e voeding (6 - 7 uur): 200 ml + 6 omneo + pap
2e voeding (10 - 11 uur): boterham + 200 ml + 6 omneo
3e voeding (14 - 15 uur): fruit (+ evt. diksap)
4e voeding (16.30 uur  - 17 uur): warme hap + evt. beetje fruit / yoghurt
5e voeding (18 uur  - 19 uur of 23 uur): 200 ml + 6 omneo

De 2e en 3e voeding wisselen we wel eens om, als dat zo uit komt en we komen niet altijd aan 5 voedingsmomenten toe. Dus soms vervalt de 3e fles of de boterham.
Ons mannetje heeft genoeg reserves en heeft de 5e voeding lang niet altijd nodig (hij is nu ruim 8,5 mnd.). Gewoon luisteren naar je ventje, die geeft zelf wel aan wat hij nodig heeft.

Groetjes, Marijon

En van dat zitten en kruipen: onze zoon tijgert sinds hij 8 mnd. is de hele kamer door. En in één week tijd heeft hij leren zitten, staan, zwaaien en mammam zeggen... Het kan ook té snel gaan...  Is dat nou wat ze een 'sprongetje' noemen?

Terug
Bovenaan