Kaas

Hoi

Ik las de vraag van Ank over brie.
Er word heel stellig geantwoord dat brie kan, maar op bv babybrabbel word er heel duidelijk vertelt dat slappe kaassoorten de lysteriabacterie kunnen bevatten, die kan voor een ongeboren kindje fatale gevolgen hebben, ik neem liever het risico niet.
Fetakaas kan weer wel die behoort tot de harde kaassoorten.

sorry als ik de verwarring nog groter maak.
Maar anders gaat heel zwanger Nderland zich op de brie storten terwijl het niet veilig is.

jeanette
 
Je hebt helemaal gelijk, want dat staat ook in een zwangerschapsboek van mij. De Listeriabacterie inderdaad...ik neem het risico ook liever niet hoor, ik lust brie ook graag maar ik vind het wel heel belangrijk om het niet te eten nu. Stel je voor zeg! Nee, dan maar na die negen maandjes. Zorg goed voor jezelf, dan gaat het ook goed met het kind vind je ook niet!

liefs Barbarella
 
Hoi Jeanette,

Niet lullig bedoeld, maar je maakt de verwarring inderdaad alleen groter, want het gevaar voor listeria bacterien bestaat alleen bij zachte kaas van rauwe melk. Zachte kaas van gepasteuriseerde melk mag wel, dus als de brie van gepasteuriseerde melk is gemaakt kun je die veilig eten.
Voor meer info, kijk bij het Voedingscentrum, of bel ze op.

Groetjes,
Michelle
 
Hoi,

Ook is ben het helemaal eens met Michelle.
Ik ben al een tijdje zwanger en ben dit soort discussies regelmatig tegengekomen hier op het forum en heb me er zelf natuurlijk ook helemaal in verdiept om dat ik geen risico wil lopen. Daarnaast ben ik gek op brie dus voor mij een reden om me er extra in te verdiepen.
Alle kaas waar gepasteuriseerde melk is zit is absoluut veilig. De meeste brie in Nederland is van gepast. melk gemaakt en het staat er ook altijd op.

Succes met je zwangerschap verder.

Groetjes,
Sanne (31 weken)
 
Boerenbrie is van rauwmelkse kaas en dus taboe. Als er niet op staat dat het van gepasteuriseerde melk is gemaakt, altijd navragen en bij twijfel niet doen.
 
Ik ben het ook met Michelle eens dat je de Brie uit Nederland kan eten, daar er gepasteuriseerde melk voor gebruikt wordt. Een voorbeeld is de President Brie (helaas vind ik die net niet lekker, ben meer van de roombrie). Het blijft toch wel verwarrend hoor, want mijn verloskundige wist hier niets van en begon al over het laagje dat om de brie zit.

Gewoon doen waar je jezelf prettig bij voelt, is dus de enige oplossing.
 
Terug
Bovenaan