kaas-vraagje

hoi moniek

op de verpakking moet vermeld worden of de kaas is gemaakt van rauywe melk (au lait cru, in t italiaans weet ik t niet)
de meeste supermarktkaas is niet-ambachtelijk gemaakt en DUS van gepasteuriseerde melk. Die kun je allemaal gewoon eten zonder zorgen. Alleen die hele zachte schimmelkaas zou ik laten staan (roombrie ed)
 
In italiaans:
latte (non) pastorizzato = (niet)gepasteuriseerde melk

Ik eet geen zachte kazen, ook zijn ze van gepasteuriseerde melk gemaakt, want de kans dat lysteria daarin zich bevindt groter is. Het heeft volgens mij met vochtige ongevingen te maken.
 
Kazen waarin gepasteuriseerde melk zit kan geen listeria meer bevatten. wat een onzin hierboven, dan zou je dus ook geen smeerkaas en kwark mogen, de verpakking moet gewoon goed zijn.

Alle kaas die in Nederland in de supermarkt ligt is gepasteuriseerd dus geniet maar lekker van Feta en Mozarella.
 
Ik ben het met thea eens! Ik heb zelf jaren in 'de kaas' gewerkt en idd in nederland word nagenoeg geen kaas van rauwe melk verkocht. Hooguit in de speciaalzaken maar dan zul je ook specifiek om die kaas moeten vragen. Brie, feta, mozarella zelfs blauwschimmels kun je gewoon eten. Fabels!!!! Pas wel op als je event. in bv frankrijk op vakantie gaat want daar ligt het wel gewoon in de schappen. Smul ze!
 
Listeria wordt niet uitgesloten in gepasteuriseerde produkten.
Lees aub dit stuk uit gezondheid.be:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=128
Hier staat o.a. heel duidelijk vermeld: "Verkies harde kazen of smeltkazen." Ik ben met jullie eens dat je in de supermarkt geen rauwe kazen zult vinden, maar als je helemaal voorzichtig wil zijn, moet je naar meerdere dingen kijken. Het is trouwens al gebeurt dat bijv. in roomkaas de listeria bacterie werd aangetroffen.
Anoniem van 06-06 20.13
 
Terug
Bovenaan