Juniorbed, dochter van twee blijft niet liggen!!!

Wij hebben een mooie peuterkamer gekocht voor onze dochter die in juli jl. twee jaar geworden met daarbij een peuterbed. Iets hogere zijkanten zodat ze er niet uit kan vallen MAAR ze kan er wel erg goed uitklimmen!!! We hebben haar nog niet goed en wel in bed gelegd of ze staat er alweer naast. We hebben een peuterbed gekocht omdat ze uit het babyledikant begon te klimmen en we daarnaast over een paar maanden weer een baby krijgen. Ik vind dat onze dochter in bed moet blijven liggen maar mijn man vindt dat ze best op haar kamertje mag spelen als ze niet kan slapen. Wij zijn erg benieuwd hoe andere ouders hiermee om gaan wat het is vast voor velen een herkenbaar "probleem" en uiteraard willen we naar onze dochter toe wel op een lijn zitten. Concreet is ons probleem dus dat ze niet in bed blijft liggen maar heel hard huilt dat ze niet wil slapen (sliep in haar "oude" bedje ook niet makkelijk in maar daar kostte het wel meer moeite om er weer uit te klimmen). Wie heeft tips, ervaringen of goede adviezen???
 
Hallo, herkenbaar verhaal hoor! Wij hebben toen onze oudste bijna 2 was (en de jongste bijna op komst) het ledikant en het nieuwe bed naast elkaar gezet. Eerst wilde hij niet in het grote bed, wilde er alleen maar in spelen. Op een avond wilde hij het wel proberen en vanaf toen ging het goed. Over het uit bed klimmen zou ik me niet zo druk maken. Hoe meer aandacht jij daar aan geeft, des te leuker vind je dochter om het te doen want dan krijgt ze aandacht!! Zij zal ook heus wel aanvoelen dat er binnen korte tijd grote veranderingen komen in jullie gezin en reageert daar op door aandacht te vragen.
Onze oudste is inmiddels 3,5 jaar en ik vind het soms best moeilijk dat hij steeds zelfstandiger wordt. Eerst kon ik 'm nog even veilig wegzetten in het ledikant, later op z'n kamer (hij kon de deur toen nog niet zelf opendoen), maar nu lukt dat allemaal niet meer. En eerlijk is eerlijk, dat is dus mijn probleem en niet het zijne.
Misschien dat dat bij jou ook speelt. Voor je dochter maakt het niet uit of ze nog even speelt of zelfs op de grond in slaap valt. Maar voor jou kost het extra energie. Ik zou het proberen los te laten en je schouders ophalen.
pff, makkelijker gezegd dan gedaan....Succes!
 
Ik kan me goed voorstellen dat jij vindt dat ze in bed moet blijven. Als ze nog zou mogen spelen, blijven ze langer op, dan goed voor ze is.... en jij zit de volgende dag met de gebakken peren (kind niet te genieten, oververmoeid). Ze is nog te jong om te beseffen dat ze zich niet lekker voelt omdat ze tekort geslapen heeft, dus de volgende avond krijg je hetzelfde gevecht....

Ik heb bij mijn meiden verschillende manieren uitgeprobeerd. Bij mijn oudste ben ik erbij gaan zitten en heb gewoon zitten lezen (zomers, kon ik tenminste nog wat lezen, 's winters ging dat natuurlijk niet) en ben steeds verder van haar bed af gaan zitten. Dit volgehouden tot ik buiten de kamer zat. Geen stapjes terug doen, dan werkt het.
Bij mijn tweede had ik ondertussen een camera (goedkope met monitor) en zodra zij omhoog kwam in haar bed, riep ik gelijk al: Anne, ga liggen! Hier schrok ze iedere keer van.... mama ziet ook alles!!!! Dit hoefde ik maar een paar avonden te doen en ze had inderdaad door, dat ze niet kon gaan lopen keten..... (ze was ook twee). Kwam ze echt uit bed, liep ik naar boven, pakte haar vast en legde haar terug in bed (zonder ook maar wat te zeggen) en liep weer weg. Dit heeft dus ook gewerkt.
Heb echter nu het inbakeren ontdekt (voor mijn jongste en die is nu pas 12 weken), in het bijbehorende boekje (inbakeren brengt rust) staat dat inbakeren ook gebruikt wordt voor peuters en of kleuters die inslaap problemen hebben. Deze methode is volgens dit boekje maar ongeveer een week nodig. In die week leren ze uit zichzelf in slaap te vallen en dus ook rustig in slaap te vallen. (mijn moeder stopte mij vroeger ontzettend strak in onder laken en deken, dit voelde inderdaad erg veilig!)
Er zijn dus verschillende manieren, je moet alleen één manier kiezen en dat een tijdje volhouden..... Het is vaak niet binnen een week in orde, je moet het even tijd geven. Je kan dat gevecht beter nu aan dan straks als je bevallen bent....

Succes, groetjes Nynke
 
Onze oudste deed precies hetzelfde. Wij hebben hem elke keer consequent direct terug in zijn bed gelegd, geen discussie, jij blijft in bed. Gelukkig was hij het eerder zat dan wij. Het was van zijn kant vooral uitproberen.
Ik zou wel even met je man erover praten, want je moet het wel samen eens zijn over wel of niet spelen i.p.v. in bed liggen. Hoe jong je kind ook is, ook een peuter heeft het in de gaten dat van papa meer mag dan van mama...
Het heeft paar 5 avonden geduurd, en nu vindt hij het   (al bijna een jaar) heerlijk in zijn bed. Hij gaat 's avonds vaak al uit zichzelf roepen:"Naar bed toe!"
En over 2 maanden wordt de jongste 2, en zullen we niet lang daarna het hele feest opnieuw krijgen (en bij haar zou het wel eens langer kunnen gaan duren: net zo eigenwijs als ik...)
 
Terug
Bovenaan