jullie ervaringen met kolven?

Hoi allemaal,

Ik probeer zelf sinds een week te kolven en ben erg benieuwd hoe het kolven jullie vergaat. Hoe lang kolf je per keer, kolf je een of twee borsten en direct na een voeding ja of nee, welke kolf gebruik je en bevalt die een beetje, hoe lang duurt het om een hele voeding eruit te kolven etc.

Ik gebruik de medela mini-electric en krijg er na een week proberen maar liefst 1 druppel uit (bv gaat overigens wel goed) en dat kost ook nog eens heel veel tijd. Wellicht heb ik de verkeerde kolf, of lukt het niet goed omdat ik kolf na het voeden (en mijn mannetje drinkt standaard twee borsten leeg, niks hoofdgerecht en toetje dus...). Deze kolf maakt trouwens ook enorme herrie! Eerlijk gezegd vind ik het maar een ***ding, maar wellicht geldt dat voor alle kolven?

wat zijn jullie ervaringen?

groetjes,
Janneke

Tja, kolven na de voeding lijkt met niet zo slim om mee te beginnen. (zowieso denk ik niet dat ik er dan veel uit zou krijgen). Je kindje krijgt je borsten 'leger' dan jij met je kolf dus ik verwacht niet dan je er dan veel uitkrijgt met welke kolf dan ook.

Ik ben deze week begonnen met kolven (heb al wel bij de oudste twee gekolfd maar het was nooit zo mijn hobby).
Ik heb gekolft vlak voor de voeding en kreeg en zo'n 40cc uit per borst. Met de voeding niets van gemerkt dat Bent te kort zou hebben hij was tevreden na 1 borst.

Ik geef altijd maar 1 kant en als ik voorheen wilde kolven kolfde ik de andere borst. Om zo een voorraadje aan te leggen.

Waarschijnlijk zitten je borsten 's morgens het volst. Ik zou proberen om dan eens te kolven voordat je je kindje voedt. Kijken hoe het dan gaat. Ik verwacht dat je kindje daarna nog voldoende voeding uit je borsten kan krijgen. Mocht dit niet zo zijn dan kun je altijd nog je gekolfde melk in een flesje aanbieden.

Ik zou in het begin nog niet al te lang kolven een minuut tien per borst. Het duurde bij wel een paar minuten voordat de melk begon te komen, vervolgens zie je het spuiten. Ik weet van de vorige keren dat dit een kwestie van vaker doen is en dat het steeds sneller en makkelijker gaat.

Succes ermee
Judith

ik heb ook de medela mini electric.ik vind m wel fijn.ik heb alleen niet veel voeding omdat boas niet aan de borst drinkt.ik kolf al sinds dag 2.boas kreeg mn vlakke tepels niet te pakken en zoog niet hard genoeg door.ik kolfde de afgelopen weken ongeveer 30/40 cc per keer.gisteren wilde ik ermee stoppen.maar boas pakte gisteren voor t eerst mn borst opeens wel!hij heeft toen een kwartiertje lekker liggen lurken en savonds zat mn andere borst ramvol.toen kolfde ik 50 cc.vanmorgen heb ik weer even de druk eraf gekolfd,toen was t maar weer 20 cc.het is idd veel werk,daarom wou ik ermee stoppen.het is voor mij niet erg rendabel.alleen in een keer stoppen vinden mn borsten niet leuk,al is t nog zo weinig.nu maar afbouwen dus.
ik heb ergens gelezen dat je het beste een uur na de voeding kunt kolven,dan is je borst weer vol.en je borsten moeten zich ook aanpassen op de extra vraag.dus t heeft even tijd nodig.
succes!
groetjes kari

Hoi. Ik heb ook de medela mini electric plus en hij bevalt mij redelijk goed. Met die herrie ben ik het helemaal met je eens! Ik heb eerst een kolf gehuurd via het ziekenhuis en die was geluidsloos maar toen ik informeerde bleek die rond de 1000,- euro te zijn en is speciaal gemaakt voor de verhuur. Na 6 weken gehuurd te hebben heb ik de medela gekocht omdat het huren te duur werd (2 euro per dag). Nou ik moest echt wennen,ik vond het geluid echt vrouwonvriendelijk en mijn borstvoeding liep ook iets terug.
Omdat ik dus vanaf het begin kolf (Teun wil de borst niet i.v.m vroeggeboorte) kolf ik nu zo`n 150-170 cc. Eerst was dat ruim 200 cc per borst,mijn vriezer ligt dus ook vol met melk. Ik kolf zo`n 10 minuten en dan zijn mijn borsten leeg (heb een dubbele kolf) dus zou ik als ik jou was maar een paar minuten kolven en idd niet na een voeding omdat de kleine dan al alles op heeft. Ik kolf zelf nu 3-4 keer per dag. Succes met kolven en misschien krijg je nog meer tips! Groetjes Mikkie.

hee janneke!!
Gaat het allemaal weer een beetje? Hopelijk iets meer rust/ slaap uurtjes en minder huilmomenten!!

Ook weer zo'n happening he, kolven...
Ik merk dat het bij mij beter gaat als ik er compleet de aandacht voor heb (dus alleen als vriend thuis is, zodat ik me niet met jaap hoef bezig te houden). En de ene keer gaat beter dan de andere keer.
Ik kolf 1x per dag na een voeding, eerst de "toetjes"borst en dan de andere nog, max 10min per kant. En ik sinds 2 dagen kolf ik tussen 2 voedingen, ook beide borsten. Als je dat doet, vraag je wel meer voeding en maak je dus meer aan. Vind ik niet erg, want ik moet 17-03 weer beginnen met werken, dus moet wel voorraadje opbouwen.
Omdat ik met nagym 2 uur wegben, zorg ik dat ik dan 1 gekolfd flesje heb klaarstaan. Die voeding krijgt hij per fles en ik kolf dan voor in de vriezer.
Oh ja, ik gebruik de Avent Isis handkolf, vind ik erg prettig werken!!! (en gaat bij mij heel snel)
Succes ermee
groetjes mira

hi

ik heb de avent handkolf en ik kolf in plaats van voeding en dan om de 4 uur. als ik de verhalen zo lees dan prijs ik me gelukkig want bij mij kwam er meteen wat uit en soms zelfs 120 cc per borst. Een flesje vol dus en dat is meer dan nynke opkan. soms moet ik het gewoon weggooien want wij hebben een erg kleine vriezer........

mijn kolf is echt een aanrader, je moet wel zelf knijpen, maar kan hierdoor wel zelf het tempo bepalen en het maakt bijna geen geluid.... en hij was 'slechts' 50 euro

succes allemaal!!!

bedankt voor de tips.
ik zal eens proberen om te kolven voor een voeding in plaats van er na.  Het zal mij benieuwen. Het afkolven van de toetjesborst is bij mij niet echt een optie. Berend doet niet aan toetjes, die schept twee keer op en heeft er dan nog geen genoeg van! Het zal wel een beetje lastig te timen zijn, mijn mannetje heeft nog totaal geen ritme.

groetjes,
Janneke

en mira, met de krampjes van Berend blijft het vervelend en heel zwaar. Hij heeft vandaag bijna de hele dag gehuild, zelfs tijdens het voeden laat hij soms los om even te huilen...

Terug
Bovenaan